طراحی استراحتگاه اسکی بارین / استودیوی RYRA

طراحی استراحتگاه اسکی بارین / استودیوی RYRA

شرح متن پروژه  توسط معماران ارائه شده است. این استراحتگاه اسکی ده طبقه در نزدیکی پیست اسکی شمشک، دومین پیست اسکی بزرگ ایران و تنها در فاصله نیم ساعت رانندگی از پایتخت واقع شده است. در سال 2008، کارفرما از معماران درخواست کرد تا یک پیست اسکی را طراحی کنند، مکانی دنج و گرم برای استراحت جوانان پس از اسکی در هوای بسیار سرد می باشد. هنگامی که معماران برای طراحی پروژه به آن آماده شدند، ساخت پایه از قبل تکمیل شده بود. ساختار اصلی و سقف به شکل مکعب کلاسیک ساخته شده بود، اما معماران احساس می کردند شکل مستطیل شکل با شکل کوه شیب دار بیگانه است.
معماران: RYRA Studio
مساحت: 12000 متر مربع
سال: 2011 عکس ها: پرهام تقیوف
همکاران پروژه: یاسر کریمیان ، حامد تابش و …
ساخت و ساز: RYRA Studio & Problem Co
  مساحت اتاق: 60 مترمربع
معماران مسئول: RYRA Studio – عباس ریاحی فرد ، فریناز رضوی و …
معماران طراحی: اشکان باقری اقدم ، نوید نصرالله زاده 
این مکان توسط مناظر پوشیده از برف تعریف شده است، بنابراین آنها نمی خواستند که ساختمان نسبت به محیط اطراف خود بی تفاوت باشد، بلکه بخشی از طبیعت است که از آن استقبال می کند. پیست اسکی بارین فلسفه طراحی ساختمان ها را انتخاب می کند تا فرم محیط روان را به روشی روان تقلید کند. پیست اسکی بارین یکی از کوههای پوشیده از برف را به نظر می رسد، تقریباً انگار که به طرف کوه می وزد ، مانند یک سازه سنگی یخ زده می باشد.
در مجموع 67 اتاق، هر كدام در اندازه های مختلف، از 45 متر استودیو تا 270 متر پنت هاوس، به نظر می رسد مانند یك غارهای طبیعی در یك كوه یخی تراشیده شده اند. هر سلول که به شکل گنبد است، احساس یک “غار” گرم و خانگی را برای استراحت پس از اسکی در سرما افزایش می دهد. ادامه این رویکرد طراحی در داخل اتاقها و راهروهایی که به صورت ارگانیک نیز شکل گرفته اند، همچنین پنجره هایی به شکل سنگ ریزه که چشم اندازهای خیره کننده ای از رشته کوه اطراف را ارائه می دهند، همه این عوامل باعث شده است که تفریحگاه اسکی بارین یک ساختمان جامع باشد که مکمل طبیعی آن زیستگاه است.
منبع : archdaily
تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی |پویانو