طراحی خانه مادر / معمار سپیده علمی

طراحی خانه مادر / معمار سپیده علمی

شرح متن پروژه طراحی خانه مادر توسط معماران ارائه شده  است. این پروژه در مرکز شهر کرج در یک بافت مسکونی واقع شده است، جایی در کوچه های باریک که خانه های قدیمی به سرعت تخریب می شوند و به آپارتمان هایی با حداکثر مساحت ساخت و مشرف به یکدیگر تبدیل می شوند. این خانه متعلق به یک خانواده قدیمی در این محله است که یک پیشخوان برای مردم مذهبی دارد به این معنی که خانه مکانی است که در آن رویدادهای فرهنگی مذهبی برگزار می شود. کشف افراد جز با شناخت معانی آنها در زندگی امکان پذیر نیست و مهم این بود که بدانیم این آیین ها برای آنها چه معنی و ارزشی دارد.

خانه ها

کرج ، ایران

معماران: سپیده علمی
مساحت: 180 متر مربع
سال: 2016
عکس ها: Deed Studio

 

خانه مادر (Sarv banoo) که قبلاً یکپارچه شده بود ، باید در دو لایه تعریف شود، همچنین لایه فوقانی باید به اندازه کافی برای کودکان و نوه ها مستقل باشد. یکی از چالش های اصلی ما نیاز به ایجاد ساختاری بود که به دوگانگی ایدئولوژیک نسل ها پاسخ دهد، که در همان زمان اختلافاتی را به عنوان یک خلایی متناسب با سن خانه در محله ایجاد می کند و نیازهای نماد از طرف دیگر، شی object خانه در محله، شرایط اقتصادی یک خانواده با فرهنگ محدود شده بود.


اولین قدم در جهت استقلال، برداشتن سطوح پلکان ارتباطی داخلی و قرار دادن آن در حیاط با تأکید بیشتر است، به طوری که در تعریف استقلال دو لایه ، هم از داخل حیاط و هم به عنوان یک فضای میانی ​​شناخته می شود. از فضای کوچه پله ها به عنوان سکویی برای تعامل عمل می کنند، به ویژه در روزهای رویدادهای مذهبی این فضا دارای اهمیت ویژه می شود. با افزودن یک لایه به نما، سعی در کنترل مشکل مشرف شدن به آپارتمانهای مقابل و نور و تهیه رواق با کیفیت فضایی (فضا) مطلوب برای هر دو لایه خانه داریم.


برای پناهگاه ها و نمای بیرونی پله ها، ما از شیشه های فیروزه ای با طیف تاریک تا روشن استفاده کردیم تا در ساعات مختلف روز سایه داشته باشیم و از طرف دیگر برای یادآوری نقش این رویداد در خانه در مقیاس محله کاربرد دارد. باغ حیاط برداشته شد تا فضای بیشتری برای رویدادها ایجاد شود و باغهای کوچکتر در فضای بین ستونهای ایوان قرار گرفتند تا بتوان از درختان برای کنترل نور و دید آپارتمانهای مقابل استفاده کرد و همچنین در شخصیت منحصر به فرد خانه خللی ایجاد نشود.

 

منبع : ARCHDAILY

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی |پویانو