طراحی خانه مراقبت از سالمندان Passivhaus / معماران CSO arquitectura

طراحی خانه مراقبت از سالمندان Passivhaus / معماران CSO arquitectura

توضیحات متن توسط معماران ارائه شده است. این پروژه در نیاز به گسترش خانه سالمندان ساخته شده توسط CSO Arquitectura در سال 2005 ، واقع در Camarzana de Tera (Zamora) پاسخ داده است. ساختمان جدید به نخستین ساختمان بیمارستانی سالمندان با تأیید Passivhaus در اسپانیا و یکی از اولین در پانزدهم جهان تبدیل شده است.

گفتگو با ساختمان موجود نخستین فرضیه ای بود که باید در این پروژه برآورده میشد. ساختمان جدید به عنوان تابلو خانه قدیمی ، یک محل اقامت نیمه زیرزمینی ، با مجموعه ای از حیاط های مرتبط با کاربردهای ساختمان کار می کند. این حیاط ها با اقامتگاه اصلی باز و گفتگو می کنند ، به گونه ای که ساختمان از بین می رود و با باغ ادغام می شود.

این  پروژه به سه باند برنامه ای که توسط یک راهرو طولی گره خورده اند ، تقسیم می شود که همه آنها به سمت جنوب قرار دارند . باند اول میزبان عمالکرد روز و دارای گلخانه متصل به پنجره شمالی است که از یک طرف برای بهبود شرایط حرارتی و از سوی دیگر به عنوان یک منطقه پرورش سبزیجات برای ساکنان خدمت می کند. دو باند باقیمانده از اتاق های خواب ساخته شده اند ، همچنین رو به جنوب ، دارای تراس مخصوص خود با دسترسی به حیاط مشترک هستند.

ساختمان با استفاده از سیستم قاب های چوبی پیش ساخته ساخته شده است. ابتدا در یک کارگاه در بارسلونا ساخته می شود ، سپس با کامیون به زامورا منتقل می شود و طی یک هفته در محل مونتاژ می شود. این باعث صرفه جویی در هزینه و زمان و همچنین بهبود رفتار حرارتی و کاهش رد پای اکولوژیک می شود.

این ساختمان به عنوان یک ماشین انرژی ، یک ساختمان منفعل و با مصرف صفر تصور می شود و انرژی بیشتری را نسبت به مصرف خود تولید می کند و انرژی اضافی را از ساختمان قدیمی به دست می آورد.

این تقاضای پایین از طریق راهکارهای زیر حاصل می شود. استراتژی های فعال: 18 کیلو وات پنل خورشیدی فتوولتائیک ، 20 پانل خورشیدی حرارتی ، تهویه مکانیکی با استفاده از بازیابی گرما و تهویه هوا با استفاده از گرمایش کف تابشی.

استراتژی های منفعل: عایق نما (0.195 W / m2K) ، عایق کف (0.18 W / m2K) ، عایق بندی سقف محوطه سازی (0.195 W / m2K) ، نجاری چوبی با شیشه سه گانه ، تهویه طبیعی ، برداشت آب باران برای آبیاری ، کنترل خورشیدی از طریق ایوان ها ، یک گلخانه در منطقه ناهار خوری که هوای موجود در زمستان را گرم می کند (استفاده از پنجره به سمت شمال) ، در حالی که امکان تهویه متقابل در تابستان را فراهم می کند.

یکی از اهداف اولیه این پروژه پزشکی کردن معماری به منظور بهره مندی از رفاه روزانه کاربران بود. به همین دلیل دو عمل اصلی دنبال می شود:

فضاهای خانگی کوچک مانند خانه های مختلف ایجاد می شوند ، که متفاوت از فضاهای بزرگ مشترک بیمارستان مانند این ساختمان است.  هدف این است که ساکنان (با امکان آوردن مبلمان خود) ، استفاده از چوب و نور با پنجره های بزرگ به سمت جنوب ، دعوت از طبیعت حیاط ها به فضای داخلی با استفاده از شفافیت ها احساس کنند در خانه خود زندگی می کنند.

نصب دستگاه های بازدارنده گرما به همراه فیلترها و هرمتیک بودن ساختمان و همچنین بهبود انرژی ، امکان بدست آوردن کیفیت مطلوب هوا برای این نوع ساختمان ها را فراهم می کند و از حساسیت های تنفسی کاربران جلوگیری می کند. این مساله می تواند در طراحی انواع ساختمان های  درمانی مربوط به بیماری های تنفسی و مراکز سلامتی به کار برده شود.

 

 

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی | پویانو