طراحی بام سبز: روف گاردنی به وسعت آسمان!

طراحی بام سبز: روف گاردنی به وسعت آسمان!

روف گاردن ها شاید زیاد بزرگ نباشند، شاید با حیاط های دراندشت قدیمی که خانه های امروزی ندارند، قابل مقایسه نباشند و شاید پتانسیل همه نوع برنامه ای را هم نداشته باشند، اما چیزی دارند که همه این ها را جبران می کند، آسمانی به وسعت بیکران که با شما فاصله ای ندارد. باور کنید این آسمان را با هیچ چیز نمی شود عوض کرد و درست است که فضای زیر پایتان محدودیت دارد، اما فضای بالای سرتان تا دلتان بخواهد، بزرگ و تمام نشدنی است؛ چیزی به پهناوری کهکشان ها. حالا دلتان می خواهد این بهشت بی انتها را به بهترین شکل طراحی کنید؟ اگر این طور است، برای طراحی بام سبز همراه پویانو باشید.

هر چه روی زمین است، این جا هم می تواند باشد!

روف گاردن ها فرق چندانی با باغ و باغچه های معمولی ندارند. در واقع، روف گاردن ها همان باغ های روی بام هستند و می توانند دقیقا به همان شکل، زیبا باشند، حتی شاید بیش تر. درست است که زهکشی و قطر سقف را باید مد نظر قرار داد، اما اجرا کردن هر چه در حیاط ها می بینید، در روف گاردن نیز امکان دارد.

نشیمن، اولین شرط همنشینی

اولین چیزی که یک روف گاردن می خواهد، نشیمن است. ممکن است روف گاردن شما پر از گل و گیاه باشد و بسیار زیبا، اما بدون جایی برای نشستن، چه فایده؟ سعی کنید بهترین قسمت روف گاردن را که معمولا خوش ویو ترین بخش آن است، برای نشیمن در نظر بگیرید و گیاهان را طوری بکارید که منظره ایده آلی برای نشیمن ایجاد کنند.

همیشه مبلمان نه، گاهی هم سکو!

قرار نیست حتما مبل های راحتی، نشیمن شما را روی بام خانه تشکیل دهند. مدرن تر و ساده تر فکر کنید و از یک سکو به این منظور استفاده نمایید. اگر بتوانید سکو را به عنوان جزیی از کفسازی و طراحی کل بام اجرا کنید، ظاهر یکپارچه تر و زیباتری به روف گاردن خود خواهید داد.

تخت ها را آماده کنید و دراز بکشید

تخت های مخصوص آفتاب گرفتن را که می شناسید. همه آرزو دارند زیر نور خورشید روی یکی از این تخت ها دراز بکشند و لذت ببرند. اگر شما هم این آرزو را دارید، به جای تصور کردن، عملیش کنید. در روف گاردن ها آسمان آبی درست بالای سر شماست. کافی است روی تختتان دراز بکشید.

چادر و سایبان: آسایش بیش تر

آفتابی که عاشق خودش و حسش روی پوست بدنمان هستیم، همیشه هم با ما مهربان نیست و گاهی با گرمایش، گاهی هم با سوختگی های بد، اذیتمان می کند. به همین خاطر است که نباید چادر و سایبان را فراموش کنید. اگر می خواهید در روز از فضای روف گاردن استفاده کنید، حتما به سایه نیاز خواهید داشت و سازه های چادری از بهترین گزینه ها در این رابطه هستند.

نورپردازی در شب

نور خورشید تا غروب بیش تر با شما همراهی نمی کند. وقتی خورشید برود، باید فضای بام منزلتان را با نور مصنوعی روشن کنید. نورپردازی بام را نیز مثل دیگر بخش های ساختمان، نباید صرفا عملکردی انجام دهید. به خطوط و لبه ها دقت کنید و از نورهای مخفی کمک بگیرید. فانوس ها، هالوژن ها و حتی شمع ها را نیز اضافه کنید تا از شب نشینی روی بام، لذت بیش تری ببرید.

دیوار خیلی سبز بسازید

اگر به منظره ای که روی بام می بینید، خیلی اهمیت می دهید و از کلیشه های فضای سبز هم خسته شده اید، دیوار سبز را امتحان کنید. دیوارهای سبز، ویو جالبی به بام می دهند و در کنار دیگر فضاهای سبز، ترکیب جالبی به وجود می آورند. این دیوارها را امتحان کنید.

از ایده های دیگر غافل نشوید. بگردید و بهترین ها را برای خودتان پیدا کنید. در ادامه نیز می توانید تصاویر دیگری از بام های سبز زیبا ببینید و ایده بگیرید.