روش نگه داری از صفحه کابینت چوبی آشپزخانه !

صفحه کابینت چوبی آشپزخانه

روش نگه داری از صفحه کابینت چوبی آشپزخانه !

بدون شک آشپزخانه در راس طراحی ها و مکان هایی قرار دارد که علاوه بر چیدمان و زیبایی ظاهری، تنوع مصالح به کار رفته در آن نیز از اهمیت بالایی برخورد است. زمانی که صحبت از طراحی و دکوراسیون آشپزخانه می شود یکی از اولین مواردی که باید برای آن تصمیم گرفته شود، این است که کابینت های آشپزخانه و صفحه و رویه کابینت ها از چه مصالحی ساخته شوند، زیرا هر مصالحی فضای متفاوتی را در آشپزخانه ایجاد می کند و هر کدام از آن ها امتیازات و معایب مخصوص به خود را دارند. چوب از جمله مصالحی است که ظاهری طبیعی و گرم به آشپزخانه بخشیده و برای افرادی که به دنبال ایجاد سبکی طبیعی، کانتری و یا روستیک مدرن هستند انتحاب مناسبی به شمار می رود. ما نیز در این مطلب به صفحه کابینت های چوبی و روش های نگه داری و تمیزی آن ها خواهیم پرداخت. با پویانو همراه باشید:

تمیز کردن صفحه کابینت چوبی آشپزخانه

شاید صفحه کابینت های چوبی از نظر ظاهری بسیار زیبا و بدون نقص به نظر برسند، اما معمولا برای افرادی که می خواهند آشپزخانه خود را بازسازی کرده و یا از ابتدا آن را بسازند، از نظر تمیزی و نگه داری نگرانی هایی را ایجاد می کنند. البته که تصور این که استفاده از چوب در مکانی که از آب در آن استفاده می شود کمی ترسناک و نگران کننده است؛ اما امروزه تکنولوژی تولید صفحه کابینت های چوبی بسیار پیشرفت کرده و نه تنها برای صفحه کابینت آشپزخانه، بلکه برای کفپوش سرویس بهداشتی نیز پوشش ها و پنل های چوبی مقاوم در برابر سرما، گرما و رطوبت تولید می شوند. به همین دلیل می توان گفت که نگرانی افراد در مورد استفاده از چوب برای صفحه کابینت به گذشته مربوط بوده و نگرانی هایی اشتباه به شمار می روند.

افرادی که می خواهند از زیبایی و ظاهر طبیعی چوب برای صفحه کابینت ها استفاده کنند معمولا در مورد تمیزی و نگه داری از آن دچار نگرانی می شوند. اگر چه امروزه صفحه کابینت ها با مصالح متنوعی مانند گرانیت، مرمر، چوب، لمینت و غیره تولید می شوند، اما زمانی که صحبت از تمیزی و نگه داری می شود تفاوت چندانی میان این مصالح وجود ندارد. لازم است که به این موضوع نیز اشاره کنیم که چوب دوام بالایی در برابر لکه های دائمی، ترک خوردگی و خم شدگی داشته و خسارات وارد شده به آن به راحتی قابل جبران هستند.

تمیز کردن صفحه کابینت چوبی آشپزخانه

  • صفحه کابینت های چوبی بزرگ

یکی از ویژگی های مهم صفحه کابینت های چوبی این است که برای آشپزخانه هایی که اندازه های استاندارد ندارند می تواند در اندازه ها و ابعاد خاص تولید شده و به شکلی کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد. به همین دلیل است که معماران داخلی و طراحان کابینت ها برای آشپزخانه هایی که برای کابینت های آماده و استاندارد مناسب نباشند از صفحه کابینت های چوبی استفاده می کنند. این ویژگی چوب که می تواند توسط نجار به راحتی شکل گرفته و در ابعاد و اندازه خاص تولید شود باعث می شود تا در آشپزخانه های کوچک و باریک و یا آشپزخانه هایی که دارای تو رفتگی ها و بیرون آمدگی های متعدد هستند، صفحه کابینت بیشتری ایجاد شود.

صفحه کابینت های چوبی بزرگ

  • روش تمیز کردن صفحه کابینت چوبی

تمیزی روزانه و مرتب برای کارکرد آشپزخانه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا گاهی لازم است که صفحه کابینت ها چندین بار در طول روز تمیز شوند. اگر چه صفحه کابینت های چوبی به شکلی مقاوم در برابر آب و رطوبت تولید می شوند، اما باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که تمیز کردن مداوم آن ها با آب زیاد عمر صفحه کابینت ها را کاهش خواهد داد. استفاده از دستمالی نمناک که زیاد خیس نباشد، برای تمیز کردن صفحه کابینت های چوبی کافی خواهد بود.

علاوه بر آب، نباید از فرچه ها و یا اسکاچ های زبر و خشن برای تمیز کردن صفحه کابینت چوبی استفاده کنید و اگر چیزی بر روی صفحه کابیت چوبی ریخته شد، آن را قبل از خشک شدن با یک دستمال نرم تمیز کنید، زیرا دستمال و سطوح خشنی که مانند سمباده هستند روغن و سطح محافظ چوب را نیز از بین می برند و در این صورت لازم است که مجددا سطح چوب را با روغن مخصوص بپوشانید.

روش تمیز کردن صفحه کابینت چوبی

  • استفاده از مایع تمیز کننده بر روی چوب کابینت آشپزخانه

یکی از مهم ترین ویژگی های چوب این است که ماده ای طبیعی است و به همین دلیل سطح صفحه کابینت های چوبی نیز مانند سنگ های طبیعی میانه خوبی با مواد شیمیایی ندارد. به همین دلیل بهتر است که برای تمیز کردن صفحه کابینت های چوبی از مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید. به جای آن، استفاده از پاک کننده های خانگی با مواد طبیعی بسیار کاربردی تر خواهد بود و تمیزی سالم تری را به همراه خواهد داشت. برای این منظور می توانید سرکه سفید و یا جوش شیرین را با آب ولرم ترکیب کرده و با یک دستمال نرم صفحه کابینت چوبی را تمیز کرده و به سطحی تمیز و بهداشتی دست پیدا کنید. فراموش نکنید که مواد شیمیایی قوی پوشش محافظ چوب را از بین برده و به بافت آن نفوذ خواهند کرد.

استفاده از مایع تمیز کننده بر روی چوب کابینت

  • روغن مخصوص صفحه کابینت چوبی

اگر چه بسیاری از افراد بر این باور هستند که صفحه کابینت های چوبی باید به طور مرتب روغن کاری شوند، اما باید بدانید که این باور اشتباه است. البته که صفحه کابینت های چوبی نیز مانند تمام صفحه کابینت های دیگر نیاز به مراقب های دوره ای دارند، اما صفحه کابینت چوبی ای که با پوشش روغنی و لاک الکل مخصوص و با کیفیت تولید شده باشد، حداقل تا 2 سال نیاز به روغن کاری نخواهد داشت. بعد از دو سال مراقبتی که به تنهایی نیز می توانید آن را انجام دهید و تنها نیم ساعت وقت شما را خواهد گرفت برای این کار کافی خواهد بود. برای این منظور تنها به یک اسفنج، کاغذ سمباده نازک و یک روغن محافظ نیاز خواهید داشت. می توانید روغن های طبیعی مانند روغن تخم کتان و یا روغن کنجد را به عنوان روغن محافظ به کار ببرید. هم چنین در فروشگاه های مخصوص و یا اینترنت نیز می توانید روغن های طبیعی مخصوص چوب را به راحتی پیدا کنید.

بعد از آماده کردن لوازم مورد نیاز کاری که باید انجام دهید این است که با سمباده نازک سطح صفحه کابینت را که از قبل تمیز و خشک کرده اید را سمباده زده و لکه ها و خسارات وارد شده بر روی چوب را از بین ببرید. بعد از این که گرد و خاک ایجاد شده به دلیل سمباده را پاک کردید، با استفاده از اسفنج، روغن را بر روی سطح چوب به طور کامل بزنید و 24 ساعت صبر کنید تا خشک شود. با انجام این روش به طور مرتب، همیشه صفحه کابینتی بی نظیر در اختیار داشته و عمر آن را نیز افزایش خواهید داد.

روغن مخصوص صفحه کابینت چوبی

  • چگونگی از بین بردن خش، جای سوختگی و لکه های ماندگار روی صفحه کابینت

ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که چوب در برابر حرارت بالا بسیار مقاوم است، یعنی صفحه کابینت هایی مانند لمینت و یا گرانیت خیلی سریع تر از چوب در صورت تماس با ظرف داغ می سوزند و چوب به دلیل ساختار طبیعی که دارد در این موارد بسیار مقاوم تر است. اما به دلیل این که صفحه کابینت ها سطوحی پرکاربرد در آشپزخانه هستند و سطحی مانند لاک الکل بر روی چوب قرار دارد، ممکن است که در طول زمان خساراتی به آن وارد شود. به همین دلیل در صورت بروز خسارت، لکه و یا سوختگی بر روی چوب، تعمیر آن و بازگرداندن ظاهر قبلی آن آسان تر از صفحه کابینت های دیگر خواهد بود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مواد لازم برای نگه داری سالانه چوب را خارج کرده و بخش آسیب دیده را با سمباده به خوبی سمباده زده و سپس بر روی آن روغن بزنید. بعد از خشک شدن هیچ تفاوتی میان آن بخش با سایر سطح صفحه کابینت باقی نخواهد ماند.

چگونگی از بین بردن خش، جای سوختگی و لکه های ماندگار روی صفحه کابینت

در پایان به این موضوع توجه داشته باشید که صفحه کابینت چوبی دارای یک بافت مخصوص است و به همین دلیل زمان رسیدگی به آن کاملا مشخص می شود. یک صفحه کابینت چوبی بدون نقص دارای درخشش است و زمانی که دست خود را بر روی آن بکشید سطحی کاملا صاف را احساس کرده و زمانی که بر روی آن آب ریخته شود، آن را به خود جذب نکرده و آب به صورت قطرات بر روی آن باقی می ماند. اما اگر رنگ صفحه کابینت چوبی شما تغییر کرده و در صورت ریختن آب بر روی آن به صورت قطره ای باقی نمی ماند بدین معنا است که نیاز به روغن کاری دارد.