سیستم های بام سبز چیست؟

سیستم های بام سبز چیست؟

سیستم های بام سبز چیست؟ : سیستم‌های بام سبز حاوی لایه‌هایی از مواد بام ضد آب با پوشش گیاهی در بالا هستند. آنها برای سقف های مسطح و کم شیب کار می کنند.

سه نوع بام سبز وجود دارد که هر کدام با قیمت متفاوت، سطح نگهداری و قابلیت رشد منحصر به فرد هستند. بام های سبز فشرده برای ایجاد فضای باغبانی و تفریحی در بالای ساختمان ها محبوب هستند، در حالی که بام های سبز گسترده در سازه های مسکونی رایج تر است.

در اینجا تفاوت بین انواع سیستم های بام سبز و آنچه باید بدانید در صورت در نظر گرفتن یکی از آنها است.

سه نوع بام سبز شامل چه دسته هایی هستند؟

سه نوع بام سبز وجود دارد :  گسترده، فشرده و نیمه فشرده.

بام های سبز گسترده دارای سطح رشد کم عمق کمتر از شش اینچ هستند. آنها دارای تنوع محدودی از پوشش گیاهی، مانند خزه ها، سموم و چمن هستند. از آنجایی که نیازی به سیستم‌های زهکشی یا آبیاری در بام‌های سبز وسیع وجود ندارد، آنها کمترین هزینه نگهداری و هزینه را دارند.

بام‌های سبز فشرده پیشرفته‌تر هستند و دارای خاک عمیق، سیستم‌های آبیاری و زهکشی هستند. به دلیل ویژگی های پیشرفته، بام های سبز فشرده برای پرورش گیاهان مختلف ایده آل هستند و می توان از آنها برای ایجاد فضاهای تفریحی در بالای ساختمان ها استفاده کرد.

سقف های نیمه متراکم، در وسط سقف های فشرده و گسترده هستند. آنها دارای خاک عمیق هستند که امکان رشد گیاهان مختلف را فراهم می کند. آنها نیاز به تعمیر و نگهداری متوسط ​​دارند و قیمت متوسطی دارند.

بام های سبز چگونه نصب می شوند؟

بام های سبز فشرده چندین لایه دارند. بام های سبز گسترده و نیمه فشرده را می توان با سینی حاوی خاک و پوشش گیاهی ساخت یا نصب کرد.

تمام بام های سبز نیاز به حمایت ساختاری برای وزن خاک، پوشش گیاهی و آب و همچنین غشای سقف های ضد آب دارند.

یک بام سبز فشرده معمولی دارای 9 لایه خواهد بود، از جمله:

پشتیبانی ساختاری

کنترل بخار

عایق

پشتیبانی از غشای سقف

سد ضد آب و دافع ریشه

لایه زهکشی

فیلتر کنید

خاک / محیط رشد

زندگی گیاهی

قیمت بام های سبز چقدر است؟

یک بام سبز گسترده و ساده به ازای هر فوت مربع 10 دلار هزینه دارد. بام های سبز فشرده 25 دلار برای هر فوت مربع هزینه دارند. هزینه های نگهداری برای بام های سبز به طور متوسط ​​0.75 تا 1.50 دلار در هر فوت مربع در سال است.

جوانب مثبت و منفی استفاده از بام سبز

بام های سبز بیش از این زیبا هستند. آنها مزایای زیادی دارند، اما نگرانی هایی نیز وجود دارد.

جوانب مثبت :

افزایش عایق – خاک و پوشش گیاهی بام های سبز عایق ساختمان را افزایش می دهد و می تواند به کاهش هزینه های انرژی کمک کند.

طول عمر بیشتر سقف – سقف پوشیده از پوشش گیاهی از لایه های UV خورشید محافظت می شود و بیشتر از سقف های مسطح معمولی دوام می آورد.

زهکشی بهبود یافته – پشت بام های سبز می توانند آب را در هنگام طوفان باران جذب کنند. سقف آب اضافی را با سرعت آهسته برای زهکشی بهتر آزاد می کند.

بهبود کیفیت هوا – افزودن بام سبز می تواند کیفیت هوا را بهبود بخشد.

می تواند یک فضای تفریحی ایجاد کند – بام های سبز فشرده می توانند باغ های اجتماعی و فضاهای تفریحی را در ساختمان های آپارتمانی ایجاد کنند.

جوانب منفی :

بار سازه ای – از آنجایی که بام های سبز وزن روی سقف را افزایش می دهند، به پشتیبانی مناسب نیاز دارند.

هزینه: نصب و نگهداری یک بام سبز نسبت به سقف مسطح معمولی هزینه بیشتری دارد.

تعمیر و نگهداری – در حالی که یک بام سبز گسترده بدون نیاز به تعمیر و نگهداری است، یک سقف فشرده نیاز به مراقبت زیادی دارد.

بام های سبز چه شکلی هستند؟

بام‌های سبز می‌توانند جلوه‌های زیادی به خود بگیرند – از مناطق کاشت سبزیجات روی پشت‌بام گرفته تا لایه‌ای از خزه. در اینجا سه ​​نمونه از بام های سبز آورده شده است.

بام سبز فضای پاسیو را در پشت بام اسپا فراهم می کند

بام سبز در این آبگرم یک منطقه سرگرمی پشت بام حیاط مانند را فراهم می کند. به جای پر کردن سقف با گیاهان مختلف، یک لایه ساده از چمن برای محیطی شبیه پاسیو کار می کند.

سوله باغ با بام سبز

یک بام سبز ساده در این سوله باغ از سقف در برابر اشعه های خشن خورشید محافظت می کند و ظاهری ارگانیک به آن می بخشد. اگر می خواهید یک سیستم بام سبز را آزمایش کنید، یک ساختمان کوچک مانند این اولین پروژه عالی است.

سقف سبز با درختچه های تزئینی

سیستم بام سبز رنگی تزئینی به لبه سقف این ساختمان شهری می دهد. این باعث می شود که فضا عالی تر و طبیعی تر شود.

سوالات متداول در ارتباط با بام سبز :

بام های سبز چقدر دوام می آورند؟

بام های سبز به طور متوسط ​​40 تا 50 سال عمر می کنند، اما بسته به مکان و نگهداری می توانند عمر بیشتری داشته باشند.

 

آیا بام سبز ارزش هزینه کردن را دارد؟

بام های سبز می توانند هزاران دلار در هزینه انرژی در طول عمر خود صرفه جویی کنند. آنها عایق سقف را افزایش می دهند و قبض انرژی را کاهش می دهند. اما با صرفه جویی، هزینه نصب و نگهداری بالاتری نیز به همراه دارد.

 

آیا می توانید بام سبز را روی مرغداری قرار دهید؟

تا زمانی که سقف از نظر ساختاری سالم باشد، می توانید یک بام سبز را روی مرغداری قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که جوجه های شما نمی توانند روی پشت بام قرار بگیرند، در غیر این صورت گیاهان و خاک را خراش می دهند.

نتیجه گیری مطلب

بام های سبز فقط برای ظاهر نیستند. آنها می توانند کیفیت هوا را بهبود بخشند، هزینه های گرمایش و سرمایش را کاهش دهند و طول عمر سقف های مسطح و کم شیب را افزایش دهند.

 

سه نوع بام سبز وجود دارد. بام های سبز گسترده ساده ترین هستند و به کمترین تعمیر و نگهداری نیاز دارند. بام‌های سبز فشرده پیشرفته هستند و برای انواع پوشش گیاهی و مناطق تفریحی امکان‌پذیر هستند. اما با سیستم های پیشرفته بام سبز زمان و هزینه تعمیر و نگهداری می رسد.

 

 

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو