طراحی خانه بتنی در جزیره Jeju / معماری Moon Hoon

طراحی خانه بتنی در جزیره Jeju / معماری Moon Hoon

طراحی خانه بتنی در جزیره : معمار اهل کره جنوبی Moon Hoon اخیرا یک خانه بتنی در جزیره Jeju را تکمیل کرده است که دارای باکس های کنسول شده ای است که روی یکدیگر قرار گرفته و توسط تیرهای موربی از جنس بتن مسلح مقاوم شده اند.

Moon Hoon این ساختمان را برای زمینی در بزرگ ترین جزیره کره جنوبی طراحی کرده است، جزیره ای که در شبه جزیره کره واقع شده و به عنوان مکان محبوبی برای گذراندن تعطیلات شناخته می شود.

آب و هوای گرمسیری این جزیره، سواحل جذاب و پوشش گیاهی غنی آن بازدیدکنندگان بسیاری را به این منطقه می کشاند؛ اما از طرفی این ناحیه در معرض تغییرات آب و هوایی و بادهای قوی قرار دارد که بدون شک روی معماری محلی آن تأثیرگذار هستند.

دفتر سئول Moon Hoon در ابتدا یک ملک یک طبقه ساده و پناهگاه مانندی را پیشنهاد کرد که مطابق آن چه کارفرما خواسته بود، خانه مناسب با سبک زندگی خصوصیشان بود.

با این حال، کارفرما پس از آن نظرش را تغییر داد و طرحی متمایزتر درخواست کرد؛ در نتیجه استودیو یک ساختمان بسیار چشمگیرتر و نمایان تر را جایگزین ساختار کم ارتفاع قبلی، که به خانه های سنتی Jeju شباهت بیشتری داشت، کرد.

بنابراین استودیو به جای یک خانه کم ارتفاع، ساختمانی سه طبقه را خلق کرد که “خانه ساده” نامیده شد و شامل حجم های بتنی با فرم چوب می باشد که به صورت عمودی لایه بندی شده و با زاویه روی هم قرار گرفته اند تا بیشترین امکان برای استفاده از مناظر اطراف به وجود آید.

بازشوهایی که در انتهای هر بخش قرار دارند، نمایی شیشه ای دارند تا هم نور طبیعی و هم مناظر اطراف را وارد فضاها کنند.

در پاسخ به درخواست کارفرما برای ایجاد یک زیبایی منحصر به فرد و همچنین محافظت از ساختار آسیب پذیر موجود در مقابل آب و هوای ناگوار، معماران تیرهای موربی را به طرح اضافه کردند تا گوشه های مخالف هر حجم را به هم وصل کنند.

استودیو در بیانیه ای چنین توضیح داده است: ” این حجم های قائم حالا حضور خود را بیشتر به رخ می کشیدند، اما به چیز بیشتری نیاز داشتند تا به آن ها شخصیتی متمایز بدهد. ”

” با وزش بادهای قوی و بارش باران های شدید امکان شکستن کف وجود داشت، بنابراین ساختمان سه طبقه چرخشی به وجود آمد. باد بیش از حد منطقه در کار اختلال ایجاد می کرد، باید کاری برای مهار کردن آن انجام می شد. بنابراین اتصالی بین نقاط انتهایی هر حجم ایجاد کردیم. ”

ترکیب لایه ای نهایی ساختمان فضاهای باز کاربردی را روی سقف حجم های پایینی ایجاد کرده است که در هر طبقه قابل دسترسی می باشند.

یک سالن ناهارخوری باز در کنار آشپزخانه در طبقه اول قرار دارد، در مقابل آن نیز یک پاسیو و باغ کوچک طراحی شده اند. در طبقه بالایی، تراس و باغ دیگری همراه با فضایی برای جکوزی در نظر گرفته شده است.

در مرکز ساختمان، یک ووید همراه با راه پله چوبی مارپیچی قرار دارد که داخل آن تا بالا با قفسه های چوبی پر شده است. یک پنجره سقفی در بالای این فضای سیرکولاسیون وجود دارد که نور طبیعی را به طبقات مختلف ساختمان وارد می کند.

یک پنجره و درب شیشه ای در طبقه اول وجود دارد که علاوه بر دسترسی به پاسیوی این طبقه، ارتباط بین پله ها و فضای خارج ساختمان را نیز تقویت می کند.

ورودی خانه در طبقه همکف و در زیر حجم کنسول شده طبقه بالایی قرار دارد. همچنین یک سالن بازی و سالن اضافه دیگری که در حال حاضر به عنوان باشگاه خانگی از آن استفاده می شود، در دو انتهای پلان کشیده خانه قرار گرفته اند.

در طبقه اول آشپزخانه و سالن ناهارخوری در یک انتها و یک فضای استراحت در انتهای دیگر آن قرار گرفته اند. یک سرویس بهداشتی نیز در گوشه ای در کنار راه پله قرار داده شده و توسط یک دیوار منحنی از فضای آشپزخانه جدا شده است.

طراحی خانه بتنی در جزیرهطبقه بالایی ساختمان شامل اتاق خواب مستر و یک حمام در مقابل آن راه پله می باشد. اتاق خواب شیشه ها و درب های شیشه ای دارد که به تراس های دو طرف آن باز می شوند.

پلکانی در بیرون خانه از پاسیوی جکوزی به سمت یک تراس سقفی وجود دارد؛ این تراس با نرده های شیشه ای پوشیده شده و مناظر پانورامایی از درختان و سقف خانه های اطراف پدید آورده است.

 

 

 

طراحی خانه بتنی در جزیره

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen