طراحی خانه پیش ساخته پربازده و دوستدار محیط زیست / Gray Organschi Architecture

طراحی خانه پربازده و دوستدار محیط زیست

طراحی خانه پیش ساخته پربازده و دوستدار محیط زیست / Gray Organschi Architecture

یک دیوار سبز و بامی که با سلول‌های فتوولتاییک پوشانده شده، از ویژگی‌های این طراحی خانه پیش ساخته پربازده هستند که توسط استودیوی معماری آمریکایی «گری ارگانسچی» (Gray Organschi) در همکاری با محققان دانشگاه ییل ساخته شده‌است.

این مدول مسکونی دوست‌دار طبیعت که اختصارا EDM نامیده می‌شود، توسط گروه معماری Gray Organschi و مرکز اکوسیستم معماری داشنگاه ییل مشترکا طراحی شده‌است که هر دو در شهر نیو هیون در ایالت کنتیکت واقع هستند. این مسکن الگو که ساخت آن توسط برنامه‌های مسکن و محیط زیست سازمان ملل کلید خورده، قرار است به مسائل خانه‌سازی از چشم‌انداز هم اجتماعی و هم محیطی نگاه کند.

طراحی خانه پربازده و دوستدار محیط زیست

تیم طراحی خانه پیش ساخته پربازده گفت: «امروز، یک میلیارد انسان در خانه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند که غالبا فاقد برق، آب، سیستم تخلیه فاضلاب و دسترسی به غذا به صورت معتبر هستند. در عین حال، عرصه مسکن‌سازی چهل درصد از کل منابع زمین را استفاده می‌کند و منجر به ایجاد بیش از یک سوم تولیدات گازهای گلخانه‌ای در جهان می‌شود.»

این خانه گوه‌ای‌شکل با مساحت زیربنای 21 متر مربع، دارای طرحی پربازده است که از مصالح پایدار و تکنولوژی‌های ساده ساخت و ساز بهره می‌برد. این خانه همچنین تمام الکتریسیته مورد نیازش را تامین می‌کند.

طراحی خانه پربازده و دوستدار محیط زیست

این خانه در عین آن که در پلان به فرم مستطیلی است، به خاطر سقف شیبدارش فرمی خاص و منحصربفرد دارد. در پست‌های ساخته شده آن از الوار چوبی PSL و تیرهای تولید شده آن با چوب روکش ونیر (LVL)، از چوب فرآوری شده استفاده شده‌است.

پنل‌های دیوارها و بام از الوار متقاطع چوبی (CLT) به همراه عایق‌های فیبر چوبی و غلاف تخته چندلا تشکیل شده‌اند. از CLT برای کف نیز استفاده شده و نماها دارای پوشش چوب سدر سرخ غربی هستند.

طراحی خانه پیش ساخته پربازده با دیوار سبز و پنل های خورشیدی

درب‌های کشویی بزرگ شیشه‌ای نور طبیعی و هوای تازه را به داخل این فضا راه می‌دهند. در یکی از نماها، جعبه‌هایی برای کاشت گیاهان تعبیه شده‌است.

تیم طراحی گفت: «یک سیستم مدولار فعال کاشت گیاهان بصورت ترکیب شده با ساختمان (FABS) که به صورت یک دیوار سبز با بستر پروبیوتیک برای کاشت بدون خاک گیاهان در این پروژه اجرا شده، از ریشه‌های گیاهان برای فیلتر ذرات معاق و بیماری‌زای هوا استفاده می‌کند.»

این خانه که برای سکونت چهار نفر طراحی شده، شامل یک نیم‌طبقه برای خوابیدن، فضا نشیمن، آشپزخانه و یک سرویس بهداشتی دارای دوش است. سقف این خانه در بلندترین نقطه خود به ارتفاع 4.9 متر می‌رسد و به بالا رفتن و خروج هوا از لوله‌های تهویه کمک می‌کند.

با ترکیب صفحات فتوولتاییک متداول و یک سیستم «نمای خورشیدی متمرکز ترکیبی» که توسط شرکت تحقیقاتی بین‌المللی «هلی اوپتیکس» (HeliOptix) طراحی شده، تمام برق مورد نیاز این ساختمان تولید می‌شود.

طراحی خانه پیش ساخته پربازده با دیوار سبز و پنل های خورشیدی

تیم طراحی خانه پیش ساخته پربازده در ادامه گفت: «سیستم هلی اوپتیکس میزان برق بیشتری را در مقایسه با سیستم خورشیدی سنتی به نسبت سطح تولید می‌کند، در حالی که کمتر از یک درصد از ماده نیمه‌هادی را در مقایسه با آن مصرف می‌کند و نور طبیعی را هنگام ورود به فضای داخلی پخش می‌کند.»

این ساختمان آب باران را نیز جمع‌آوری، ذخیره و فیلتر می‌کند. در طول ماه‌های شرجی، یک سیستم مخصوص رطوبت هوا را جذب می‌کند و آن را به مخزن آب باران انتقال می‌دهد.

طراحی خانه پیش ساخته پربازده با دیوار سبز و پنل های خورشیدی

تیم طراح در ادامه افزود: «در عین حال، آب خاکستری بازیافت می‌گردد تا گیاهان کاشته شده در دیوار سبز با آن آبیاری شوند.»

در تابستان اخیر این خانه در دفتر سازمان ملل در منهتن به نمایش گذاشته‌شد.

طراحی خانه پیش ساخته پربازده با دیوار سبز و پنل های خورشیدی

اجزای این ساختمان در خارج از سایت در طول مدت چهار هفته ساخته‌شد و سپس توسط بارکش به محل نمایشگاه انتقال یافت و در نهایت ر طول مدت سه روز توسط یک تیم شانزده نفره قطعات آن متصل و اجرای آن تکمیل شد.

تیم طراحی خانه پیش ساخته پربازده گفت: «اگر اجزای این خانه تحت تولید صنعتی در مقیاس بزرگ قرار گیرد، می‌توان هر واحد آن را با هزینه کمتر از پنجاه هزار دلار تهیه نمود.»

طراحی خانه پیش ساخته پربازده با دیوار سبز و پنل های خورشیدی

 

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com