طراحی خانه شماره 2 / دفتر معماری سرسایه

طراحی خانه شماره 2 / دفتر معماری سرسایه

شرح متن پروژه توسط معماران ارایه شده است. خانه شماره 2 در شهر اصفهان واقع شده است و در زمینی به مساحت 300 مترمربع با 4 واحد مسکونی و 5 طبقه بنا شده است. طبقه همکف برای پارکینگ، ورودی و لابی، حیاط و اتاق مکانیکی. زیرزمین به عنوان سالن تشریفات و برخی اتاق های ذخیره سازی پیش بینی شد. طبقه اول باید به 2 واحد کوچک برای اسکان مهمانان مشتری تقسیم شود. طبقه دوم و سوم برای استفاده شخصی مشتری در نظر گرفته شده است.

خانه ها ایران

معماران: دفتر معماری سرسایه

مساحت: 1130 متر مربع

سال: 2015

عکس ها: فرشید نصرآبادی

به دلیل تجربیات بد مشتری از زندگی در خانه ای تاریک و مرطوب ، به سرعت فهمیدیم که مهمترین مسئله تأمین حداکثر نور و هوای تازه در داخل خانه خصوصاً در اتاق نشیمن و نشیمن دو طبقه فوقانی است.
بنابراین سعی کردیم همه اتاق های نشیمن را در قسمت جنوبی واحدهای دارای حداکثر اندازه دهانه ها قرار دهیم. حتی در طبقه 3 ما تصمیم گرفتیم سقف را بشکنیم و سقف زندگی را به سمت بالا فشار دهیم ، بنابراین می توانیم دهانه های بیشتری داشته باشیم و تهویه هوا توسط پنجره های جانبی در شرق و غرب بیشتر باشد.
اما چاره ای که در شمال قرار داشت ، قرار گرفتن اتاق های خانواده به راحتی در جنوب نبود. از آنجا که با توجه به محدودیت شهرداری در اصفهان ، همه ساختمانها باید نمای شمالی را تا ارتفاع 175 سانتی متر در هر مرحله مسدود کنند. و مطمئناً برای اجرای این قانون باید از مواد سنگ تراشی در ارتفاع 110 پایین استفاده شود و بین 110-175 شیشه مات مجاز است.
با تمرکز بر این قانون به راحتی فهمیدیم که هر مرحله در نمای شمالی ما به 3 قسمت تقسیم می شود: 1- قسمت جامد (پایین ترین سطح) 2- قسمت نیمه شفاف (سطح متوسط) 3- قسمت شفاف (سطح بالا) در مرحله اول ، این جداسازی خطوط اساسی را برای طراحی نما به ما داد و پس از آن سعی کردیم جزئیات بیشتری ایجاد کنیم و با تبدیل آن به لایه دو لایه، قسمت جامد را توسعه دهیم. بنابراین حتی در پایین ترین قسمت نیز می توانیم از نور و تهویه غیر مستقیم برخوردار شویم.
منبع : ARCHDAILY
تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی |پویانو