شیشه در طراحی داخلی و 9 کاربرد شگفت انگیز آن

شیشه در طراحی داخلی و 9 کاربرد شگفت انگیز آن

شیشه در طراحی داخلی و 9 کاربرد شگفت انگیز آن

شیشه شاید جزو اولین انتخاب شما برای شکل دادن به دکوراسیون داخلی فضای مورد نظرتان نباشد، اما بدون شک از جذاب ترین گزینه هاست. این متریال شفاف قادر است فضای صلب و سنگینی را که به خاطر حضور دیگر مصالح ایجاد شده، سبک نموده و اگر به درستی به کار برده شود، می تواند محیط را بزرگ تر جلوه دهد. سطوح شیشه ای، زیبا و ظریف هستند و طراحان می توانند با حضور این سطوح می تواند خیلی راحت تر به آرمان های زیبایی شناسانه خود در معماری دست پیدا کنند. شاید شما با همه کاربردهای شیشه در طراحی داخلی آشنا نباشید و اگر به استفاده از این متریال در طراحی داخلی علاقه دارید، ممکن است بخواهید اطلاعات بیش تری درباره نحوه به کار بردن آن در بخش های مختلف دکوراسیون داخلی به دست آورید. اگر با متریال شیشه و کاربردهای آن در طراحی داخلی آشنا شوید، راز بهر مندی از فضایی دلباز و زیبا را در خواهید یافت. ما در این مطلب به معرفی 9 کاربرد جالب شیشه در طراحی داخلی خواهیم پرداخت. همراه پویانو باشید.

پارتیشن شیشه ای

پارتیشن شیشه ای

وقتی قرار است دو فضا از یکدیگر جدا شوند، گزینه های متعددی پیش روی شما قرار می گیرند. این گزینه ها از دیوارکشی گرفته تا انتخاب مصالح متضاد، به کار بردن رنگ های گوناگون، ایجاد اختلاف سطح و البته به کار بردن پارتیشن، هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. در این میان شاید پارتیشن ها به خاطر سادگی به کار بردنشان و تنوعی که دارند، یک گزینه ایده آل تر باشند.

حال اگر بخواهید با پارتیشن به جدا کردن دو فضا بپردازید، ممکن است تمایل نداشته باشید دید دو بخش را به هم ببندید. در این موارد، پارتیشن های شیشه ای می توانند انتخاب مناسبی باشند. این پارتیشن ها به نور امکان عبور از فضایی به فضایی دیگر را داده و روشنایی را کاهش نمی دهند. مزیت دیگر این پارتیشن ها این است که فضا را خرد نمی کنند و پیوستگی بین دو بخش جدا شده را حفظ می نمایند. این مزایا باعث می شود انتخاب این پارتیشن ها برای فضاهای کوچک مناسب به نظر برسد.

بلوک شیشه ای

بلوک شیشه ای

ممکن است بخواهید نمای ساختمان خود را با شیشه بپوشانید، اما دوست نداشته باشید محیط داخلی از بیرون قابل دیدن باشد. همچنین شاید بخواهید حمام اتاق مستر را با شیشه از فضای بیرون جدا کنید که انتخاب برازنده ای است، اما مسلما احتمال دارد نخواهید از داخل حمام دیده شوید. همچنین گاهی برای جدا کردن دو بخش در یک خانه یا محل کارتان نیازمند عناصر جدا کننده هستید، اما دوست دارید نور بین دو فضا در جریان باشد.

در همه این شرایط می توان به جای شیشه های باریک و شفاف که دید کاملی ایجاد می کنند از بلوک های شیشه ای استفاده کرد. بلوک های شیشه ای با ظاهر مشبکی که دارند، دید را محدود می سازند و حریم خصوصی شما را حفظ می کنند. استفاده از این بلوک ها به تازگی خیلی محبوبیت پیدا کرده و زیبایی آن ها به عنوان یک امتیاز در طراحی داخلی محسوب می شود.

درب شیشه ای

درب شیشه ای

شیشه از گذشته تا کنون، یکی از متریال های کاربردی در تولید و اجاری درب بوده است. تقریبا درب هر بخش و ساختمانی را می توان شیشه ای اجرا کرد، اما معمولا بیش ترین کاربرد شیشه در ساخت درب مربوط به درب های کشویی یا همان اسلایدی می شود. درب های کشویی را می توان به عنوان درب حمام اتاق مستر، درب تراس، درب بالکن و حتی در نقش جدا کننده دو فضا به کار برد. مزیت این درب ها این است که در زمان باز و بسته شدن مزاحم محیط دور خود نمی شوند.

کفپوش شیشه ای

کفپوش شیشه ای

کفپوش شیشه ای از آن کفپوش هایی است که شاید در برخی فضاها به چشمتان خورده باشد. کفپوش های شیشه ای شاید به اندازه دیگر کفپوش ها محکم و مقاوم نباشند (که البته در انواع جدیدترشان برطرف شده است)، اما زیبایی و جذابیتی که استفاده از آن ها به دکوراسیون یک فضا می دهد، مثال نزدنی است.

این کفپوش ها عموما در فضاهای لوکس مثل لابی هتل ها، رستوران های شیک و بوتیک های معروف به کار می روند، اما می توان از آن ها در فضای منزل یا برخی فضاهای اداری نیز استفاده کرد. معمولا از کفپوش های شیشه ای در مواقعی استفاده می شود که فضای زیر آن ها دیدنی باشد، اما لزوما چنین نیست.

سقف شیشه ای

سقف شیشه ای

شیشه همان طور که در اجرای کفپوش کاربرد دارد، برای اجرای سقف نیز قابل استفاده است. فکر می کنید چه زمانی از سقف های شیشه ای یا همان پنجره های سقفی استفاده می شود؟ بله، درست است. زمانی که به هر دلیل، امکان بهره گیری از نور به وسیله پنجره های جانبی فراهم نباشد، می توان از نورگیرهای سقفی استفاده کرد. البته این سقف ها در مواقعی که بخواهید منظره آسمان را از داخل فضا ببینید نیز به کار می آیند و کاربردشان صرفا به نورگیری محدود نمی شود.

باکس پله شیشه ای

باکس پله شیشه ای

باکس پله همان قسمتی است که پله های شما را در بر می گیرد. اغلب باکس پله ها حفاظ های استیل دارند و در میان همه پله هایی که شما روزانه با آن ها سر و کار دارید، فقط تعداد کمی هستند که بدنه شان شیشه ای است. اما حتما موافق هستید که این تعداد کم تا چه حد از بقیه پله ها زیباتر هستند.

باکس پله های شیشه ای، مخصوصا در مواقعی به کار می آیند که پلکان به جای قرار گرفتن در گوشه فضا در بخش میانی آن جای گرفته باشد. اگر در طراحی دیواره این پله ها از متریال های صلب استفاده کنید، باکس پله به شکل یک حجم زائد و قطع کننده دید جلوه خواهد کرد. در این مواقع پیشنهاد می شود دیواره های باکس پله را از جنس شیشه بسازید تا حجم به جای صلب بودن، شفاف باشد.

کف پله شیشه ای

کف پله شیشه ای

همان طور که شیشه در معماری داخلی برای ساخت و اجرای بدنه باکس پله یا همان دیوارهای آن کاربرد دارد، می تواند برای ساخت خود پله ها نیز استفاده شود. معمولا اکثر پله ها جنسی از سنگ، بتن یا چوب دارند. چنین متریال هایی نسبت به شیشه مقاوم تر هستند، اما زیبایی شیشه از آن ها خیلی بیش تر است. شیشه را می توان به شکل صفحات باریک در نقش پله به کار برد. طراحی چنین پله هایی می تواند دکوراسیون فضا را ظریف و متفاوت نشان دهد. وقتی روی چنین پله هایی قدم می گذارید، احساس معلق بودن می کنید.

آبنمای شیشه ای

آبنمای شیشه ای

اگر با آبنماهای جدید آشنایی داشته باشید، احتمالا می دانید که در طراحی داخلی خانه های مدرن، دیگر خبری از حوضچه های سنگی و فواره نیست. آبنماهای امروزی هم مثل آپارتمان ها جمع و جور طراحی می شوند و از آن جایی که ما این روزها بیش تر با معماری مدرن سر و کار داریم، این آبنماها هم بیش تر مدرن و مینیمال هستند.

یکی از زیباترین مدل های آبنما که فضای بسیار کمی می گیرد و تقریبا در دکوراسیون هر فضایی قابل اجرا است، آبنمای عمودی شیشه ای است. این آبنما به شکل یک صفحه شیشه ای عمودی اجرا شده و عنصر چشمگیر دکوراسیون فضای مورد نظر شما می گردد. شیشه در معماری داخلی این حالت به فرم دکوری در می آید و در کنار آب باعث دلباز شدن فضا می شود.

مبلمان شیشه ای

مبلمان شیشه ای

آخرین شاید مهم ترین استفاده های شیشه در دکوراسیون داخلی، کاربرد آن برای ساخت مبلمان است. مبلمان و وسایل شیشه ای به شما کمک خواهند کرد دکوراسیون هر فضایی را از این رو به آن رو کرده و به آن تمایز ببخشید. میز، صندلی، قفسه ها و حتی گلدان ها، مجسمه ها و هر چیزی دیگری که فکرش را بکنید، می تواند جنس شیشه ای داشته باشد. شیشه را می توانید به وجز تمایز دکوراسیون فضای مورد نظرتان با دیگر فضاهای مشابه تبدیل کنید.