طراحی خانه پر نور کازا کلارا / شرکت معماری 1:1 Arquitetura Design

طراحی خانه پر نور کازا کلارا / شرکت معماری 1:1 Arquitetura Design

طراحی خانه پر نور کازا کلارا

معماری : 1:1 Arquitetura Design

موقعیت: برازیلیا، برزیل

مساحت: 123 مترمربع

سال: 2016

 

این خانه که «کازا کلارا» نام گرفته‌است، در واقع یک خانه کوچک است که دارای هویتی قوی و پاسخی شفاف (کلارا در زبان پرتغالی به معنای شفاف است) می‌باشد.

تمام خانه به طریقی ظریف بر روی سراشیبی قرار گرفته‌است. منظر دارای یک دید آزاد از سمت فضای داخل است، حتی ترکیب‌بندی خانه نیز آشکار و ساده است و با طراحی ظریفی که دارد از برخی جهات بسیار مینیمال است.

خانواده‌ای که در این خانه زندگی می‌کند نیز کوچک است؛ یک زوج، یک کودک و دو گربه. مطالبات برنامه با مطالبات اکثر خانه‌های شخصی دیگر مشترک بود؛ اتاق‌ خواب ، حمام، آشپزخانه اپن و … . اما مهم‌ترین مطالبه، نیاز به ساخت‌وسازی بسیار سریع در کوچک‌ترین ابعاد ممکن بود. نتیجه پروژه، 89 مترمربع بنا در چارچوبی استیل شد.

علاوه‌براین، «کازا کلارا» دارای امتیاز کنترل گرمایی( که در برزیل بعنوان یک کشور استوایی اهمیت فراوانی دارد)، روشنایی طبیعی و تهویه متقاطع می‌باشد که بسیار پراهمیت بوده و در حل حجمی فرم قابل تشخیص هستند. برخی سطوح کاملا پر هستند، برخی کاملا دارای گشایش‌های شیشه‌ای بوده و برخی دیگر دارای هردو خصوصیت هستند.

کوبوگو یا بلوک بتنی توخالی نقشی مهم دارد، که تضمین حفظ حریم خصوصی ساکنین است. این ماده همچنین بعد از ظهرها بعنوان عایق حرارتی ایفای نقش می‌کند. این بلوک به عنوان یک فضای توخالی به ساکنین این امکان را می‌دهد که از غروب بی‌نظیر برازیلیا لذت ببرند.

علاوه‌ بر این، این خانه دارای دو نمای بیرون‌زده به سمت خیابان محلی است: معماران بعنوان راه حل، دیواری را ایجاد کردند که حول محیط خانه گسترش یابد. و دیوار بیرون‌زده دیگر کاملا در داخل «کوبوگو» ساخته شده، و نقش مشبک عربی را ایفا می‌کند.

طراحی داخلی خانه پر نور کازا کلارا
طراحی داخلی خانه پر نور کازا کلارا

این خانه خلاصه‌ای از طراحی داخلی برزیلی نیز هست: مبلمان منصوب به نام‌های بزرگ برزیلی همچون «سرگیو رودریگز» در صندلی‌ها هستند، «زانین کالداس» طراح صندلی‌های راحتی و «لئو رومانو» طراح نیمکت بوده، مبل‌ها توسط استودیو «بولا» و جاکتابی‌ و کمدها توسط استودیو «ویرگولا زیرو» طراحی شده‌اند.

خاطرات دهه 70 میلادی همگی در این خانه وجود دارند، مصالح، رنگ‌ها و بوها بخشی از تجربه حسی بازدیدکنندگان این خانه است. این خانه کامل، پاسخی روشن برای مطالبات ساکنین آن است و به درستی «کازا کلارا» نامیده شده‌است.

طراحی خانه پر نور کازا کلارا
طراحی خانه پر نور کازا کلارا

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily