طراحی خانه GOLKHANEH در کرج / معماران SHABOFFICE

طراحی خانه GOLKHANEH در کرج / معماران SHABOFFICE

گل خانه در حومه شهر کرج، حدود 60 کیلومتری غرب تهران واقع شده است. این خانه به عنوان خانه تعطیلات برای یک خانواده 6 نفره طراحی و ساخته شده است.

خانه ها

ایران

معماران: SHABOFFICE

مساحت: 798 متر مربع

سال: 2017

عکس ها: پرهام تقیوف، آوا دهقانی، مهراد ریحانی، حسین مرجووی

تولیدکنندگان: آوانداد، مینیاتور، شیشه ونوس

دو قطعه مجاور اما جداگانه – هر كدام 5000 متر مربع – محل اجرای این پروژه است. قطعه A با درختان میوه قدیمی  قطور بود در حالی که قطعه B، در مجاورت خیابان پر سر و صدا با یک خط آشفته از ساختمانهای مسکونی کم ارتفاع، خشک بود و به دلیل آتش سوزی قبلی به سختی درختی داشت. بنابراین، قطعه B به عنوان سایت ساختمان انتخاب شد و ایجاد یک بافر برای به حداکثر رساندن حریم خصوصی و محدود کردن نمایش ها و انتقال سر و صدا از خیابان همسایه به سایت، به سرعت در اولویت طراحی قرار گرفت.

انبوه سازی این پروژه پاسخی مستقیم به شرایط سایت است زیرا هدف آن ایجاد حجم طولانی و خطی – مشابه دیواره ضخیم – و ایجاد مانعی در برابر سر و صدا و هرج و مرج خیابان مجاور و مسدود کردن دید در سایت است. میزان صدا بیشتر تغییر شکل می دهد تا استخر شنا را در آغوش بگیرد و یک جیب خصوصی در اطراف آن ایجاد کند. قرار دادن بزرگراه و استخر شنا روی میزان سطح زمین تأثیر می گذارد و باعث ایجاد سایه ای برای افتادن و نشستن در فضای باز می شود.
شکل پویا و مدرن حاصل با پوسته ای آجری پیچیده شده است – عنصری دیرینه در معماری ایران. آجرها از کوره حیدری است – آجرهای کامل سنتی که هر کدام با دست ساخته می شوند. روش لایه بندی آجر “Kaleh-rasteh” است، یک آجر کامل و به دنبال آن نیم آجر قرار دارد. سه تغییر ساده در این تکنیک این فرصت را ایجاد می کند که بافت های مختلفی در نما وجود داشته باشد تا سطح 0 و سطح 1 را به عنوان دو لایه جداگانه ثبت کنید و در پنجره ها و نرده های بالکن دارای تخلخل باشید.
یک خط از پنجره های تمام قد در طبقه همکف نما را متمرکز می کند تا تمام چشم اندازها را به استخر شنا متمرکز کند و در سطح 1 یک تراس سایه دار و طولانی که اتاق خواب ها را مشرف به استخر و بقیه مکان می کند، متصل می شود. پشت ساختمان بسته و محکم باقی مانده است.
سیستم سازه ای دال و ستون های بتونی است که ستون هایی به طرفین رانده شده و از جهت و فرم ساختمان پیروی می کنند.
طراحی منظر همچنان جدایی ناپذیر در پروژه است. خطوط مسیر خطوط ساختمانی را دنبال می کنند و پالت مواد بتونی و ماسه ای است. گیاهان از یک پالت وحشی و از نوع چمن انتخاب می شوند تا یک احساس طبیعی و تصادفی ایجاد کنند.
منبع : archdaily
تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی |پویانو