تزیینات ستون و سرستون در طراحی داخلی

تزیینات ستون و سرستون در طراحی داخلی

ستون و سرستون ها عناصری از معماری هستند که از گذشته تا کنون در ساخت بناهای مختلف کاربرد داشته اند. شاید استفاده از ستون ها بیش تر جنبه عملکردی داشته باشد، اما سرستون ها کاملا دکوری هستند و تنها برای زیباتر کردن فرم و ظاهر ستون به کار برده می شوند.

ستون ها که حضورشان در بسیاری از فضاها اجتناب ناپذیر است، معمولا به گونه ای طراحی می شوند که در حین ایفای نقش اصلی خود که تحمل بار سقف و انتقال آن به زمین است به زیبایی فضا صدمه نزنند و چه بسا باعث زیباتر به نظر رسیدن دکوراسیون داخلی شوند. با توجه به قدمت ستون ها و سرستون ها می توان گفت که طرح های بسیار مختلفی از آن ها در معماری کاربرد داشته و دارد که در این مطلب، شما را با چند نمونه از آن ها آشنا خواهیم کرد. همچنین چند نمونه از تزیینات ستون ها در فضای داخلی را نیز با هم به بررسی خواهیم گذاشت. برای آشنایی با تزیینات ستون ها و سرستون ها همراه پویانو باشید.

انواع تزیینات ستون

انواع تزیینات ستون

در تصویر بالا می توانید ستونی با بدنه سنگی را مشاهده کنید. سنگ از دیرباز برای ساخت ستون کاربرد داشته و همچنان نیز به عنوان یکی از متریال های اصلی جهت ساخت آن شناخته می شود. از جمله ستون های معروف سنگی می توان به ستون های تخت جمشید و بناهای معروف آکروپولیس در یونان اشاره کرد. شکوه و عظمتی که در ستون های سنگی دیده می شود، دکوراسیون داخلی را متجمل و باابهت نشان می دهد. ستون های سنگی می توانند رنگ های مختلفی داشته باشند و تراش خورده باشند یا به صورت ساده به کار بروند.

برخی از ستون ها با استفاده از رنگ یا کاغذ دیواری تزیین می شوند

برخی از ستون و سرستون ها با استفاده از رنگ یا کاغذ دیواری تزیین می شوند. این ستون ها عموما زمینه گچی دارند که با طراحی نقش و نگار روی سطح آن ها یا استفاده از کاغذ دیواری تزیین می شود. این روزها هم برای زیباسازی برخی از ستون ها که در فضاهای داخلی ما به گونه ای مزاحم به نظر می رسند از همان نمونه کاغذ دیواری که برای پوشش دیوارهای اطراف به کار گرفته شده است، استفاده می شود تا ستون ها هماهنگی بهتری با فضای اطراف پیدا کنند.

قاشقی ها شیارهای باریک و بسیار کشیده ای هستند

از دیگر تزییناتی که قدمت بسیار زیادی در طراحی ستون دارد و می توان عمر آن را تقریبا برابر با عمر خود ستون دانست، می توان به قاشقی اشاره کرد. قاشقی ها شیارهای باریک و بسیار کشیده ای هستند که به صورت عمودی و در راستای قد ستون روی سطح آن کشیده می شوند و سطح آن را از سادگی در می آورند. قاشقی ها را می توان روی اکثر متریال های به کار رفته در ساخت ستون به کار برد. شاید امروزه کاربرد قاشقی ها کم تر شده باشد، اما همچنان در طراحی ستون های مربوط به تالارها به کار می رود.

انواع تزئینات سرستون

انواع تزئینات سرستون و ستون

سرستون کلاسیک

سرستون کلاسیک رنگ بژ

انواع ستون و سرستون از نظر مصالح مورد استفاده

سرستون ها قسمت فوقانی ستون را تشکیل می دهند و معمولا با متریال مشابه ستون ها اجرا می شوند. در واقع می توان گفت که سرستون ها بخشی از خود ستون هستند که برای زیباتر شدن آن حکاکی می شوند و با طرح های مختلف اجرا می گردند. با پیشرفت و تحول معماری در طول تاریخ، سرستون ها نیز دچار تغییر شده و فرم های بسیار متنوعی به خود دیده اند. تقریبا هر سبکی از معماری در غرب دارای سرستون های مخصوص به خود بوده و البته برخی از سرستون ها در چندین سبک کاربرد داشته اند. در ادامه می توانید چند نمونه از متریال های قابل استفاده برای اجرای سرستون را ببینید که عبارتند از: سنگ، چوب و گچ.

تصویر زیر نشان دهنده سبک های مختلف سرستون در طول تاریخ است. این سبک ها به ترتیب از راست به چپ عبارتند از: گوتیک انگلیسی، رومنسک، اسلامی، رومی، پارسی، یونانی و مصری.

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری