طراحی داخلی اتاق خواب سبک مینیمالیسم

طراحی داخلی اتاق خواب سبک مینیمالیسم

طراحی داخلی اتاق خواب سبک مینیمالیسم ؛ سبک مینیمالیسم این روزها در کنار دیگر سبک ها طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است. این سبک مخصوص سلیقه آن هایی است که  فضاهای خلوت با دکوراسیون ساده را بیش تر می پسندند. سبک مینیمالیسم به نوعی از طراحی اطلاق می شود که طی آن جزئیات منظور شده در معماری به حداقل رسیده، تزیینات تا مرز حذف شدن پیش رفته و همه عناصر در نهایت سادگی ایجاد می شوند. زمانی که سبک مینیمال را برای دکوراسیون محل مورد نظر خود انتخاب می کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از معیارهای این سبک بر خلاف دیگر سبک ها تعیین شده و زیبایی این سبک در سادگی آن است.

طراحی مینیمال اصول مختلفی را در بر می گیرد که عموم آن ها نهایتا به همان مفهوم سادگی ختم می شوند. این سبک را می توان نمونه ای از طراحی با کم ترین عناصر و جزئیات معرفی کرد که به واسطه استفاده از خطوط مستقیم، اشکال هندسی و طرح های ساده به بیان خصوصیات زیبایی شناسانه می پردازد.

طراحی داخلی اتاق خواب سبک مینیمالیسمطی این مطلب به نکاتی که در طراحی مینیمال اهمیت زیادی دارند، اشاره خواهیم کرد. به کمک اجرا و رعایت این نکات، شما قادر خواهید بود فضای اتاق خواب خود را به این سبک طراحی کنید.

از عناصر دکوراتیو ساده استفاده کنید

برای این که دکوراسیون اتاق خود را به صورت مینیمال طراحی کنید، لازم نیست از عناصر دکوراتیو به کلی دل بکنید. در طراحی مینیمال هم عناصر دکوراتیو وجود دارند. تنها چیزی که در رابطه با این عناصر متفاوت است، سادگی آن هاست. لوازمی که به منظور طراحی دکور اتاق خود مورد استفاده قرار می دهید، باید ساده باشند. سعی کنید مواردی که تزیینات زیادی دارند را کنار بگذارید و به دنبال آن هایی باشید که فرم های هندسی و ساده تری دارند. در ضمن باید در کنار ساده بودن عناصر، این نکته را نیز در نظر بگیرید که تعداد آن ها نباید زیاد شود. هر چه از تعداد کمتر و در عین حال تاثیر گذارتری استفاده کنید، بهتر خواهد بود.

تزیینات دکوراسیون را به حداقل برسانید

طراحی دکوراسیون به سبک مینیمال یعنی طراحی با حداقل تزیینات. اگر طرفدار مینیمالیسم باشید و بخواهید این سبک را در نهایت کمال به اجرا درآورید، بهتر است تزیینات را به طور کامل کنار بگذارید. این یعنی مبلمان شما، دیوارها، لوازم عملکردی و دکوراتیو و به طور کلی هر چیزی که دکوراسیون اتاق شما را تشکیل می دهد، نباید دارای تزیین باشد و یا تزیینات آن باید به قدری ساده و کمرنگ باشد که با معیارهای این سبک هماهنگی ایجاد کند. تزیینات در سبک مینیمال جایی ندارند و دقیقا همان چیزی هستند که باید حذف شوند تا این سبک از آب درآید.

تعداد مبلمان مورد استفاده را کاهش دهید

اگر می خواهید اصول مینیمالیسم را رعایت کنید، بهتر است فکر داشتن کوهی از مبلمان را از سرتان بیرون کرده و به یک دست مبلمان ساده و مختصر کفایت کنید. البته سبک مینیمالیسم به دنبال این نیست که شما صرفه جو باشید، اما با معیارهای این روش طراحی جور در نمی آید که فضا را با هزار مدل مبل و میز و دیگر لوازم که شاید حتی مورد نیاز هم نباشند، شلوغ و آشفته کنید. تصویری که یک فضای مینیمال باید در ذهن ما به وجود بیاورد، تصویری است خلوت و بی آلایش با کمترین جزئیات، تزیینات و مسلما لوازم تشکیل دهنده دکوراسیون؛ پس سعی کنید این موضوع را به خاطر داشته باشید که استفاده از تعداد زیاد مبلمان در این طراحی مناسب نخواهد بود.

دامنه رنگ های مورد استفاده را محدود کنید

رنگ ها در دنیای سبک مینیمال محدود هستند. اگر به فضاهایی که به روش مینیمال طراحی شده اند، دقت کرده باشید، احتمالا متوجه شده اید که این فضاها نهایتا از دو یا سه رنگ در طراحی استفاده کرده اند. هر چه تعداد رنگ های مورد استفاده بیش تر شود، حس و حال مینیمالیسم از فضا خواهد رفت. این قانون ساده گرایی معروف که سبک مینیمالیسم را شکل داده، حتی در مورد رنگ ها هم صادق است و به شما اجازه نمی دهد تعداد رنگ های به کار رفته در دکوراسیون خود را از یک حد مشخص بیشتر کنید. این را هم بدانید که رنگ های سبک مینیمالیسم عموما خنثی هستند. رنگ هایی مثل سفید، مشکی، خاکستری و انواعی با طیف های مشابه در این دسته قرار می گیرند.

طراحی را با خطوط ساده انجام دهید

خطوط در سبک مینیمالیسم ساده و مستقیم هستند. خطوط پیچیده و دارای شکستگی یا انحنای بسیار به این سبک تعلق ندارند و بنابراین نباید آن ها را به کار بگیرید. همه چیز در سبک مینیمال صاف و ساده است و آن چه می بینید در نهایت بی آلایشی نظر را جلب می کند. خطوط این سبک کاملا مستقیم هستند و معمولا تصویر یک حجم یا صفحه یکدست و یکپارچه را به وجود می آورند که هیچ قسمت آن شما را با پیچیدگی مواجه نخواهد کرد. در ضمن باید این نکته را نیز اضافه کرد که تعداد خطوط مورد استفاده برای تعریف فضا نیز باید کم باشد و طراحی با کم ترین تعداد خطوط انجام شود.

قسمتی از فضای موجود را آزاد رها کنید

لازم نیست حتما کل قسمت ها را در استفاده از عناصر شریک کنید. طراحی شما می تواند شامل قسمت های خالی و آزاد باشد. در واقع بهتر است این طور بگوییم که طراحی شما اگر مینیمال باشد، باید حتما دارای قسمت های آزاد باشد. اگر قسمتی از فضا به مبلمان اختصاص دارد، قسمتی دیگر را خالی بگذارید و اجازه دهید به همان شکلی که هست باقی بماند. این موضوع به این خاطر اهمیت دارد که هر چه فضا خالی تر و آزاد تر باشد، ساده تر نیز جلوه خواهد کرد و سادگی هم دقیقا همان چیزی است که در مینیمالیسم بر آن تاکید می شود.

محیط اتاق را خلوت نگه دارید

یک فضای آشفته و شلوغ هرگز نمی تواند مینیمال تلقی شود. فضاهایی که طراحی آن ها با عناصر درهم و دارای تنوع بیش از حد صورت می گیرد، نمی توانند در دسته فضاهای مینیمال قرار بگیرند. فضایی که طراحی می کنید، باید خلوت و مرتب باشد. هر چیز باید سر جای خودش قرار گرفته باشد و هیچ وسیله ای نباید اضافه باشد. هرگز با استفاده از الگوهای شلوغی که ذهن را درگیر کرده و فضا را آشفته و شلوغ نشان می دهند، در طراحی استفاده نکنید. طبق نکاتی که در اصل قبلی گفته شد، فضاهای خالی را حتما در طراحی منظور کنید، چرا که به این طریق می توان محیط را خلوت تر کرد.

نورپردازی را به طور یکدست انجام دهید

نحوه صحیح نورپردازی از دیگر نکاتی است که باید در سبک مینیمالیسم به آن توجه نشان داده شود. فضاهای مینیمال را معمولا با نور یکدست طراحی می کنند. این یعنی بهتر است از نورهای نقطه ای و متمرکز استفاده نکنید و نور را در سراسر فضا به صورت یکسان پخش کنید. بسیاری از فضاهای مینیمال با کمک نور مخفی طراحی می شوند که نور ملایم تر و یکدست تری ارائه می دهد و به همین خاطر مناسب تر از لوسترها به نظر می آید. در صورت امکان استفاده از نور طبیعی بهتر است حتما این امتیاز را در طراحی منظور کنید. طراحان سبک مینیمالیسم به استفاده از نور طبیعی تمایل زیادی دارند و در بسیاری از فضاهای مینیمال از آن استفاده می کنند.

 

 

 

 

طراحی داخلی اتاق خواب سبک مینیمالیسم

تحریریه پویانو