سقف منحنی آجری بر فراز کتابخانه مدرسه در هند/ گروه معماری Sameep Padora

اجرای سقف منحنی آجری

سقف منحنی آجری بر فراز کتابخانه مدرسه در هند/ گروه معماری Sameep Padora

گروه معماری «سامیپ پادورا و همکاران» (Sameep padora and associates) از سقف‌های طاقی‌شکل منطقه کاتالونیا در اسپانیا الهام گرفت و سقف منحنی آجری و پیچیده این بنا که توسعه‌ای برای یک کتابخانه کودکان در شهر هندی «کوپارگائون» (Kopargaon) است را طراحی نمود.

 

این شرکت معماری که در بمبئی قرار دارد، کتابخانه «مایا سومایا» (Maya Somaiya) را برای مدرسه انگلیسی زبان «شری شاردا» (Shri Sharda) طراحی نمود. این مدرسه در لبه این شهر در ایالت «ماهاراشترا» واقع است.

اجرای سقف منحنی آجری

این ساختمان یک زمین باریک و کشیده را در میان ساختمان‌های موجود مدرسه و لبه محوطه آن اشغال می‌کند و مشرف به زمین کشاورزی مجاور مجموعه می‌باشد.

 

تناسبات خطی این زمین، تعیین‌کننده خطی بودن پلان این ساختمان شد که با سقفی با یک فرم روان پوشانده شده و به نظر می‌رسد که از دل زمین بیرون آمده‌است.

اجرای سقف منحنی آجری

این استودیو درباره سقف منحنی آجری گفت: «با توجه به این انگیزه حسی که کودکان نسبت به فضای باز دارند، ما تصمیم گرفتیم ساختمان این کتابخانه را به شکل یک فرم امتداد یافته از دل زمین ببینیم. با استفاده از آجر بعنوان مصالح این سقف، علاوه بر بافت ملموس آن و سهولت تهیه این ماده، از عایق بودن آن در برابر نور خورشید نیز بهره بردیم.»

 

معماران همچنین از فرم‌های سازه‌های ژئودزیک موجود در مجموعه این مدرسه الهام گرفتند تا امکانات مختلف برای یک راه حل سازه‌ای خلاقانه از لحاظ تکنیک را برای ساختمان جدید مدرسه کشف کنند.

اجرای سقف منحنی آجری

پس از در نظر گرفتن تکنیک‌های مختلف سازه‌ای از جمله پوسته‌های بتنی و طاق های آجری، این تیم یک متد برای خلق قوس‌های سازه‌ای را انتخاب نمود که به قوس کاتالونیایی معروف است.

سطوح قوسی در سرتاسر مناطق مدیترانه‌ای مشاهده می‌شوند و به طور معمول با قرار دادن آجرها در راستای طولی بر روی یک فرم چوبی حاصل می‌شوند.

اجرای سقف منحنی آجری

پادورا و تیمش به طور خاص تحت تاثیر معمار اسپانیایی قرن نوزدهمی، «رافائل گوئاستاوینو» و نحوه استفاده او از این تکنیک برای خلق سیستم ابداعی قوس پوششی‌اش بودند. علاوه بر این، سازه‌های پوششی نازک طراحی شده توسط معمار اروگوئه‌ای، «الادیو دیسته» (Eladio Dieste) در نیمه قرن بیستم نیز برای این تیم الهام‌بخش بود.

 

 

این سطوح پیچیده دو قوسی که برای پوشش سقف این کتابخانه مورد نیاز بودند، با استفاده از پلاگینی در نرم‌افزار مدلسازی سه‌بعدی راینو –که مدلسازی سازه‌های اینچنینی را تسهیل می‌کند- خلق شدند.

اجرای سقف منحنی آجری

نرم‌افزار «راینو والت» (Rhino Vault)  توسط گروه تحقیقاتی Block Research Group در دانشگاه ای تی اچ زوریخ تولید شده و پیش از این برای تولید روباتیکی یک سازه چوبی متشکل از 225 پنل مجزا بکار رفته‌است. علاوه بر آن برای ساخت یک سایبان که کاملا و تنها با سنگ و بدون هیچ تجهیزات اضافه‌ای ساخته‌شده، مورد استفاده قرار گرفته‌است.

 

این سقف منحنی آجری یک فضای یکپارچه را با ظرفیت نگهداری 22 هزار جلد کتاب می‌پوشاند. حیاط‌های کوچکی در فاصله میان نقاطی که سقف به زمین می‌رسد قرار دارند.

اجرای سقف منحنی آجری

این سقف منحنی آجری دهانه‌ای به اندازه 44 متر دارد و از سه لایه آجر به ضخامت 32 میلیمتر ساخته شده که با ملات در کنار هم نگه داشته ‌شده‌اند. حاصل، یک بام موج‌دار است که به اندازه کافی و برای قدم برداشتن بر رویش مستحکم است.

 

نور روز از طریق دیوارهای شیشه‌ای زاویه‌داری که نسبت به لبه سازه بام عقب‌نشینی دارند وارد فضا می‌شود. این عقب نشینی و سایه حاصل از آن برای تضمین آن است که فضای داخلی نسبت به اشعه‌های تند نور خورشید حفاظت شود.

اجرای سقف منحنی آجری

از پروژه‌های سابق گروه معماری سامیپ پادورا و همکاران می‌توان به یک مرکز آموزشی بودیست و مدیتیشن اشاره کرد که با خاک کوبیده‌شده متشکل از خاک آتشفشانی ساخته شده‌است. علاوه بر این، این گروه معماری یک خانه ویلایی نیز طراحی نموده که با صفحاتی متشکل از نرده‌های حفاظ‌ چوبی عمودی پوشانده شده‌است.

 

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: www.dezeen.com