توجه جزئیات در طراحی برای پذیرایی از مهمان!

توجه جزئیات در طراحی برای پذیرایی از مهمان!

بسیاری از ما در طراحی و چیدمان خانه علاوه بر راحتی و علایق خود، به مهمان ها و افرادی که در خانه از آن ها پذیرایی خواهیم کرد نیز فکر کرده و آن را نیز در نظر می گیریم. یکی از جزئیات در طراحی برای پذیرایی از مهمان ها، سفره غذایی است که برای آن ها چیده می شود. این سفره غذا، چیزی فراتر از طراحی اتاق غذاخوری و سبک میز و صندلی ها است. هر چه سفره غذا زیبا تر و حرفه ای تر چیدمان شود، تاثیر بیشتری را بر روی مهمان های شما ایجاد خواهد کرد. اما آیا می دانید چگونه می توان یک سفره زیبا آماده کرد و این زیبایی به چه جزئیاتی بستگی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش و آشنایی با جزئیات پذیرایی از مهمان ها با پویانو همراه باشید:

توجه جزئیات در طراحی برای پذیرایی از مهمان!

اگر برای شام مهمان دارید و باید سفره ای زیبا و قابل توجه برای آن ها آماده کنید، ما در ادامه به نکات کلیدی و جزئیات چیدمان درست یک سفره غذا خواهیم پرداخت…

  • انتخاب منو غذا

قبل از چیدن و طراحی میز غذا، ابتدا باید تصمیم بگیرید که چند مدل غذا برای سرو آماده خواهید کرد. زیرا تعداد و نوع غذا بر روی ظروفی که به آن نیاز دارید تاثیر گذار خواهد بود. معمولا برای پذیرایی از مهمان ها سه نوع غذا در نظر گرفته می‌شود: یک نوع پیش غذا، یک نوع غذای اصلی و یک نوع دسر… اما می توانید در این روند تغییر ایجاد کنید. برای مثال دو نوع غذای اصلی تهیه کرده و پیش غذا یا دسر را از منو حذف کنید.

هم چنین می توانید تنقلات و مواد غذایی دیگری مانند سالاد، بشقاب پنیر، شکلات و قهوه را نیز به غذا های خود اضافه کنید. برای مثال فرانسوی ‌ها پنیر را قبل از دسر، انگلیسی ها بعد از دسر و آمریکایی ها در تمام طول غذا از پنیر استفاده می‌کنند.

انتخاب منو غذا

معمولا سالاد به عنوان پیش غذا سرو می شود، اما این موضوع کاملاً بستگی به ذائقه افراد دارد، زیرا برخی ترجیح می‌دهند که سالاد را بعد از غذا میل کنند. به همین دلیل بهتر است که ظرف سالاد در طول زمان غذا خوردن بر روی میز باقی بماند. پس این موضوع را در چیدمان میز باید در نظر داشته باشید. حتی با اضافه کردن برخی مواد خوراکی دیگر مانند نان تست به سالاد می توانید آن را به عنوان یک نوع غذای اصلی نیز سرو کنید.

اگر در پیش غذا موادی مانند خمیر و یا تخم مرغ وجود دارد، سعی کنید که در غذای اصلی و دسر از این مواد غذایی استفاده نکنید. هم چنین اگر در پیش غذا یا سالاد محصولات دریایی ای مانند میگو استفاده می کنید بهتر است که ماهی را به عنوان غذای اصلی انتخاب نکنید. نیازی نیست که تمام غذا هایی که انتخاب می کنید غذا های گرم باشند. غذا هایی که با روغن هایی مانند روغن زیتون پخته شده باشند می‌توانند به عنوان غذاهای سرد نیز سرو شوند. این گونه می توانید منوی متنوع تری را برای مهمان ها آماده کنید.

تناسب ظروف و دکوراسیون منزل

  • رنگ و بافت

غذا ها علاوه بر مزه و ذائقه، باید از نظر ظاهری نیز زیبا باشند و به میز غذا جلوه دهند. به همین دلیل غذا هایی که رنگی جذاب ندارند را پشت سر هم سرو نکنید. برای مثال بهتر است که تنها یکی از این انواع غذاها دارای رنگ سبز باشد و غذای دیگر را قرمز رنگ انتخاب کنید. استفاده از چاشنی های رنگی در میان غذا ها نیز می تواند به سفره رنگ و زیبایی ببخشد.

غذا ها علاوه بر مزه و ذائقه، باید از نظر ظاهری نیز زیبا باشند

بعد از غذا

نکته ای که بعد از سرو غذا و در مورد دسر باید به آن توجه داشته باشید این است که این دسر و نقطه پایانی غذا باید ساده باشد…

برای تزیین ظرف دسر می توانید از چاشنی ای استفاده کنید که در خود آن نیز به کار برده شده است. برای مثال اگر در داخل دسر دارچین وجود دارد، می توانید ظرف ها را با استفاده از پودر دارچین تزیین کنید.

ظرف های سرو دسر را بیش از اندازه پر نکنید و آن ها را مانند یک تابلو در نظر بگیرید که همیشه یک قاب در اطراف آن ها وجود دارد. به همین دلیل در داخل ظرف یک چارچوب را در نظر گرفته و از آن خارج نشوید.

ظرف های سرو دسر را بیش از اندازه پر نکنید و آن ها را مانند یک تابلو در نظر بگیرید

  • این جزئیات را فراموش نکنید…

در وعده های غذایی رسمی، چیدمان ‌میز اهمیت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل هر جزئیاتی که در اطراف اتاق غذا خوری و میز وجود دارد باید با دقت و وسواس کامل و بر اساس قوانین درست مورد توجه قرار بگیرد.

برای یک سفره زیبا و شیک حتما یک سرویس غذاخوری مخصوص داشته باشید. رومیزی ژاکارد، دستمال ‌های ابریشمی، زیر بشقابی های ظریف، لیوان های کریستالی و قاشق و چنگال های نقره ای از جمله نکات طلایی هستند که در تزیین میز های زیبا مورد استفاده قرار می گیرند.

زیر بشقابی های ظریف، لیوان های کریستالی و قاشق و چنگال های نقره ای

جزئیاتی مانند کارت های شخصی، حلقه دستمال و شمع ها نیز از جمله مواردی هستند که برای تزیین یک سفره زیبا به کار برده می شوند. هم چنین یک نور ملایم برای ایجاد فضایی دلنشین را نیز فراموش نکنید. روشنایی های سقفی و دیواری که توسط نور شمع تقویت می شوند، برای وعده های غذایی رسمی بسیار ایده آل هستند.

 یک نور ملایم برای ایجاد فضایی دلنشین

اگر یک میز بزرگ را برای پذیرایی از مهمان های خود آماده می کنید فراموش نکنید که برای میان وعده ها و نوشیدنی ها یک میز مجزا را در نظر بگیرید و آن ها را بر روی میز اصلی قرار ندهید.

یک موضوع مهم دیگر در مورد وعده های غذایی رسمی، نوع نشستن در اطراف میز و نظمی است که باید رعایت کنید. قانون نشستن پشت میز غذاخوری این است که صاحب خانه ها در دو طرف میز و روبه روی یکدیگر می نشیند. صندلی سمت راست این صاحبخانه ‌ها به افرادی تعلق دارد که آن شام مخصوص به آن ها آماده شده است و صندلی مقابل آن ها نیز متعلق به فردی است که برای اولین بار به آن خانه دعوت شده است.

برای میان وعده ها و نوشیدنی ها یک میز مجزا را در نظر بگیرید

در دعوت های رسمی معمولاً تعداد ایده آل برای مهمان ها ۸ نفر است. این محدودیت باعث می‌شود که تا هر فردی بتواند با نفر کنار دستی خود صحبت کرده و از بروز همهمه های دسته جمعی جلوگیری می کند. موضوع دیگری که باید در نظر داشته باشید فاصله میان  صندلی ها است. زمانی که می خواهید میز را آماده کنید به این موضوع توجه داشته باشید که باید میان هر صندلی نزدیک به ۴۰ سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.

نکته مهم دیگر در جزئیات در طراحی برای پذیرایی چیدمان صحیح قاشق و چنگال ها است. فراموش نکنید که قاشق و کارد ها برای افراد راست دست در سمت راست قرار گرفته و چنگال ها در سمت چپ قرار می گیرند.

باید میان هر صندلی نزدیک به ۴۰ سانتی متر فاصله وجود داشته باشد

ما معمولاً در وعده های غذایی ای که در کنار عزیزان و دوستان و آشنایان خود می خوریم، خیلی به این نکات توجهی نداریم، اما در وعده های غذایی رسمی و دعوت ‌های مهم توجه به این نکات بسیار اهمیت داشته و می‌تواند بر روی مهمان ها بسیار تأثیرگذار باشد. به همین دلیل آشنایی با برخی از نکاتی که در چیدمان یک سفره زیبا تاثیرگذار است می‌تواند بسیار به شما در طراحی داخلی کمک کند…

نکاتی که در چیدمان یک سفره زیبا تاثیرگذار است

استاده از زیر بشقابی

استفاده از چوب در چیدمان میز ناهار خوری

تاثیر نقوش ظروف در طراحی میز ناهار خوری

چیدمان مناسب میز نهار خوری

 

 

 

 

جزئیات در طراحی برای پذیرایی

تحریریه پویانو