طراحی آپارتمان سبز Groenmarkt در آمستردام

طراحی آپارتمان سبز Groenmarkt در آمستردام

در طول دو دهه گذشته، سقف های سبز که قبلا کمیاب بودن اند به ترند در حال گسترش حتی بزرگترین پروژه های معماری تبدیل شده اند که باعث می شود احساس محیط طبیعی به محیط شهری وارد شود. شرکت معماری منظر Buro Harro نوع جدیدی از تاسیسات روباز نوآورانه سبز را برای طراحی آپارتمان سبز Groenmarkt آمستردام که در حال ساخت است، در نظر می گیرد. هنگامی که این ساختمان به پایان برسد، بنا روی یک منظره پوشش داده شده با تپه ماسه ای در اطراف یک استخر شناور آب شور قرار خواهد داشت.

آپارتمان سبز Groenmarkt یک ساختمان آپارتمانی شهری غیرمعمول و پایدار است که با ویژگی های مختلف طراحی شده برای پذیرایی از حیات وحش محلی در داخل طراحی شده است. این بنا که توسط Paul de Ruiter Architects طراحی شده، بین Singelgracht و Marniksstraat  در یک سایت که قبلا به بازار یک کشاورز محبوب تعلق داشته، قرار دارد. گسترش بنا شامل دو ساختمان مستقل است که در یک محیط پارک مانند قرار دارند.

آمستردام می تواند یک مکان خنک باشد و این شرایط در هنگامی که بالا بر روی پشت بام باشید،

تیم Paul de Ruiter در ابتدا یک نوع باغ سبز استاندارد برای پشت بام آپارتمان تعریف کرد که به تاریخ سایت توجه داشت، اما برنامه نهاییBuro Harro قصد دارد پناهگاه آرامتری برای ساکنان ساختمان را فراهم کند، که نمادی از تجربه رفتن به ساحل دریا است. هر چه باشد، آمستردام می تواند یک مکان خنک باشد و این شرایط در هنگامی که بالا بر روی پشت بام باشید، تجربه جذاب تری خواهد داشت. طراحان توضیح می دهند که شکل ساحلی (اگرچه از همان ابتدا معلوم نبوده) به نظر با زمینه تناسب داشته، خصوصا از آنجایی که صدای ترافیک می تواند به صدای امواج طوفانی نردیک باشد.

آنها می گویند: “اکنون شما مجبور نیستید آمستردام را ترک کنید تا به ساحل بروید.” “مردم، گیاهان و حیوانات واقعا در این ساختمان در مرکز شهر آمستردام قرار خواهند گرفت. یک ساختمان که در آن هم انسان ها و هم پرندگان، زنبورها، خفاش ها و پروانه ها می توانند زندگی کنند! در آپارتمان سبز Groenmarkt در آمستردام، یک ساخت و ساز در بر گیرنده طبیعت بر خواهد خاست. نماهای آن طراحی شده اند تا به طور همزمان رشد پیدا کننده و به محل اسکان حیوانات تبدیل شوند و در پشت بام، حوضه ای وجود دارد که شما می توانید در آن شنا کنید! ”

مردم، گیاهان و حیوانات واقعا در این ساختمان در مرکز شهر آمستردام قرار خواهند گرفت.

یک استخر طبیعی. گلخانه و تراس چوبی

“در طراحی آپارتمان سبز در بالای بلوک  Singelgracht، یک منظره دریایی ظاهر می شود، از جمله یک استخر طبیعی. گلخانه و تراس چوبی فضایی برای ساکنین فراهم می کند تا کار کنند، آرامش پیدا کنند و از آن لذت ببرند یا به کاشت گیاهان بپردازند. همسایگان Nassaukade، Groenmarkt  و Marnixstraat نمای زیبا و همچنین لطیفی خواهند داشت. این مکان خوبی برای دیدار افراد جوان و سالخورده، گنجشکها و زنبورها خواهد بود. در اینجا، ما درون و بیرون شهر را در آغوش می گیریم. ”

فضای حیات وحش محدود به زمین و سطح پشت بام نیست. طراحان سوراخ هایی را در میان آجرهای نمای ساختمان برای لانه پرنده ها ایجاد کرده اند و همچنین چند جعبه کاشت در نقاط مختلف گذاشته اند. در قسمت بالا، دو طرف ساختمان به طور کامل از فضای سبز عمودی پوشیده شده اند، در حالی که نمادهای خیابانی طراحی شده اند تا ظاهری تازه و مدرن را بر روی سبک معماری شلوغ Marnixstraat ایجاد کنند. معماران برای کمک به این که آپارتمان ها دنج تر باشند، اتاق های خواب را در قسمت ساکت و سایه دار ساختمان قرار دادند.

طراحی فضای پشت بام

سکونتگاه های تلفیق شده با حیات وحش بیشتر و مکان های "طبیعی" بیش تر

ناظران گاه سوال می کنند که آیا ترندهای اخیر در ارتباط با کانسپت های معماری همراه با گیاهان، واقع گرایانه است، به ویژه از نظر وزن خاک مورد نیاز برای حمایت از همه این گیاه. در این مورد، سخت است بگویم که آیا تپه های پشت بام نیاز به پشتیبانی کمی دارند، به ویژه از آنجا که رندرها درختان کامل را نشان می دهند. اما به نظر می رسد پیدا کردن راه هایی برای مهندسی معماری شهری که در این راستا هستند، ارزشش را دارد. و چه چیز بهتر از این که سکونتگاه های تلفیق شده با حیات وحش بیشتر و مکان های “طبیعی” بیش تر در شهرستانهای بزرگ ببینیم؟

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری