طراحی اقامتگاه بوم گردی

طراحی اقامتگاه بوم گردی

فرهنگ و بوم ­گردی: بایدهای طراحی اقامتگاه

 

 

طراحی اقامتگاه بوم گردی

 

طراحی اقامتگاه بوم گردی

این روزها تمایل گردشگردان به تجربه کردن اصالت و فرهنگ گذشته طی سفر افزایش پیدا کرده و این اتفاق باعث به وجود آمدن فرصت­های مناسب در زمینه گردشگری و خصوصا در رابطه با بوم­گردی شده. البته باید این طرف قضیه را هم در نظر داشت، یعنی چالش­های زیادی که این محبوبیت بوم­گردی طی سال­های اخیر به همراه داشته. این چالش­ها هم جوامع محلی را تحت تاثیر قرار داده و هم مدیریت این مقاصد گردشگری. کنترل آثار فرهنگی و پتانسیل­ های موجود از اهمیت زیادی برخوردار است. هر منطقه دارای پتانسیل بوم­گردی، مجموعه­ای است از دارایی­های فرهنگی که حفظ و توسعه­شان باید در اولویت قرار بگیرد. پویانو در این مطلب با تمرکز بر موضوع طراحی در این رابطه همراه شماست.

 

طراحی اقامتگاه بوم گردی

 

 

بوم­گردی چیست؟

بوم­گردی سفری است که طی آن طبیعت و زیست­بوم یک منطقه گردشگری مورد بازدید قرار می­گیرد. در الفبای بوم­گردی، طبیعت و هر چیز که به آن مربوط است، اهمیت دارد و از این رو به حفظ آن توجه ویژه­ای می­شود.

 

طراحی اقامتگاه بوم گردی

 

طراحی اقامتگاه بوم گردی

 

اقامتگاه بوم­گردی جایی است که…

اقامتگاه بوم­گردی، همان طور که از نامش پیداست، اقامتگاهی است محلی و با خصوصیات معماری بومی که جهت پذیرایی از بوم­گردان و سایر افرادی که به طبیعت و نگهداری آن اهمیت می­دهند، تدارک دیده می­شود. یک اقامتگاه بوم­گردی می­تواند تاثیرات فرهنگی بسیاری داشته باشد، هم بر جامعه محلی و هم برای کسانی که موقتا در آن ساکن می­شوند یا به اصطلاح، همان گردشگران. البته این تاثیرات، همیشه مثبت نیستند و می­توانند برعکس هم باشند؛ اما مدیریت گردشگری و این اثرات باید به شکلی باشد که اثرات منفی را به حداقل رسانده و با اثرات مثبت جایگزین کند. این یعنی اداره­ای که این مسئولیت را بر عهده دارد، باید ابتدا به شناخت عمیق فرهنگ منطقه دست پیدا کند و سپس بر اساس آن به برنامه­ریزی بپردازد.

 

طراحی اقامتگاه بوم گردی

 

 

طراحی اقامتگاه بوم گردی

 

 

طراحی اقامتگاه بوم گردی

 

اقامتگاه بوم­گردی فرق دارد؛ چون…

اقامتگاه بوم­گردی با سایر تاسیسات اقامتی متفاوت است؛ چون روی جامعه بومی اثر مدیریت شده دارد. بنابراین، توسعه اقامتگاه­های بوم­گردی به رعایت اصول مربوط به این حیطه، نظارت و کنترل نیاز دارد. اقامتگاه بوم­گردی از پتانسیل ویژه­ای برای آشنا کردن افراد با فرهنگ و عناصر طبیعی منطقه برخوردار است و از این رو، نقش پررنگی در صنعت گردشگردی و پیشرفت آن دارد. یکی از عواملی که باعث می­شود این که ایفای این نقش به بهترین شکل صورت بگیرد، طراحی اماکن بوم­گردی است. برای این که گردشگران در بازدید از یک منطقه به اقامت در فضاهای مربوطه تمایل داشته باشند، طراحی این اماکن باید دلپذیر و بر اساس سنت و پیشینه اقلیم صورت بگیرد.

پویانو در ادامه به بیان خصوصیات مهم در امر طراحی اقامتگاه بوم­گردی خواهد پرداخت.

 

 

 

طراحی اقامتگاه بوم­گردی

یک اقامتگاه بوم­گردی باید از خصوصیات زیر برخودار باشد:

  • طراحی بومی
  • بهره­ گیری از میزبانی افراد بومی
  • آمادگی پذیرایی با انواع غذاهای محلی
  • دکوراسیون برگرفته از عناصر خانه ­های محلی
  • توجه به مراسم محلی رایج در منطقه
  • در نظر داشتن خدمات بهداشتی رفاهی
  • معقول بودن هزینه‌ اقامت در این گونه اماکن
  • برخورداری از امتیاز راهنمایی محلی

 

 

 

 

 

چرا اقامتگاه بوم­گردی؟

طراحی و تاسیس اقامتگاه­های بوم­گردی بر مبنای حفظ محیط زیست و جلوگیری از وارد شدن آسیب به آن تا حد ممکن است. از سوی دیگر، این طراحی با داشتن خصوصیات معماری سنتی هر منطقه در صدد زنده نگه داشتن فرهنگ آن منطقه قدم بر می­دارد. اگر معماری بنا با اقلیم آن در تناسب باشد، نه تنها در نمایش فرهنگ، عقاید و آداب و رسوم آن موفق عمل می­کند، بلکه در صورت طراحی مناسب و هدفمند قادر است موجب کاهش مصرف انرژی نیز بشود.

طراحی اقامتگاه بوم­گردی باید بر اساس فرهنگ منطقه انجام شود و در خدمت زیست­بوم باشد. بنابراین، اولویت با حفظ بافت و فرهنگ حاکم است. با استفاده از پتانسیل­های بومی یک منطقه می­توان روح خفته آن را بیدار و به رونق هر چه بیش­تر گردشگری کمک کرد. این دقیقا همان چیزی است که صنعت گردشگری به آن نیاز دارد.