طراحی آپارتمان دروس / گروه معماری HAMEDART

طراحی آپارتمان دروس / گروه معماری HAMEDART

در این مطلب شما با معماری ساختمانی در محله دروس آشنا می شوید. برای آن دسته از علاقمندانی که مطالعه معماری و طراحی جدیدترین آپارتمان های اجرا شده جالب است در ادامه همراه پویانو باشند تا از زبان خود معماران با این پروژه ساختمانی در تهران آشنا شوند .شرح متن پروژه طراحی آپارتمان دروس توسط معماران ارائه شده است. با گذشت زمان، خانه مکانی امن بوده که باعث ایجاد حریم خصوصی می شود و همچنین به ارتباط آن با فضای عمومی (خیابان و حیاط) توجه دارد. امروزه یکی از عناصر اصلی ارتباط بصری درون و فضای عمومی شخص (بیرون) پنجره ها هستند. به گفته یوهان پلاسما، یک معمار فنلاندی: پنجره در معماری، نور و سایه، بیرون و درون، فضای باز و بسته، درون گرایی و برون گرایی، و عمومی و خصوصی را به هم متصل می کند. امروزه، ساختمانهای زیادی با پنجره هایی مانند ردیف دهانه ها مطابق با قوانین ملی ساختمان مشاهده می کنیم و ساکنان چنین ساختمانهایی با نصب دائمی پرده ها، خود را از مزیت چنین عنصر معماری محروم می کنند.

آپارتمان، مسکونی

تهران، ایران

معماران: همدارت

مساحت: 1400 متر مربع

سال ساخت پروژه: 2018

عکس ها: محمد حسن اعتبار

تولید کنندگان: AutoDesk ، Adobe ، After Effetcs ، Deland ، کاشی تبریز

در این پروژه سعی شده است که به پنجره به عنوان یک لینک دهنده داخلی و خارجی توجه شود. از آنجا که بسیاری از ساختمان ها با نماهای پیچیده ساخته شده اند ، ما سعی کرده ایم از سردرگمی بصری ناشی از جزئیات و تزئینات اضافی نمای ساختمانهای مجاور بکاهیم. به این ترتیب به جای فقط پنجره های بزرگ با نماهای مداوم و خسته کننده، چشمان بیننده با پازلی از قاب های مختلف روبرو هستند که می توانند سطح نما را اسکن کرده و اطلاعات بصری را جذب کنند. نشستن روی زمین نیز یکی از عادت های ایرانیان است. پنجره کم ارتفاع به این ناظران اجازه می دهد بیرون را ببینند. با طراحی این نوع پنجره ها ، رقص نور و نماهای مختلف در داخل خانه ادامه می یابد و چشم ساکنان، نمای بیرونی را مانند یک پازل کامل می کند و آنها رقص باران و برف و ریزش برگ های درختان را در قاب های مختلف تماشا می کنند، و اینگونه است که پنجره به یک پیوند شاعرانه بین فضای داخل و خارج تبدیل می شود.
این ساختمان به دور از پیچیدگی است که با مصالح سنگ سفید به یک نمای خنثی تبدیل شده است و به کاربران اجازه می دهد تا با نورپردازی فضای داخلی و قرار دادن گیاهان مورد علاقه خود و متنوع سازی خانه خود ، طراحی نمای خود را انجام دهند. استفاده از عناصر چوبی در نما حس آشنایی را به کاربر منتقل می کند و یادآور تنه درختان جلوی ساختمان است. همچنین ، این کاربرد چوب به داخل کشیده شده و بخشی از تیرهای سقف و مبلمان را تشکیل می دهد که منجر به اتصال بین داخل و خارج ساختمان می شود. همراه با این درک بصری، لمس گرمای طبیعی درهای ورودی چوبی ساختمان به این غنای حسی کمک می کند.
در این طرح، به دلیل فرهنگ ایرانی، مناطق عمومی و خصوصی خانه از هم جدا شده اند. هر یک از فضاهای عمومی از نور طبیعی شمال و فضای خصوصی از جنوب بهره مند می شوند. هر فضا یک طراحی سقف منحصر به فرد دارد. در دکوراسیون اتاق خواب و اتاق نشیمن از عناصر بتونی استفاده شده است که در کنار گرمای چوب، کنتراست و ظرافت خاصی به فضا بخشیده است. سیستم سازه ای ساختمان سقف های بتونی و بتونی است و برای سیستم گرمایش و سرمایش، داکت اسپلیت در نظر گرفته شده است.
منبع : آرک دیلی

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو