طراحی ترمینال فرودگاه O’Hare  در شیکاگو

طراحی ترمینال فرودگاه O'Hare  در شیکاگو

طراحی ترمینال فرودگاه O’Hare  در شیکاگو

یک تیم به سرپرستی استودیو «گانگ» (Studio Gang) بعنوان برنده مزایده ساخت سالن عمومی و طراحی ترمینال فرودگاه «اوهیر» (O’Hare) در شیکاگو شده‌است. این استودیو که توسط «جین گانگ» (Jeanne Gang) تاسیس شده، در این مزایده در رقابت با شرکت معماری SOM، فاستر و شرکا و سانتیاگو کالاتراوا بوده‌است.

تیم جین گانگ در مسابقه شیکاگو که ORD نامیده شده، در 27 مارس جاری بعنوان تیم معماری سرپرست برای این پروژه 5/8 بیلیون دلاری و توسعه فرودگاه بین المللی اوهیر در شیکاگو اعلام شد.

تیم معماری ORD –که دربرگیرنده استودیو گانگ، «سولومون کوردول بوئنز» (Solomon Cordwell Buenz)، «کورگان» (Corgan )، شرکت مهندسی و ساخت «میلهاوس» ( Milhouse) و گروه معماری STL است- توسط شهردار شیکاگو، «رام امانوئل» (Rahm Emanuel) و کمیته‌اش انتخاب شد.

طراحی ترمینال فرودگاه O'Hare  در شیکاگو

 

طرح اولیه گروه ORD که یک حجم با سه پایه بود بعنوان طرح برنده برای فرودگاه اوهیر شیکاگو انتخاب شد.

این تیم در ژانویه 2019 از میان تعدادی از شرکت‌های بزرگ که به مرحله نهایی این مسابقه راه یافته بودند انتخاب شد تا ساخت و طراحی ترمینال فرودگاه و سالن عمومی بین المللی این فرودگاه را برعهده بگیرد.

طرح برنده ترمینال یک فرم Y شکل است که مساحت 2/0میلیون متر مربع را پوشش می‌دهد. خطوط همگرای این فرم سه بخش مجزا را پوشش می‌دهند.

تیم معماری ORD گفت: «این فرم سه بخشی، ترمینال و فضای اجتماعات را در یک ساختمان ادغام می‌کند.» این تیم همچنین افزود که فرم خاص این بنا قرار است اشاره به موقعیت منحصربفرد این شهر در کنار دریاچه میشیگان و رودخانه شیکاگو داشته‌باشد.

جین گانگ گفت: «هر جنبه از این طراحی متمرکز بر خلق یک تجربه منحصرد بفرد از شیکاگو است.»

تیم ORD افزود: «سه بال همگرای این طرح، همچون رودخانه شیکاگو، یک قطب مرکزی بوجود می‌آورند که یک همسایگی جدید و سرزنده را در قلب اوهیر ایجاد می‌کند.»

این ترکیب‌بندی سه بخشی همچنین برای افزایش بازدهی، مسیریابی بهتر و بهبود ارتباطات داخل ساختمان ترمینال انتخاب شد. ستون‌های Y شکل قادر اند سقفی با فرم پویا را تحمل کنند و دهانه‌های سی‌متری را پوشش دهند.

 نحوه حمل سقف توسط ستون‌های Y شکل

یک رندر داخلی که نحوه حمل سقف توسط ستون‌های Y شکل را نشان می‌دهد.

این سقف دندانه‌دار قرار است با هزاران پنل و پنجره سقفی ساخته‌شود. مجموعه‌ای از خط‌‌ الراس‌های سفیدرنگ نیز که در طول سقف امتداد می‌یابند تداعی‌کننده سطوح منحنی زمین اند.

از دیگر اجزای کلیدی می‌توان به یک نورگیر مرکزی در میانه این حجم اشاره نمود. این نورگیر را می‌توان با سطح شیشه‌ای وسیع و سقف بیرون‌زده آن که برای داشتن رنگ گرم با چوب پوشانده شده توصیف نمود. چین‌های حول این راس برای به حداکثر رساندن ورود نور خورشید و بازدید انرژی در داخل سازه تعبیه شده‌است.

تیم ORD گفت: «دورتادور این نورگیر یک سقف چین‌خورده و ریتم‌دار وجود دارد که از خرپاهای فولادی با دهانه‌های بزرگ ساخته شده‌اند.»

خرپاهای فولادی با دهانه‌های بزرگ

در مرکز این ساختمان یک پنجره سقفی قرار دارد، که به گونه‌ای طراحی شده که اشاره به پرچم شهر دارد.

در مرکز این مجموعه یک پنجره سقفی مدور با اتصال به شش نقطه در اطرافش فرمی را تشکیل می‌دهد که اشاره به پرچم شیکاگو دارد. بالای فضای مرکزی و در طبقه بعدی یک نیم‌طبقه برای دریافت بلیط و چک‌های امنیتی قرار گرفته‌است.

این تیم گفت: «این نیم‌طبقه که در ارتفاعی بالا قرار گرفته، منظره‌های وسیعی از باند فرودگاه، مناطق همسایگی و گیت‌های پایین فراهم می‌کند. این تجربه به مسافران کمک می‌کند که موقعیت خود را شناسایی کنند و هیجان سفرشان بیشتر شود.»

ترکیبی از پله‌های برقی و آسانسورهای شیشه‌ای این دوطبقه ساختمان را به هم متصل می‌سازد.

جایگاه ارائه بلیط و چک‌های امنیتی

طبقه بالای این ترمینال جایگاه ارائه بلیط و چک‌های امنیتی خواهدبود.

در این طرح درختان و گیاهان متعددی در فضای آتریوم-مانند و همچنین طراحی مبلمان فضای باز نیز به چشم می‌خورند.

اجرای پروژه استودیو ORD قرار است در سال 2023 آغز گردد و هزینه آن 2/2 بیلیون دلار برآورد شده‌است.

طرح پیشنهادی استودیو ORD از میان مجموعه‌ای متشکل از چهار پروژه دیگر در پیشنهادات ارائه شده برای «ترمینال جهانی» برای بزرگترین فرودگاه این شهر انتخاب شده‌است. هر یک از این پیشنهادات توسط یک شرکت و یا تیمی متشکل از چندین شرکت ارائه شده‌است.

طراحی مبلمان فضای باز

سالن‌های متعددی در برنامه‌ریزی برای بازطراحی فرودگاه اوهیر شیکاگو در نظر گرفته‌ شده‌اند

توسعه مجدد ترمینال موجود به فضایی جدید که پروازهای داخلی و خارجی را پوشش دهد بخشی از پروژه 5/8 بیلیون دلاری توسعه این فرودگاه است.

علاوه بر این قرار است تیمی برای طراحی دو سالن اجتماعات جدید وابسته به فرودگاه اوهیر شیکاگو انتخاب گردد.

پروژه‌های متعدد دیگری نیز در ایالات منحده آمریکا تحت تغییرات اساسی هستند. یک ترمینال جدید با هزینه 4/1 بیلیون دلار توسط شرکت معماری «گریمشاو» (Grimshaw ) قرار است در فرودگاه «نیو آرک» (Newark) در نیوجرسی ساخته‌شود. فرودگاه «لاگاردیا» (LaGuardia) در نیویورک نیز در حال حاضر تحت بازسازی است.

 

 

 

 

طراحی ترمینال فرودگاه

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

www.dezeen.com