طراحی باغ پروانه‌ ها / معماران تریدلوکس (3deluxe)

طراحی باغ پروانه‌ ها / معماران تریدلوکس (3deluxe)

طراحی باغ پروانه‌ ها ؛ غرفه پروانه ها در جزیره نور، در وسط شهر شارجه، پایتخت امارات عربی در ماه دسامبر تکمیل شد. استودیوی تریدلوکس از آلمان، طراحی پروژه باغ پروانه‌ها را بر عهده گرفت و این پروژه، اولین بنا با مصالح تندیس گونه و عناصر طراحی خاص در جزیره نور است.

 Butterfly Pavillion Sharjah 2015

معماری : شرکت معماری تریدلوکس (3deluxe)

محل: جزیره نور، شارجه، امارات متحده عربی

مساحت : 230 متر مربع

NOI_EntranceDeck_Schild-GlasPrint_02sj Kopie

در حال حاضر استودیوی معماری تریدلوکس اجرا و طراحی منظر پارک چندرسانه‌ای به مساحت 2.5 هکتار را در جزیره‌ی تالاب نور، شروع کرده است. پارک مجموعه‌ای از  ساختمان‌ها و غرفه‌ها است که چندین کاربری مختلف و مضمون خاص را درهم می‌آمیزد. بعد از افتتاح پارک در اواسط ماه دسامبر سال 2016، جاذبه‌های بیشتری در هفته و ماه‌های آینده به پارک اضافه خواهد شد.

 

NOI_butterfly_plaza_151021_03sj Kopie

 

 

 

باغ پروانه‌ها در مرکز غرفه پروانه واقع شده و با سقف طلایی تعریف شده‌اش پوشیده شده است. ساختمان با معماری چند ضلعی یک اکو‌سیستم مصنوعی می‌باشد. مجموعه‌ی زیستی مختص آب و هوای جنگلی و بارانی – با بیشمار پروانه پر شده است – درون پوسته‌ی اقلیمی مهر و موم شده ای، قرار دارد. سازه‌ی فلزی محل نگهداری محیط زیستی برای جانواران و گیاهان است. غرفه، با نمای تمام شیشه‌ پوشیده و مزین شده است، و مانع بسیار کمی بین داخل و خارج بنا ایجاد می‌کند. پنجره‌های سقفی ارگانیک و سایه‌اندازی سازه، منظره‌ای دیدنی خلق می‌کنند و باعث می‌شود سایه‌ی برگ‌های طلایی درون باغ بیفتد. نوری که از سقف و دیوارها وارد ساختمان می شود همراه با سایه‌ی پوسته طلایی حس و حال داخل زیست بوم را تعریف می‌کنند.

باغ وحش زیست بوم
باغ وحش زیست بوم

در طراحی پارک جزیره‌ی نور، شرکت تریدلوکس با چالش های پر هیجانی روبرو بود، از جمله: صداهای بیرونی مربوط به فضاهای شهری جدید و این که شرکت می‌بایست برای ساکنین فرصت گشت و گذار و  گردش در شهرشان را به صورت ذهنی، فیزیکی و حسی فراهم کند. کل پروژه، با عنوان طرح‌های توسعه و عمرانی دولتی “شروق” مطرح است و ایده اولیه آن توسط هنرمند اتریشی، آندره هلر آغاز شده بود، و به معمارهای شرکت تری دیلوکس فرصت پرورش و پیاده سازی ایده‌های طراحی ورای نظم را داد. بطوریکه طرحی بدون اینکه به عملکرد صرف و ملاحضات سودآوری محدود باشند، طراحی کردند.

طراحی باغ پروانه‌ ها
طراحی باغ پروانه‌ ها

طراحی تعداد بسیاری عناصر ادبیانه و زیبایی شناسانه را با زبان معمارانه و بینابینی ترکیب کردند که بین فرهنگ‌ها و فضا پل می‌زند. عناصر نصب و راه اندازی شده‌ی متعدد و سازه‌های کوچک، نور و اشیای رسانه‌ای، گیاهان نامتعارف، و اصوات موسیقی به عنوان بخشی از کل، فضا را تقویت می‌کنند و حواس مختلف را سیراب می‌کنند. زیست بوم جنگلی، 230 متر مربع زیربنا دارد و چشم اندازی دیدنی و جذاب ارائه می‌دهد. بیش از 500 نوع پروانه غیر بومی و خوش آب و رنگ – هر دو هفته یکبار از مالزی آورده می‌شوند – در این فضای زیستی رشد می‌کنند و می‌توان تمام مراحل رشدشان را مشاهده کرد.

باغ وحش زیست بوم
باغ وحش زیست بوم

سقف سازه‌ای از جنس شیشه شفاف بین 3.5 تا 5.5 متر ارتفاع دارد. تمام روزن‌ها و شیشه کاری‌ها در کف و سقف با هم ترکیب شده‌اند. با نگاهی اجمالی به بالا سایه‌های طبیعی پنجره های سقفی و سایه سقف طلایی در بالا دیده می‌شود.

طراحی باغ پروانه‌ ها / معماران تریدلوکس (3deluxe)
طراحی باغ پروانه‌ ها / معماران تریدلوکس (3deluxe)

طراحی باغ پروانه‌ ها / معماران تریدلوکس (3deluxe)باغ پروانه سبک طراحی شرکت تری دیلوکس که همان طراحی در فضای چند لایه‌ای است، را نشان می‌دهد. درون یک منظر موجی، به کمک مواد مدنی کریون، عناصر غرفه ساخته شدند که این مواد با حرارت شکل می‌گیرند.

طراحی باغ پروانه‌ ها / معماران تریدلوکس (3deluxe)
طراحی باغ پروانه‌ ها / معماران تریدلوکس (3deluxe)

این چشم انداز به صورت افقی و عمودی با هم ادغام شده‌اند. پازلی سه بعدی با روند پیچیده تکنیکی ساخته شد و در سایت سوار شده‌اند. گلدان‌های گیاهان در فرمی مورد نظرشان به صورت یکپارچه در‌آمدند و بازدید کننده‌ها وارد فضایی می‌شوند که دیوارها و سقف و کف با هم یکی شده‌اند.

پارک زیست بوم
پارک زیست بوم

مسیرهای چوبی، بین منظر ساختگی کشیده شدند و مرزبندی های سنتی فضاها را از بین بردند. روی مواد معدنی طراحی داخلی الگوها و تزییناتی چاپ شدند که از تصاویر سایه های سقف طلایی گرفته و تکرار شدند و در برخی محل‌ها با رنگ پس زمینه رنگ شدند. گرافیک سه بعدی بوسیله دستگاه چاپ کامپیوتری ایجاد شدند. به نظر می رسد طبیعت از الگوهای چاپ شده‌ی گل‌دار مصالح رشد می‌کنند و با توجه به محل قرارگیری، شبیه زمین یا دیوار سبز است.

دیوار سبز
دیوار سبز

زندگی پروانه‌ها در این محیط زیست بوم، طول عمر متوسطی دارد و  حدود یک هفته پس از بیرون آمدن از پیله شان عمر می‌کنند. حفظ شرایط آب و هوایی ضروری برای سلامت پروانه‌ها کاری پر زحمت است. شرکت تری دیلوکس محیط زیست بومی با دمای اتاق ثابت 26 درجه سانتیگراد و رطوبت جوی بالا درست کرده‌اند. بازدید کنندگان فرصت مواجهه با حشرات در حال پرواز را در فضایی محدود و از نزدیک دارند. برای مثال یکی از بخش‌هایی که با آب قند و میوه، پروانه‌ها تغذیه می شوند را از جلو می توانند بینند. نگاه‌ها پروانه‌ها را دنبال می‌کنند و در گیاهان، برگ‌ها و تزیینات فضای گرمسیری محو می‌شوند.

11

در باغ پروانه، لایه‌ها و  سایه‌هایی که بر روی سطوح دیگر افتاده، پرتو افکنی، گیاهان واقعی و چاپی، رنگ‌های سوسو زننده و بال‌های بی صدای پروانه‌ها، همه اینها در دسته بندی های  سقف و کف و دیوار به حالت ارگانیک، کامل و پویایی، برپا شده‌اند و جنبشی محو و لرزان را به نمایش می‌گذارند. در حقیقت طبیعت به صورت ساختگی در آمده و تماس بشر با طبیعت شبیه سازی شده است.

طراحی باغ پروانه‌ ها / معماران تریدلوکس (3deluxe)
طراحی باغ پروانه‌ ها / معماران تریدلوکس (3deluxe)

منبع: archdaily

تحریریه پویانو|غفاری