طراحی خانه آجری مازیار / گروه معماری نقش خاک

طراحی خانه آجری مازیار / گروه معماری نقش خاک

شرح متن پروژه طراحی خانه آجری مازیار توسط معماران ارائه شده است. این پروژه در زمینی به مساحت 250 متر مربع در یک مجتمع ساحلی با مالکان مختلف و زمین های خالی در شهر “رویان” واقع شده است.

خانه ها

رویان ، ایران

معماران: گروه معماری نقش خاک

مساحت: 210 متر مربع

سال: 2017

عکس ها: وحید جودی

تولیدکنندگان: AutoDesk ، Robert McNeel & Associates ، سهند ورامیمن

در اولین سطح روش طراحی، ما مجبور بودیم یک مفهوم مشترک برای این ویلاها پیدا کنیم. حفظ یکپارچگی و پیروی از ایده های برجسته در این ویلا ها با فضاها و رفتارهای مختلف اصول ما بود.
کارفرما به عنوان یکی از مالکان اصلی به دنبال طرحی برای ایجاد الگو و زمینه در مجموعه بود. زمینی در مجاورت ورودی مجتمع نه تنها به منظور تأمین کارکردهای در نظر گرفته شده به پروژه اختصاص یافت بلکه به عنوان ویلا برای اقامت فصلی و الگویی برای ساختار آینده مجموعه و همچنین نشان دادن علاقه کارفرما به استفاده از آجر در قسمت جلویی مجموعه اختصاص داده شد.
با توجه به سابقه همکاری با کارفرما در ساخت پروژه های روستایی؛ این بار، کارفرما به ما مراجعه کرد و به دنبال ترکیبی جدید از مواد مانند آجر، فلز، چوب و شیشه بود. کارفرما مایل بود با در دست داشتن متریال هایی مانند آجر، ساختمانی منحصر به فرد و قابل توسعه در ورودی مجموعه به نمایش بگذارد.
در ابتدا، لکه اصلی ساختمان با جداسازی عملکردهای خصوصی و عمومی با پلی که آنها را بهم متصل می کرد و با قرار دادن فضاهای خالی در اتاق نشیمن اصلی و همچنین اختصاص تراس روی سقف به دلیل کمبود فضای زمین ایجاد شد.
بعداً، نمای اصلی با بافت های بزرگ شیشه ای پوشانده شد تا ارتباط بین فضای داخلی و خارجی به حداکثر برسد، دید، نور و شفافیت فراهم شود.
اکنون با افزودن بافت های آجری به شیشه ، تغییراتی در شفافیت و هماهنگی نمای ساختمان ایجاد کرده ایم.
ما توانستیم با استفاده از تکنیک های سنگ خشک، آجرهای سنگین را روی سطوح شیشه ای نصب کنیم و بافت های آجری را بر روی سازه اصلی کنترل کنیم تا علاوه بر ایجاد فضاهای مختلف داخلی و خارجی، بازی سبک و سایه ها، نمایشی از سطح معلق آجر را روی شیشه داشته باشیم. به این معنی، ما می توانیم تعریف سنگین و سبک را در ذهن بیننده به چالش بکشیم، همچنین وی را مجبور به مشاهده و تحسین ساختمان می کنیم.
ارتباط بین فضای داخلی و خارجی نیز به دلیل شفافیت ساختمان در طراحی مورد توجه قرار گرفت. با تکیه بر موادی مانند چوب، سنگ و آهن، سعی کردیم ترکیب مناسبی از مواد بین فضای داخلی و خارجی را ارائه دهیم. علاوه بر این، ما از عناصری مانند شومینه و پله ها برای ایجاد ارتباط بصری مناسب بهره مند شدیم.
منبع: archdaily
تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی | پویانو