طراحی داخلی آژانس تبلیغاتی با بازسازی کارخانه قدیمی تولید نان / Studio Joanna Laajisto

طراحی داخلی آژانس تبلیغاتی

طراحی داخلی آژانس تبلیغاتی با بازسازی کارخانه قدیمی تولید نان / Studio Joanna Laajisto

طراحی داخلی آژانس تبلیغاتی : استودیوی معماری «جوانا لاجیستو» (Joanna Laajisto) در یک کارخانه سابق تولید نان با ارتفاع سقف شش متر در شهر هلسینکی، یک دفتر برای یک آژانس تبلیغاتی فنلاندی طراحی کرده‌است. این دفتر که در یک کارخانه قدیمی نان با سقفی به ارتفاع شش متر و زیربنای 1500 متر مربع ساخته شده، به دو بخش اصلی فضاهای عمومی و فضاهای خصوصی تقسیم شده‌است.

طراحی داخلی آژانس تبلیغاتی

این آژانس که «باب د ربات» (Bob the Robot) نام دارد، به دنبال دفتری بود که همچون باشگاه خصوصی کارمندانش باشد به آن‌ها و مشتریان احساس خاص‌بودن ببخشد.

در طراحی داخلی آژانس تبلیغاتی بخش‌های عمومی، هچون لابی و کافه، هم مشتریان و هم کارمندان می‌توانند حضور یابند و با بکدیگر معاشرت نمایند. اتاق‌های ملاقات نیز در طول یک راهروی طویل در بخش عمومی واقع شده‌اند. قسمت‌های خصوصی که انحصارا به کارمندان اختصاص دارند در پشت این فضا در طبقه دوم واقع اند.

طراحی داخلی آژانس تبلیغاتی

«جوانا لاجیستو» (Joanna Laajisto)، موسس این استودیو گفت: «کارمندان خلاق دفاتر امروزی میل به تغییر فضای کار و روشی دارند که در طول روز بارها با آن سرو کار دارند، بنابراین مهم است که این گرایش را در طراحی محل کار آن‌ها لحاظ کنیم.»

تیم طراحی اطمینان حاصل نمود که فضاهایی را برای کارتیمی، ملاقات‌های خصوصی و گفتگوهای خصوصی در سرتاسر این دفتر فراهم نماید.

فضاهایی که دارای میز الکترونیک برای کارهای تیمی هستند در قسمت خصوصی قرار دارند در حالی که یک سالن نشیمن بزرگ با چینش‌های متنوع صندلی پذیرای کارمندانی است که می‌خواهند در تنهایی کار کنند، ملاقات‌های گروهی داشته‌باشند و یا گفتگوهای محرمانه برقرار نمایند. یک کافه نیز در این قسمت فضایی را برای کار و تعاملات اجتماعی فراهم می‌کند.

طراحی داخلی آژانس تبلیغاتی

با در نظر گرفتن کانسپت ایجاد صمیمیت یک باشگاه خصوصی برای کارمندان، لاجیستو تصمیم گرفت فضای داخلی این دفتر را از اجزایی که فضا را تبدیل به یک محیط دفتری رسمی می‌کند دور نگه دارد.

به این منظور، این استودیو از مصالح و اجزایی استفاده نمود که بیشتر در طراحی فضای هتل استفاده می‌شود و نه فضاهای اداری. این اجزا شامل لوسترهای بزرگ اختصاصی در فضاهای عمومی و صفحات شیشه‌ی شیارداری می‌شود که در دیوارهای اتاق‌های ملاقات و یا در پارتیشن‌ها استفاده شده‌اند.

طراحی داخلی آژانس تبلیغاتی

لاجیستو گفت: «ما علاقه‌مند به ایده طراحی بر مبنای hi-lo بودیم، به معنای آن که فضا دارای جزئیاتی با سطح بسیار بالا در عین بکارگیری مصالحی ساده باشد (hi خلاصه اصطلاح high-end و lo خلاصه کلمه low-end است). این برای ما رضایت‌بخش بود که از قطعاتی از سنگ مرمر استفاده کنیم که زدگی داشتند و معمولا بلااستفاده رها می‌شدند. این روش به ما در بهینه‌سازی بودجه کلی پروژه نیز کمک کرد.»

این استودیو برای آن که ظاهر صنعتی فضا را نیز حفظ کند، از ترکیب ورق MDF با روکش مشکی و سنگ مرمر کارارا غیردرجه یک در سرتاسر فضا و در اجزائی همچون میز پذیرش و راه‌پله‌ها استفاده نمود.

طراحی داخلی آژانس تبلیغاتی

لاجیستو در طراحی داخلی آژانس تبلیغاتی گفت: «همیشه هنگامی که چیزی را طراحی می‌کنید بودجه یک مساله مهم است، اما فلسفه طراحی ما در این پروژه این بود که حتی یک بودجه محدود نباید کیفیت و طول عمر رپوژه را تحت تاثیر قرار دهد. در این مواقع آن چه نیاز دارید تنها راه‌حل‌ها خلاقانه‌تر است.»

برای کاهش هزینه از یک سو و کوتاه نیامدن در مورد کیفیت، این استودیوی از مبلمانی استفاده نمود که طرح آن‌ها قبلا اجرا شده بود (از طرح‌های تکرار شده طراحان بود).

لاجیستو افزود: «بیزینس‌ها به سرعت رشد می‌کنند و اغلب در بازه‌های پنج‌ساله تغییر مکان می‌دهند. اما این بدان معنا نیست که هربار همه‌چیز بایستی تغییر کند. من به دنبال ترویج این عقیده‌ ام که مبلمان یک فضا بایستی از سرمایه‌های آینده بیزینس ساکن در آن فضا محسوب شود، همانطور که انسان‌ها مدام شروع به انجام کارهای جدید و بیشتر در زندگیشان می‌کنند.»

طراحی داخلی آژانس تبلیغاتی

 

 

 

طراحی داخلی آژانس تبلیغاتی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com