سبک مینیمالیسم در طراحی داخلی؛ وقتی زیبایی در سادگی است !

سبک مینیمالیسم در طراحی داخلی؛ وقتی زیبایی در سادگی است !

تا به حال نام سبک مینیمالیسم را شنیده اید؟ اگر اطلاعات کمی در رابطه با معماری و سبک های آن داشته باشید هم احتمالا این سبک را می شناسید. ساده‌گرایی یا مینیمالیسم (به انگلیسی: Minimalism) یا کمینه‌گرایی یا هنر کمینه یا هنر موجز یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش‌های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته‌است. از نام‌های دیگر این جنبش abc art و هنر تحت‌اللفظی (literalist art) می‌باشد.

سبک مینیمالیسم، سبکی است که از تزیینات و جزئیات اضافی به دور است، معمولا ظاهر یکپارچه و پیوسته ای دارد و از ساده ترین فرم ها پیروی می کند. زیبایی این سبک در سادگی آن است و کسانی که سبک مینیمالیسم را انتخاب می کنند، عموما افرادی هستند که سادگی را زیباترین شکل ممکن برای عناصر می بینند. برای این که بفهمید یک ساده گرا هستید یا خیر و به عبارتی دیگر، برای این که بدانید سبک مینیمالیسم را تا چه حد می پسندید، تا انتهای این مطلب با پویانو همراه باشید.

استفاده از رنگ سفید

یکی از بارزترین خصوصیات سبک مینیمالیسم، استفاده از رنگ سفید است. سفید، محبوب ترین و شناخته شده ترین رنگ در پالت های مینیمال است و معمولا به رنگ های دیگر ترجیح داده می شود. شاید بتوان گفت که نوعی از سادگی خالص در این رنگ وجود دارد که آن را از دیگر رنگ ها متمایز و تبدیل به اولین رنگ مینیمال می کند. اکثر رنگ ها در سبک مینیمالیسم، خنثی هستند و معمولا رنگ های جیغ و تیره در آن کاربردی ندارند.

ساده گرا و به دور از هر گونه تزیینات و جزئیات

همان طور که در مقدمه این طملب نیز گفته شد، سبک مینیمالیسم، همان گونه که از نام آن مشخص است، سبکی است ساده گرا و به دور از هر گونه تزیینات و جزئیاتی که اضافه هستند. به بیان ساده تر در این سبک که از جمله سبک های مدرن به شمار می رود، هر چیزی که عملکرد نداشته باشد و صرفا برای تزیین و زیبایی به کار رود، جایی نخواهد داشت. اکثر فرم ها و مبلمان در این سبک، ساده هستند و البته، نبود تزیینات به معنی این نیست که مینیمالیسم به زیبایی اهمیت نمی دهد. بلکه تعریف زیبایی در این سبک متفاوت و معادل سادگی است.

سبک مینیمالیسم به مانند سبک مدرن از خطوط صاف و مستقیم پیروی می کند

در سبک مینیمالیسم که می تواند برادر مدرنیسم باشد از خطوط مارپیچ و منحنی و فرم های نامرسوم، لبه های کنگره دار و گچبری های ظریف خبری نیست. سبک مینیمالیسم به مانند سبک مدرن از خطوط صاف و مستقیم پیروی می کند و معمولا شکستگی و قوس ندارد. در این سبک، فرم ها و احجامی که به کار می روند، کاملا ساده هستند و محبوب ترین حجم نیز مکعب است. لبه ها صاف و صیقلی هستند و ظاهر تمیز و مرتبی دارند.

فضاهای مینیمال برخلاف فضاهایی که با سبک های شلوغ طراحی می شوند

فضاهای مینیمال برخلاف فضاهایی که با سبک های شلوغ طراحی می شوند، فضاهایی خلوت هستند. در طراحی فضاهایی که به تبعیت از سبک مینیمالیسم طراحی می شوند، هیچ خط، فرم، عنصر یا مبلمان اضافه ای وجود ندارد. همه چیز در ساده ترین شکل خود قرار دارد. این سبک با حداقل ها سروکار ندارد نه با حداکثرها. دکوراسیون مینیمال، یک دکوراسیون خلوت و آرامش بخش که شلوغی و آشتفگی در چارچوب آن جای نمی گیرد.

یک تخت مینیمال تا جای ممکن، تاج و لبه های بیرون زده ندارد

اگر قرار بر این باشد که یک اتاق خواب با سبک مینیمالیسم دکور شود، همه چیز از انتخاب تخت خواب گرفته تا گلدانی که روی میز پاتخت قرار می گیرد باید خصوصیاتی داشته باشد که سادگی را نشان دهد. یک تخت مینیمال تا جای ممکن، تاج و لبه های بیرون زده ندارد و اگر فریم آن مشخص باشد، یک فریم ساده است. روتختی ها معمولا تک رنگ یا دارای طرح های ساده هستند. لوستر، چراغ خواب و حتی گلدان ها نیز فرم ساده و دور از تزیینات اضافی دارند.

انتخاب فرش در چیدمان فضای داخلی به سبک مینیمالیسم

انتخاب فرش در چیدمان فضای داخلی به سبک مینیمالیسم بر اساس قوانین اولیه این سبک صورت می گیرد. معمولا فرش هایی که دارای تنوع طرح و رنگ زیاد هستند با این سبک همخوانی ندارند. از جمله این فرش ها می توان به فرش های ایرانی اشاره کرد. فرش های مینیمال، فرش هایی تک رنگ هستند که عموما رنگ روشنی نیز دارند. این فرش ها به طور معمول دارای طرح و نقش نیستند.

طراحی پلکان مینیمال

طراحی پلکان در دکوراسیون مینیمال ساده و بدون تزیینات است. در پله های مینیمال از کف پله های مرمری تراش داده شده خبری نیست. همچنین نرده های تزیینی و دارای فرم منحنی نیز در چنین پله هایی دیده نمی شوند. بسیاری از پله هایی که به سبک مینیمال پایبند می باشند، پله هایی هستند که حتی نرده ندارند. در صورت استفاده از نرده برای ایمنی پله، بهتر است از نرده های ساده و بدون تزیین استفاده کرد.

پرده ها در سبک مینیمالیسم از جمله عناصری هستند که یا حذف می شوند

چیزی که ممکن است در دکوراسیون یک خانه مینیمال، نظر هر کسی را به خود جلب کند، نبود پرده است. پرده ها در سبک مینیمالیسم از جمله عناصری هستند که یا حذف می شوند یا به ساده ترین شکل ممکن در می آیند. اگر با وجود استفاده از سبک مینیمالیسم تمایل دارید از پرده نیز استفاده کنید، پرده های کرکره ای از جمله پرده های مناسب هستند. همچنین می توان از پرده های پارچه ای ساده، بدون چین، والان و برش استفاده کرد.

لوستر مینیمال

انتخاب لوستر از جمله دیگر مواردی است که می تواند به اجرای این سبک در منزل شما کمک کند. اگر به دنبال یک لوستر مینیمال هستید و نمی دانید دقیقا باید چه مدلی را انتخاب کنید، بهتر است در اولین مرحله دور لوسترهای کلاسیک و اشرافی را خط بکشید. لوسترهای مدرن از مواردی هستند که با این سبک، هماهنگی بیش تری دارند. از میان انواع مدرن، نمونه های تک رنگ و دارای ظاهر یکپارچه و ساده تر را انتخاب کنید.

استفاده از رنگ های خنثی

تعداد رنگ های پالت مورد استفاده شما در سبک مینیمالیسم محدود می شود. این یعنی برای احترام به قواعد این سبک، باید به دو یا نهایتا سه رنگ بسنده کنید. لازم به ذکر است که اکثر رنگ های یک پالت مینیمال را رنگ های خنثی و تا حد امکان، روشن تشکیل می دهند. معمولا در دکوراسیون مینیمال از رنگ هایی مثل قرمز، نارنجی، بنفش و مواردی چون این ها استفاده نمی شود و رنگ هایی مثل سفید، شیری، کرمی، خاکستری، آبی روشن و چنین مواردی بیش تر کاربرد دارند.

لوازم دکوری نیز باید تا حد امکان ساده و مدرن باشند.

انتخاب اکسسوار و لوازم دکوری برای دکوراسیون مینیمال نیز از قواعد مشابهی پیروی می کند. اکسسوارهای این سبک، معمولا ساده هستند و از به کار بردن اکسسوارهای چند رنگ با طرح های شلوغ دوری می شود. لوازم دکوری نیز باید تا حد امکان ساده و مدرن باشند. برای مثال، آینه ها قاب ساده و هندسی دارند، گلدان ها اغلب سفید و بدون طرح هستند و حتی نقاشی ها و عکس هایی که به دیوار زده می شوند نیز ساده اند و تعداد کمی رنگ در آن ها به کار رفته است.

از گلدان های بدون دسته استفاده کنید.

برای انتخاب گلدان هایی که با سبک مینیمالیسم در هماهنگی بهتری باشند، می توانید گلدان های کروی یا مکعبی را انتخاب کنید. سعی کنید از گلدان های بدون دسته استفاده کنید. اکثر گلدان ها را هم رنگ و با فرم یکسان تهیه کنید. اگر به داشتن تراریوم در منزل خود علاقه دارید، تراریوم های ساده و مکعبی شکل را انتخاب کنید و فضای تراریوم را تا حدی که می توانید، خلوت نگه دارید.