طراحی استخر هاب آف هاتز

طراحی استخر هاب آف هاتز

اسپا هاب آف هاتز / گروه معماری نوآ

 

طراحی استخر هاب آف هاتز

 

 

اسپا – اولانگ، ایتالیا

معماران: گروه معماری نوآ

مساحت: 460 متر مربع

سال: 2022

عکس­ها: الکس فیلز

سازنده: استکبوند

محصولات مورد استفاده در این پروژه:

پوشش نهایی پانل کامپوزیت – مجموعه آنودیک

شهر: اولانگ

کشور: ایتالیا

 

طراحی استخر هاب آف هاتز

 

هنگامی که استودیو معماری نوآ، یک استخر شنای کنسول شده را در سال 2016 برای هوبرتوس طراحی کرد، استودیو آن را به عنوان سنگی میان زمین و آسمان در نظر گرفت. در سال 2019 یک ماموریت جدید به معماران این استودیو اعطا شد، یعنی طراحی یک فضای الحاقی اختصاصی با عملکرد اسپا. به انجام رساندن این ماموریت برای ساختمانی که قبلاً هویت خود را در تعریف یک استخر شنا پیدا کرده بود، کار آسانی نبود، اما از طرفی، این قضیه توانست الهام بخش پروژه جدید باشد.

 

طراحی استخر هاب آف هاتز

 

 

در مرحله تحقیقات اولیه، تیم معماران این استودیو وضعیت پروژه جدید را بررسی و اتمسفر خانه را با تصور کردن بخش الحاقی پیش­بینی کردند. از مشاهده تصویر مناظر اطراف که در استخر شنا منعکس شده بود، کانسپت این طراحی متولد شد: تحقق بخشیدن به آنچه که در سطح آیینه­وار آب قابل مشاهده است، به گونه ای که انگار تصویر یک رندر موقتی است که آمادگی تبدیل شدن به واقعیت را دارد. این کانسپتی است که با خط افق، ادراک وارونه و نقاط دید بازی می کند.

 

طراحی استخر هاب آف هاتز

 

 

قسمت جدید ساختمان در ضلع جنوب شرقی نما و به صورت متقارن با استخر قرار گرفته است. مانند استخر، این بخش نیز از ساختمان اصلی جدا شده است: سکو در ارتفاع 15 متری از سطح زمین معلق است و توسط دو ستون پوشیده شده از چوب کاج پشتیبانی می شود، شبیه به ستون هایی که در تقاطع با نمای پشت قرار دارند. بازدیدکنندگان از طریق یک پیاده‌روی معلق به بخش اسپا می‌رسند که به طور همزمان به منطقه استراحتی که تازه ساخته شده نیز راه داشته و فضایی برای حداکثر 27 نفر فراهم می‌کند. روی سکو، ریزسازه­های مجزا با سقف­های شیب­دار، برنامه کاربردی طرح را در دو لول جای می دهند. نکته شگفت‌انگیز این طرح، لول یا همان طبقه پایینی است؛ یعنی جایی که افق تحت یک چرخش 180 درجه قرار می‌گیرد و این طور به نظر می‌آید که انگار کلبه‌ها به صورت وارونه قرار دارند.

 

 

پلان طبقه بالایی

 

طراحی استخر هاب آف هاتز

 

 

پلان طبقه پایینی

خصوصیات این دو طبقه از نظر حریم خصوصی متفاوت است؛ به این صورت که فضاهای در معرض دید، در بخش بالایی و فضاهای از دید پنهان شده در بخش پایینی قرار دارند. در طبقه فوقانی، دو حمام، دو دوش پانوراما و یک رختکن قرار دارد. طبقه پایین، یک منطقه عاری از هر گونه بافت متریالی است: بخش مرکزی و محصور، سرسرا را در خود جای داده است. این­جا به سونای نرم، سونای فنلاندی، کابین دوش، دوش غبار یخ و سومین استخر روباز دسترسی دارد که از آن­ می توان چشم انداز اطراف را دید.

 

 

تصمیم تیم طراحی، جهت به کار گذاشتن سقف‌های شیب‌دار، انتخابی بود با انگیزه‌های مربوط به فرم و عملکرد: از یک سو، تمایل به بازآفرینی معماری یک روستای کوهستانی وجود داشت و از سوی دیگر، یک نیاز عملکردی جهت این امر حس می­شد که سیستم تصفیه آب در خدمت استخر و نیز طبقات نشیمن در خدمت سونا، داخل سقف معکوس جای داده شوند. علاوه بر این، کنسول شدن کلبه‌ها و چرخش متناوب رئوس پشت بام، امکان دید 360 درجه از چشم‌انداز را فراهم می‌کند که مرکز توجه و بخش جذاب پروژه است.

 

 

 

انتخاب رنگ‌ها و متریال­ها با مناظر کوهستانی هماهنگ است: پانل‌های آلومینیومی با رنگ‌های قهوه‌ای طبیعی به عنوان پوشش بیرونی کلبه­ها به کار رفته­اند. همچنین لبه دال، توسط یک تیر باربر فولادی شکل گرفته است. سیستم بریز سولیل که پنجره ها را پنهان می­کند نیز از همین جنس و رنگ است. جنس کفپوش­ها از سرامیک بژ روشن است، در حالی که کف اتاق مخصوص ریلکسیشن، از جنس بلوط سفید روغن کاری شده است.

 

 

 

در این ماموریت جدید، گروه معماری نوآ توانسته محرک تخیلی را که هوبرتوس از آن متولد شد، احیا کردخ و سکویی را طراحی کند که با کنسول 20 متری خود، عنصر شناور جدیدی بین بهشت و زمین را نشان می‌دهد؛ پروژه ای که انگار در آن نیروی گرانش ناپدید می شود تا راه را برای سناریوهای غیرمنتظره باز کند.