طراحی باغ رستوران هات پات / گروه معماری MUDA

باغ رستوران هات پات / گروه معماری MUDA

طراحی باغ رستوران هات پات / گروه معماری MUDA

باغ رستوران هات پات / گروه معماری MUDA

معماران: گروه معماری مودا (MUDA-Architects)

محل: چنگ دو، چین

دسته بندی: رستوران

معمار ارشد : یان لو

مساحت: 1800 متر مربع

سال تکمیل پروژه: 2019

عکس‌ها از:  Arch-Exist

خصلت گرمی و آهنگ آهسته، شهر چنگدو را به قطب گردشگری در جنوب غربی چین تبدیل کرده است. کانون گرم، به عنوان فرهنگ غذایی و سبک زندگی برای گذران اوقات فراغت بخشی از خصوصیات فرهنگی محلی، شهر چنگدو است. در پایان سال 2018، به گروه معماری مودا طراحی نوسازی شهرستان سن شنگ، شهر چنگدو واگذار شد. شهرستان سن شنگ در حومه چنگدو، معروف به “ریه سبز چنگدو”، با شرایط طبیعی و منابع اکولوژیکی بی نظیری واقع شده است. گروه معماری مودا از این فرصت استفاده کرد تا فرهنگ کانون گرم را با محیط زیست طبیعی ادغام کرده و رستورانی برپا کند. رستوران ضمن احترام به طبیعت و حفظ اکولوژی منطقه با سبک معماری مدرن طراحی شد.

باغ رستوران کانونی در حاشیه­ شهرستان سن شنگ، برکه نیلوفر آبی را احاطه کرده و در جنگل درختان اوکالیپتوس پنهان شده است.

باغ رستوران کانونی در حاشیه­ شهرستان سن شنگ، برکه نیلوفر آبی را احاطه کرده و در جنگل درختان اوکالیپتوس پنهان شده است. با توجه به ایده احترام به طبیعت و محیط زیست، گروه معماری مودا مقیاس معمارانه را نادیده گرفت، دیوارها را حذف کرد و فقط ستون­های عمودی و تخته­ها را بکار برد. با این ترفندها بنا به آرامی بین چوب­ ها پنهان شد و بتدریج با سایت و محیط تلفیق گردید. و در نهایت شکل دریاچه  با روشی سبک و آرام نقش بست.

شکل دریاچه  با روشی سبک و آرام نقش بست.

ساخت و ساز بنا در امتداد دریاچه شکل می­گیرد، و شبیه بخار و دود دیگ­های جوشانی که بین درختان و ستون­ها حلقه می­زند، به­نظر می­رسد. ستون­ های باریک به­ طور مساوی در دو طرف اجرا شدند و منحنی آزاد سقف چندین قاب تماشای شفافی را شکل می­دهد، طوری که طی پیاده روی در کل طول رستوران دیدهای متفاوتی را به وجود می­آورد.

سطح مسطح کفسازی با انحنای سقف یکی است، و از روش یکسانی در طراحی استفاده شده تا یکدیگر را منعکس کنند. همسانی سقف و کف رستوران، سازگاری و یکپارچگی کل فضا را بیان می­کند.

درمجموع، باغ رستوران هات پات 290 متر طول محیط منحنی و 3 متر ارتفاع دارد و عرض آن با توجه به شکل محیط پیرامون متغیر است. سکو از چوب فرآوری شده ساخته و سقف آن از ورق استیل گالوانیزه پوشیده با رنگ فلوروکربن اجرا شد. رنگ سفید سقف محیط سرسبز اطراف را تکمیل می­کند. مجموعه ستون­های فولادی با قطر 88 میلی متر به عنوان سازه باربر بکار رفت.

ستون­ ها با تنه­ های درختان اکالیپتوس یکی شده و در طبیعت ناپدید می­شود. نرده­ های چوبی منحنی شکلی کنار دریاچه برای لذت بردن مشتریان از مناظر ساخته شد. نرده های چوبی مرز دریاچه را محو می­کند­، و موجب نزدیکتر شدن افراد به طبیعت می­شود.

ستون­ها با تنه­ های درختان اکالیپتوس یکی شده و در طبیعت ناپدید می­شود.

محیط طبیعی پیرامون سایت بسیار زیبا اما پیچیده است. ده­ها درخت اکالیپتوس باید حفظ شود. عوارض زمین پیچ و خم دار با حداکثر عمق تقریباً 2 متر است. به منظور احترام به محیط طبیعی و به حداقل رساندن مداخله انسان در این مکان طبیعی، گروه معماری مودا به صورت دستی نقشه برداری کرد و برداشت سایت بصورت حضوری انجام شد. بنا با توجه به محل درختان اکالیپتوس و دریاچه طراحی گردید. علاوه بر این، انحنای آزاد سقف با توجه به ویژگی­ها سایت و عملکرد طراحی شده است.

محیط طبیعی پیرامون سایت بسیار زیبا اما پیچیده است.

در عین حال، پروژه تجربه کاری در مقیاس کوچک و معماری کم هزینه برای گروه معماری مودا به شمار می­رود. تیم اجرا و کارگران مهاجر محلی، دانش و ابزار حرفه­ای نداشتند. برای اطمینان از کیفیت اجرا، معماران گره­های سازه­ای پیچیده را ساده­تر کرده و چیدمان راهبردی را به گونه­ای انجام دادند که کارگران بتوانند آن را درک کنند. کل ساختمان با فناوری جوشکاری سازه­های فلزی ساخته شد. روش اجرای جوشکاری مدت ساخت آن را بسیار کوتاه می­کند و هزینه را کاهش می­دهد.

مرحله اول ساخت کاملاً  هماهنگ با طبیعت در ماه آوریل به اتمام رسید

مرحله اول ساخت کاملاً  هماهنگ با طبیعت در ماه آوریل به اتمام رسید و برای استفاده عموم باز است. ساختمان سبک و شفاف است. کاربران در اطراف دریاچه        می­نشینند، و چشم اندازها و مناظر در کل فضا پخش است به گونه ای که تور تفریحی اکولوژیکی جالب و زیبایی آغاز می­کند.

کاربران در اطراف دریاچه        می­نشینند، و چشم اندازها و مناظر در کل فضا پخش است به گونه ای که تور تفریحی اکولوژیکی جالب و زیبایی آغاز می­کند.

پلان پروژه

 

باغ رستوران هات پات / گروه معماری MUDA

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو

Archdaily