طراحی استودیو ورزشی مدرن

طراحی استودیو ورزشی مدرن

استودیو ورزشی هاگیوس / گروه معماری گونزالس هاسه

 

طراحی استودیو ورزشی مدرن

طراحی استودیو ورزشی مدرن

 

 

باشگاه تناسب اندام، تندرستی برلین، آلمان

معماران: گروه معماری گونزالس هاسه

مساحت:600 متر مربع

سال: 2021

عکس ها: توماس مایر

 

طراحی استودیو ورزشی مدرن

 

راه­اندازی پروژه هاگیوس از آن­جا نشات گرفت که دو برادر، نیکلاس و تیموتی هاگیوس تصمیم گرفتند یک استودیوی ورزشی ایجاد کنند؛ فضایی که در آن، ذهن و بدن با هم ارتباط برقرار کرده و متصل می­شوند. فضای 600 متر مربعی موجود از کاربری پیشین، یعنی یک اداره پست قدیمی مربوط به سال 1902، به طور کامل توسط گروه معماری گونزالس هاسه بازسازی شد، همراه با طراحی داخلی خنثی که سر و صدای این دوره و زمانه را خاموش می کند.

 

طراحی استودیو ورزشی مدرن

 

 

برای تطبیق مفهوم همبستگی و کل­نگرانه که در آن تحریک نور، صدا و رایحه در طول روز برای حمایت از ریتم شبانه روزی متفاوت است، طرحی جهت ایفای نقش موثر در فعالیت­های هدفمند و حذف عوامل حواس پرتی خارجی اجرا شد. تمام عناصری که از نظر ساختاری غیر ضروری تلقی می شدند، حذف شدند تا دو محور اصلی ایجاد شود که دید را در تمام طول ساختمان باز می­کند – از جنوب به شمال و از غرب به شرق، با عبور از قسمت پذیرش. در دو انتهای محور مرکزی، یک صفحه فولادی مات گرد با قطر 1.6 متر برای انعکاس نور در فضا تعبیه شد. در ضلع شرقی، دیوار پشتی دایره‌ای میزبان یک آبنما است و در ضلع غربی، تجهیزات صوتی و تأسیسات بخور به چشم می­خورد.

 

طراحی استودیو ورزشی مدرن

 

 

کار با متریال­های خام و دارای فرم اولیه، مانند آلومینیوم بدون پرداخت، افرا، گرانیت، کتان و کرباس، منسوجات و پالت رنگ کلی، یک تجربه کاملا قابل لمس برای برجسته کردن ماهیت فیزیکی محیط را فراهم می کند. دیوارها با ارتفاع بیش از 4 متر، به صورت افقی با بافت های مختلف رنگ تقسیم می­شوند. پوشش دانه­دار فوقانی، نور را پخش می کند؛ در حالی که نیمه صیقلی بخش پایین، هر حرکتی را که توسط بازدید کننده صورت می­گیرد، دریافت کرده و بنابراین، انگار جریان فعالیت در فضا را نمایش می­دهد.

 

 

طراحی استودیو ورزشی مدرن

طراحی استودیو ورزشی مدرن

 

 

جهت هماهنگی با کانسپت طراحی این استودیو ورزشی که برای کمک به فرد، جهت بازگشت به حالت طبیعی طراحی شده است، از هیچ پوشش پنهان یا سطوح دارای پرداختی در طراحی استفاده نشده است. رنگ های هر متریالی که در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته، همان رنگ طبیعی آن بوده و به صورت اولیه حفظ شده است. ما نوعی از پیچیدگی را در فضایی ایجاد کرده‌ایم که در نگاه اول ممکن است به دلیل آرامشی که دارد، نسبتاً ساده به نظر برسد. پیر خورخه گونزالس توضیح می دهد که این پیچیدگی از سطوح غیرمعمول و ترکیب غیر معمول متریال­ها حاصل می شود.

 

 

طراحی استودیو ورزشی مدرن

 

تمایزات زیبایی شناختی بین اتاق های مختلف ایجاد شده که فضای تمرین خاصی را با استفاده از متریال­ها و نورپردازی در پشتیبانی از عملکرد آنها ارائه می­دهند. نورپردازی بیودینامیک سفارشی با ساطع کردن نور سرد و گرم به طور همزمان که هر سطح آن با توجه به این که چه زمانی از روز یا چه نوع تمرینی در حال انجام است، قابلیت تنظیم دارد و از این طریق، اثرات محرک و آرامش­بخش را در سرتاسر فضا ایجاد می کند. برخلاف وسایل بیودینامیک معمولی صنعتی، دو پرتوی گرم و سرد، ابتدا در فضا با هم ترکیب می شوند، نه در منبع نور. همچنین، یک لایه عایق نازک که کل سقف را با یک صفح فلزی می پوشاند، سبب ایجاد یک بازتاب نقره­ای و سرد از یک طرف مسیر نور و یک بازتاب طلایی گرم از طرف دیگر می­شود.

 

طراحی استودیو ورزشی مدرن

طراحی استودیو ورزشی مدرن

 

 

عناصر سفارشی، مانند شبکه های فولاد ضد زنگ صیقلی برای نگهداری دستکش بوکس، به عنوان نوعی آیتم زیبایی شناختی عمل نموده و عملکرد و فضای داخلی را با هم ترکیب می کنند. پیر خورخه گونزالس در این رابطه می­گوید: «مثل حضور در آشپزخانه متعلق به یک سرآشپز است: اگر تجهیزات منطقی، ارگونومیک و به درستی قرار گرفته باشند، بلافاصله حسش می کنید. به عبارتی، عملکرد می تواند زیبا باشد.»

 

 

تیم تخصصی پویانو همیشه در کنار شماست