طراحى داخلى عمارت؛ کلاسیک لاكچرى!

طراحى داخلى عمارت؛ کلاسیک لاكچرى!

وقتی اسم عمارت می آید، فکر ما می رود سمت چند دهه قبل و خانه (یا شاید بهتر باشد بگوییم ویلا) های بزرگی که وسط باغ جای داشتند. این خانه ها که دور تا دورشان تا مسافت قابل توجهی پر از درخت بود، عمارت نام داشتند و اکثرا متعلق به قشر مرفه جامعه بودند، یعنی کسانی که از لحاظ مالی و طبقات اجتماعی، یک سر و گردن از بقیه بالاتر بودند و به قول امروزی ها لاکچری زندگی می کردند. این روزها هم داستان عمارت ها چندان متفاوت نیست، اما اشرافی ها دیگر وجود ندارند و هر کس بخواهد، می تواند در هر جا که مایل باشد، عمارت بسازد. موضوع این مطلب هم درباره عمارت است و طراحی داخلی. با پویانو همراه شوید.

چه چیزی یک عمارت را عمارت می کند؟

هر ساختمانی را نمی توان عمارت دانست و هر عمارتی همین طور بی هوا عمارت نمی شود. چیزی که یک عمارت را عمارت می کند، شخصیت معماری آن است. عمارت ها شکوه و تجملات را با معماری خود داد می زنند و این مقوله ای نیست که با چند جمله بتوان توضیحش داد، پس…

ارتفاع

ارتفاع در معماری عمارت ها اهمیت زیادی دارد و هر چند از حیطه طراحی داخلی خارج است، اما به طرز قابل توجهی روی آن تاثیر می گذارد. ارتفاع سقف یک عمارت نباید از حد خاصی کم تر باشد. به طور معمول، عمارت ها سقف های بسیار بلندی دارند که از 5 متر تا خیلی بیش تر از این حرف ها متغیر است، اما در صورتی که این طور نباشد، باید در انتخاب عناصر دکوراتیو، کاغذ دیواری ها، مبلمان و حتی نحوه چیدمان قاب عکس و آینه روی دیوار دقت کرد تا ارتفاع بیش تر به نظر برسد.

سبک

سبک طراحی داخلی عمارت های سابق، کلاسیک یا سنتی بود، اما این روزها بایدی در این رابطه وجود ندارد. هر چند کسانی که دوست دارند در عمارت زندگی کنند، زندگی مینیمال و مدرن را نمی پسندند، اما سبک متعادل تری مثل ترنزیشنال یا تلفیقی هم می تواند در طراحی داخلی یک عمارت مناسب باشد.

پالت رنگ

در طراحی داخلی عمارت، استفاده از یک سری رنگ ها «باید» است و در مقابل، دور یک سری رنگ ها را نیز باید خط قرمز کشید. رنگ های تند و تیز در طراحی داخلی و دکوراسیون عمارت ها چندان جالب نیستند. در مقابل، رنگ های خنثی مثل سفید و خاکستری و رنگ های متالیک مانند طلایی و رزگلد می توانند از بهترین گزینه های شما باشند. از دیگر رنگ های مناسب می توان به شیری، کرم، قهوه ای، یشمی، زرشکی و به طور کلی، رنگ های سنگین و باوقار اشاره کرد.

فضاهای جانبی

وقتی یک عمارت دارید، خیلی توی ذوق می زند اگر فضاهای جانبی و در عین حال شاخص عمارت ها را در نظر نگیرید. از جمله این فضاها می توان به حمام و سرویس بهداشتی اتاق، واک این کلوزت، آشپزخانه کثیف، لابی یا پیش ورودی، بالکن، اتاق مهمان، سالن پذیرایی مجزا، نشیمن خصوصی، اتاق مطالعه و اتاق تلویزیون اشاره کرد. معمولا از آن جا که عمارت ها بزرگ هستند، جای دادن این همه فضای جانبی در کنار فضاهای اصلی چندان کار سختی نیست.

پلکان

شاید باور نکنید، اما نیمی از ابهت و شخصیت یک عمارت به پلکان آن است، پس باید طراحی و اجرای پلکان را جدی بگیرید. پلکان یک عمارت، هم از نظر زیبایی و هم از نظر مکان باید به بهترین شکل در نظر گرفته شود تا درخور معماری بنا باشد. اکثر عمارت ها پلکان اسپیرال یا حلزونی دارند و دارای تزیینات شاخص و کف پله های مرمری هستند.

جزییات

شاید شما هم جمله «خداوند در جزییات است» را شنیده باشید. برای کسانی که زندگی در عمارت را می پسندند، واقعا همین طور است و جزییات از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. این جزییات هستند که عمارت شما را تعریف و تکمیل می کنند، پس از فرم گچبری ها و طرح سقف کاذب گرفته تا ظرافت لمسه دوزی مبل و دیوارکوب و آینه کاری ها را باید به بهترین شکل انجام داد.

نورپردازی

و اما نورپردازی که آخرین مورد و آخرین ماموریت معمار یا طراح داخلی است. برای این که زیبایی عمارت شما در شب چند برابر شود، باید آن را حرفه ای نورپردازی کنید. لوسترهای کلاسیک غول آسا با کریستال های سنگین یا دیتیل های شکوهمند برای عمارت ها فوق العاده اند. در کنار آن ها نورپردازی سقف کاذب و حاشیه گچبری ها را فراموش نکنید.

تحریریه دکوراسیون ومعماری |پویانو