طراحی خانه GUMPHA گومفا ، فضاهایی غار مانند / معماری و طراحی داخلی Within N Without

طراحی خانه GUMPHA گومفا ، فضاهایی غار مانند / معماری و طراحی داخلی Within N Without

طراحی خانه GUMPHA گومفا

معماران: Within N Without

مکان: Nashik، هند

مساحت: 1200 فوت مربع

سال پروژه: 2016

از زبان معمار: از آن جایی که ساکنین شهر از فضاهای زندگی روزمره خسته شده و به دنبال تازه سازی هستند، به طبیعت بازگشته و تلاششان بر این است که در جست و جوی شادی درونی باشند، و انرژی های خود را رها کنند تا به انرژی طبیعت بپیوندد و با آن یکی شود.

 

 

 

 

طراحی خانه GUMPHA گومفا

هرج و مرج زندگی شهری، انسان را ترغیب می کند تا به دنبال آرامش و صلح درونی خود برود، چیزی که در زندگی مادی و دنیوی او نیز تاثیرگذار است. بین جذابیت زندگی شهری و کشش طبیعت، شکافی است که هر انسانی نیاز دارد برای آن پلی بسازد و در آن به دنبال زندگی و موجودیتی بامعنا بگردد.

این جست و جو است که ما را به گومفا (فضاهایی غار مانند در فرهنگ هند) و محیط اطراف آن رسانده است. گومفا شکاف بین تاریکی که از اعماق زمین می آید و نوری که از آسمان می آید و آن را از بهشت می دانند، را پر کرده و ارتباط ایجاد شده بینشان را تجلیل می کند. فرد درون این بازی نور و تاریکی کشیده می شود، و همانطور که به بخشی از یک داستان بزرگ تر تبدیل می شود، و ماجراجویی می کند و معنی بزرگ تر دنیا را کشف می کند، نقش خود در این نمایش را نیز درمی یابد.

اما بیش از همه این ها، گومفا یک پاسخ است … به طبیعت ماجرجوی کشف کردن. یک شیوه بیان … بیان ماهیت ذاتی زمین و تپه ها برای شگفت زده کردن. یک سفر … برای از دست دادن هویت و کشف خود. یک شعر … توسط خود زمین. یک گفتگو … بین انسان و طبیعت.

گومفا نتیجه جست و جوی طراح در پیدا کردن یک زبان برای پاسخ به طبیعت است؛ روایتی از ارگانیک ترین پاسخ معمار به محیط بی واسطه اطرافش.

وقتی که در امتداد مسیر این خانه حرکت می کنید، زمین به روی شما باز شده و شما را در میان راه های پیچ در پیچ خود جلو می برد و فضاها را به آرامی آشکار ساخته و شما را درون اتمسفرهای گوناگون می کشد. درواقع شما زمانی با آن آشنا می شوید که انتظارش را ندارید، به ملاقاتتان می آید و از شما دعوت می کند تا به درونش نفوذ کنید، فضاهایش را جست و جو کنید و در اعماق آن سفر کنید. از شما می خواهد که کاوش کنید و کشف کنید و هر دفعه که در آن قدم برمی دارید، چیز تازه ای پیدا کنید.

گومفا فرمی دارد که بیشتر ارگانیک می باشد، جایی است که به نظر می رسد زمین پشت سر هم نور را تنفس می کند تا چیزی را خلق کند که می توان آن را یک موجود تقریبا زنده و محسوس دانست، که با نورهای آرام و فضاهای سرگرم کننده اش کنجکاوی را برانگیزد. درواقع شما را با بیدار کردن کودک درونتان از راه بازی کردن با فضاها، جذب می کند. و شما را به شگفتی وامی دارد که با به درون کشیده شدن درواقع بالاتر می روید.

در عین حال، به شما کمک می کند بتوانید در فضاهای عمیق که با نورهای طبیعی آسمان روشن شده اند، آرامش داشته باشید و مدیتیشن کنید و به دنبال خود واقعی تان بگردید. در حالی که فضاهای درونی ساختمان فضاهایی متفکرانه و به طور کلی درونگرا می باشند، بیرون آن تنها روی مناظر اطراف تمرکز کرده است و هر دو گوهر وجودی انسان یعنی آرامش و شادی را به کار گرفته و تجربه ای قوی را خلق می کند، که به نوبه خود زمانی که دوباره بخواهید به زندگی پرمشغله شهری برگردید، وجود شما را غنی تر کرده است.

 

 

 

 

طراحی خانه GUMPHA گومفا

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily