طراحی آپارتمان SABA / سارا کلانتری + رضا صیادیان

طراحی آپارتمان SABA / سارا کلانتری + رضا صیادیان

شرح متن پروژه طراحی آپارتمان SABA / سارا کلانتری + رضا صیادیان توسط معماران ارائه شده است. خانه به عنوان مفهومی جدایی ناپذیر از تمدن و فرهنگ ایران باستان در نظر گرفته شده است. با طبیعت مرتبط است، باعث ایجاد طراوت و نشاط برای ساکنان آن می شود. به عبارت دیگر خانه در مفهوم باستانی خود ترکیبی از ساختمان و باغ است که انسان را در آن قرار می دهد. فضایی انسانی که شامل تک تک جزئیات طبیعت مانند صدای شیرین جیک جیک پرندگان، ملودی قطرات آب روی سطح، لمس درختان، رنگ طلایی آفتاب بر روی ساختار آجری و بازتاب ساختمان است. در طبیعت در سطح یک استخر.

با تغییر در سبک زندگی مردم، توسعه شهرها و تقاضا برای ساخت ساختمان های بلند مرتبه؛ این میراث ارزشمند اجداد ما درگیر ساختن معماری با طبیعت از بین رفته است، که در کمتر از یک قرن به حافظه تار تبدیل شده است.

آپارتمانها

ایران

معماران: رضا صیادیان ، سارا کلانتری

سال: 2015

سال: 2015

عکس ها: پرهام تقیوف ، حسین برازنده

این پروژه نتیجه تلاشهای ما در احیای مجدد این میراث از دست رفته و تفسیر جدید از مفهوم قدیمی بود. که به اعتقاد ما یکی از دلایل اصلی بحران فرهنگی که امروزه جامعه ما با آن درگیر است، نتیجه این تغییر ناگهانی در فضای زندگی است. نمای خیابان پویا و متحرک است که توسط ساکنان آپارتمان تغییر می کند. این نمای دوتایی پوست سعی در برقراری ارتباط با شهر دارد، از یک لایه شفاف و یک لایه چوبی متحرک ساخته شده است. جنگل های اشباع شده با 2.40 متر ارتفاع در یک ریل قرار دارند. این قسمت با همکاری کارخانه تراشکاری و تیم ریخته گری طی یک سال کار مداوم با هزینه کم طراحی و ساخته شده است. لایه چوبی به صورت دستی و با دست کنترل می شود. اندازه گیری لایه باز و بسته شدن لایه دوم به نیاز کاربران به نور، حریم خصوصی و دید بستگی دارد. در نمای جلوی باغ، جعبه های گل مدولار نرده بالکن را شکل می دهند. این لایه سبز توسط مجموعه آب و باران مصرفی ساختمان در یک روش آبیاری قطره هوشمند آبیاری می شود.

این پروژه در زمینی به عرض 20 متر و طول 50 متر واقع شده است و در جنوب خیابان 20 متری عرض واقع شده است. طول 30 متر قسمت شمالی نقشه سایت محدوده ساخت آپارتمان بود. تقسیم اتصال بین حیاط جنوبی و خیابان. با قطع این ارتباط بین حیاط و خیابان، قسمت چالش برانگیز اتصال مجدد این شکستگی با یک راه حل بود. ما به یک راه حل رسیدیم تا فضای سبز را از سطح خیابان به سمت نمای شمالی و پشت بام بالا ببریم و سپس دوباره به نمای جنوبی تبدیل شویم و سرانجام دوباره به باغ در حیاط بپیوندیم. به عبارت دیگر، چشم انداز با اتصال بین نمای شمالی و جنوبی و سقف شکل می گیرد.

سوم: استفاده از انرژی خورشیدی برای تأمین نیروی مورد نیاز برای فضاهای روشن به طور مشترک. انرژی توسط صفحات خورشیدی قرار داده شده است سقوط جمع می شود، در باتری ذخیره می شود و در زمان نیاز به مصرف می شود.

چهارم: نمای دو لایه رو به خیابان مانع از تبادل گرما در داخل و خارج می شود. پوسته بیرونی پوستی چوبی با توانایی کنترل نور طبیعی است و پوسته داخلی آن یک پرده شیشه است که از پنجره دو جداره است که در داخل خانه با نور روز و حریم شبانه همراه با پوسته بیرونی، فضای داخلی را قادر می سازد.

پنجم: همانطور که قبلاً ذکر شد، ما بر ایده تلفیق چشم انداز با فضای سبز بالکنهای هر طبقه متمرکز شده ایم.

ششم: با توجه به مسئله آب تهران، ما یک سیستم برداشت آب به پروژه جمع آوری آب باران از پشت بام اضافه کرده ایم. بعد از فیلتر برای آبیاری استفاده شود.

منبع : archdaily

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی |پویانو