طراحی خانه حلزونی شکل / معماران رافتی

طراحی خانه حلزونی شکل / معماران رافتی

شرح متن پروژه طراحی خانه حلزونی شکل توسط معماران ارائه شده است. “خانه پوسته حلزون” در حومه شهر ، 45 کیلومتری جنوب غربی شیراز، ایران ساخته شده است. این خانه به عنوان یک خانه تعطیلات برای استراحت، دور شدن از زندگی در شهر و برگزاری مجالس خانوادگی طراحی شده است. حیاط خانه کوچک است و برای استفاده درون گرا / برون گرا طراحی شده است. فضاهای آن به شکل پوسته حلزون است، به همین دلیل ساکنان آن آنرا چنین نامیده اند.

خانه ها

ایرانی

معماران: Rafati Associate

مساحت: 105 متر مربع

سال: 2018

عکس ها: همکاران رافتی

تولید کنندگان: شرکت کاشی مرجان، البرز، شرکت خمفرس، شرکت پارس شیشه

از آنجا که این منطقه دارای آب و هوای نیمه بیابانی با بارندگی کم است، باغبانی دشوار است و فقط برخی از گیاهان مقاوم خاص می توانند رشد کنند. بنابراین، ایده این بود که یک باغ کوچک مخصوص باغ در مجاورت ساختمان طراحی شود تا رشد گلها و درختان زینتی امکان پذیر شود. این حیاط جایی است که فضای داخلی بیشتر به آن باز می شود. منظره سبزتری را ایجاد می کند و دمای هوای داخلی را در روزهای گرم کاهش می دهد.
برای طراحی یک استراتژی دوگانه استفاده شده است. مانند بسیاری از خانه های سنتی ایرانی، فضای داخلی ساختمان بسیار درون گرا طراحی شده است. جرم بسته و کم شفاف نه تنها به کاهش انتقال حرارت از خارج در چنین آب و هوای گرم کمک می کند، بلکه به ایجاد یک فضای خصوصی مخفی برای فضای داخلی کمک می کند که به دلیل تمایل آنها برای آرامش و مراقبه برای مشتریان جذاب بود. از طرف دیگر، سقف ساختمان به عنوان یک تراس مرتفع با منظره چشم انداز چشم نواز عمل می کند. مکانی مناسب برای مهمانی ها در بعد از ظهرها و شب های خنک تر تابستان می باشد.
چیدمان ساختمان از نظر کلی مانند پوسته حلزون است، شامل فضاهای متوالی است که از حیاط شروع می شود و به شکل دایره ای مرتب شده است. هر یک از این فضاها بیشتر از فضای قبلی پنهان مانده اند. هیچ در و پارتیشن جدا کننده فضاهای داخلی وجود ندارد بنابراین ساکنان احساس می کنند در یک فضای استوانه ای مداوم و روان قرار دارند. فضای داخلی بزرگتر ارتباط بیشتری با دنیای خارج دارد و با تابش آفتاب در طول روز، بیشتر به عنوان اتاق نشیمن تابستانی استفاده می شود، در حالی که فضای کوچکتر با یک پنجره بزرگ به سمت جنوب گرمتر و مناسب زمستان ها است.
این سازه شامل دیوارهای سنگ تراشی تقویت شده با مش فولادی است. دیوار آجری منحنی مانند پوسته ای طراحی شده است که هم ساختار در معرض آن و هم نمای ساختمان است.
تیرهای فولادی این دیوارهای باربر را پوشانده و ورق های گالوانیزه فضای بین آنها را می پوشانند. این روش به منظور ایجاد سقف در معرض سازه در یک محیط روستایی انتخاب شده است که ساخت بتن در معرض کیفیت بالا امکان پذیر نیست. سپس سقف استیل با لایه هایی از آسفالتیت سرد، ایزوله و بتن سبک پوشانده می شود تا استفاده از سقف به عنوان تراس امکان پذیر شود.
منبع: archdaily
تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی |پویانو