طراحی آموزشگاه موسیقی Musicality School / معماری Manuel Collado Arpia

طراحی آموزشگاه موسیقی Musicality School / معماری Manuel Collado Arpia

طراحی پروژه آموزشگاه موسیقی Musicality School با در نظر گرفتن مفهوم فرایندهای یادگیری موسیقی، خلاقیت و عنصر موسیقی صورت گرفته است. در نتیجه این برنامه ریزی و همفکری میان کارفرما و پیمانکار، مفاهیم اصلی معماری، پاسخگوی فضای جدید بودند. از جمله این مفاهیم می توان به بیداری حس کنجکاوی موسیقی، کشف ماهیت موزیک، قلمرو، اجماع و پایداری این هنر اشاره نمود که در روند طراحی داخلی این آموزشگاه موسیقی دخیل بوده اند.

مفاهیم طراحی داخلی آموزشگاه موسیقی فوق را می توان از کانال تعاریف زیر درک کرد:

بدون تردید، نخستین عنصر کلیدی موثر با نقش عمده در تهویه فضایی طبقه های همکف، بالا و زیرزمین، ارائه طراحی نورپردازی مناسب است. تیم معماری با کوشش قابل ستایش، نور طبیعی را به بیش تر فضاهای داخلی وارد نموده که برای انزوای محیط داخلی یک آموزشگاه موسیقی همواره در حال تبادل مفهوم است. بنابراین جهت رسیدن به این مقصود، یک پنجره با فرم دایره ای به قطر 2 متر در کلاس در نظر گرفته شده تا نور عمیق در بطن فضا پخش شود. این پنجره با فرم منحنی، از طریق یک پریسکوپ آینه ای، نور خورشید را به محیط داخلی منتقل نموده و میان فضای درون کلاس و فضای بیرون، اتصال فراهم می آورد.

استانداردهای طراحی آموزشگاه موسیقی نسبت به مواردی مانند ارتباط فضایی، سیرکولاسیون، خصوصیات بصری، نور و انرژی فضایی قابل تعریف هستند. جهت توسعه انرژی در سطوح گوناگون از روش های ابتکاری در زمینه طراحی آموزشگاه موسیقی استفاده می شود. به شکل مستقیم، مدیریت تقاضا به وسیله مدیریت طراحی ممکن می باشد. بعد از مدیریت برنامه ریزی، هماهنگ نمودن الگوی ظریف میان ترکیب مصالح و رنگ، تاثیر زیادی در ارتقای کیفیت انرژی یک آموزشگاه موسیقی دارد. چوب، رنگ آبی غوطه ور روی سطح دیوارهای کلاس ها و راهروها و پویایی رنگ سرخ که مثل یک جریان انرژی سیال و همچنین در نقش شریان اصلی ساختمان در کل فضا گسترش پیدا کرده، از خصوصیت های مهم این پروژه به شمار می آیند. این قطبیت، موجب جنبش و آرامش فضا شده است.

هندسه و موسیقی

فرم دایره، یک ایده ثابت در یادگیری هنر موسیقی می باشد و در نقش هندسه متحد در سطح های گوناگون به کار می رود. دایره، یکی از نمادهای جامعه موسیقی محسوب می شود. این شکل، انتقال دهنده اثرات متقابل مختلف در یک آموزشگاه موسیقی می باشد. دایره سپس در نقش یک نماد هندسی از شکل های حس وحدت و تکرار آن در مقیاس های گوناگون، شکل گرفتن هندسه یک فضای مرتبط با موسیقی را سازماندهی می نماید. هماهنگی فضای آموزشگاه موسیقی با کمک شکل مثلث تکامل پیدا کرده که با هارمونی و سکون شکل مربع مستطیل برای کلاس ها تکمیل شده است.این سه شکل، پایه هستی و دانش طبیعت محسوب می شوند و هر یک به نوعی در کل این پروژه، قابل لمس هستند؛ دایره در مرکز نور، مربع در فرم ذهنی کلاس، و مثلث در اثرات بصری و روانی فضا.

تقابل دو رنگ آبی و قرمز، کنتراست جالب این پروژه است. ترکیب و همنشینی بی نظیر فرم های هندسی به کار رفته در این آموزشگاه موسیقی به خوبی توانسته بازتاب دهنده کاربری آن باشد. در واقع، آن هارمونی شناخته شده ای که در موسیقی و زبان آن وجود دارد، به شکل جالبی با الفبای هندسی وارد معماری این آموزشگاه موسیقی شده است. نکته دیگری که جالب است، به هم دوخته شدن کف، سقف و دیوارهاست، به شکلی که شما در جای جای این آموزشگاه، یک طرح واحد و پیوسته می بینید؛ طرحی از فرم های هندسی متلاطم که به خوبی در کنار هم نشسته اند و فضای سیال و هارمونیک این مدرسه موسیقی را به وجود آورده اند.

منبع: archdaily