طراحی سالن ورزشی نور مبین / استودیوی FEA

طراحی سالن ورزشی نور مبین / استودیوی FEA

شرح متن پروژه طراحی سالن ورزشی نور مبین توسط معماران ارائه شده است. سالن ورزشی نور مبین برای مجموعه آموزشی موسسه نور مبین که یک سازمان غیردولتی است (یک سازمان غیردولتی) طراحی شده است. این یک موسسه خیریه است که توانسته فضای آموزشی متفاوتی در مورد آخرین روشهای دنیا بدون هیچ هزینه ای را برای دانشجویان فراهم کند.
Noor-e Mobin Sports Hall
تفریح و آموزش
ایران معماران: FEA Studio
مساحت: 1400 متر مربع
سال: 2010
عکس ها: آرش نصیری ، بهروز خمسه
Noor-e Mobin Sports Hall

این مجموعه دارای فضای آموزشی بسیار شاد و صمیمی است و دانش آموزان بسیار استقامت، خلاقیت و مهارت بالایی دارند. کارفرما خواستار ایجاد یک سالن ورزشی برای مجتمع آموزشی در آینده خواهد شد که نه تنها مطابق با فضای مجتمع نور مبین و متفاوت از دیگر فضاهای معمولی است، بلکه ارزان تر از آنها تقریبا با بودجه حدود 400000 دلار تامین شود.

Noor-e Mobin Sports Hall
محل اجرای این پروژه در مناطق حومه شهری به نام بسطام (یکی از شهرهای باستانی ایران) است، حدود 28 هکتار که قرار است به مجتمع آموزشی نور مبین تبدیل شود. حرکت مداوم ابرها از “کوه کوه” به سمت دشت یکی از زیباترین پدیده های این سایت است که در بیشتر مواقع دیده می شود.
Noor-e Mobin Sports Hall
اندازه این سالن ورزشی بر اساس اندازه زمین بسکتبال طراحی شده و امکان انجام بازی های دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است. مساحت پروژه شامل یک زمین، تجهیزات آن و یک کف نیمه سطح برای بازی تنیس روی میز، حدود 1400 متر مربع است.
Noor-e Mobin Sports Hall
در این سایت، نمایی پانوراما از ابرها ، کوه ها و دشت ها وجود دارد. ایده ایجاد یک ساختمان بود که نه تنها به عنوان یک ساختمان مانند بخشی از یک چیز طبیعی باشد و هم به منظره ای (مانند ابر) تبدیل شود. مسئله بسیار مهم این بود که چگونه می توان یک شکل طبیعی را از طبیعت الهام گرفت ، برنامه اضافه، ترسیم و دوباره “طبیعت” نامیده می شود.
Noor-e Mobin Sports Hall
سالن های ورزشی معمولاً به گونه ای طراحی می شوند که منظره ای از طبیعت ندارند و اتصال داخل و خارج بر اساس دریافت سفارشات روز است، اما ما پیوسته اتصال داخل را می خواستیم. بنابراین، این سالن ورزشی یک “نمای پانوراما” است که می توان کل صحنه های طبیعی را از داخل آن مشاهده کرد. در همین راستا در اطراف سالن از عینک های ایمن دوجداره با ضخامت 18 میلی متر استفاده می شود. کودکان به این نوع ساختار شیشه ای علاقه مند هستند و از لگد زدن و شلیک توپ به دیوارهای شیشه ای لذت می برند.
Noor-e Mobin Sports Hall
ساختار پروژه به عنوان یک قاب عضو مخروطی معمولی طراحی شده است که معمولاً در ایران از ساخت کم هزینه محسوب می شود، اما فقط با اعمال تغییرات جزئی، به ساختاری جذاب تبدیل شده است. پوشش خارجی دیوار از ساندویچ پانل AL ساخته شده است که ساخت پروژه را سریعتر و ارزان تر انجام می دهد و عایق بندی خوبی را فراهم می کند.
منبع : archdaily
تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی | پویانو