سالن غذاخوری لاهه DEN HAAG FOODOURT / استودیو مودیژفسکی

سالن غذاخوری لاهه DEN HAAG FOODOURT / استودیو مودیژفسکی

سالن غذاخوری لاهه DEN HAAG FOODOURT / استودیو مودیژفسکی : با توجه به آنچه که طراحان در ارتباط با پروژه گفته اند سایت پروژه فضایی است دور تا دور حیاط داخلی ساختمان HAAGSCHE BLUF که آن را احاطه کرده است. فودکورت ( مجموعه رستوران ها ) لاهه ( دن هاگ ) در مجاورت سه ساختمان قرار گرفته است که دارای طبقه بندی های متفاوت از لحاظ قرارگیری کف فضا و شبکه های ساختاری ( استراکچرالی ) نامنظمی نیز می باشد .

بازسازی فضا به گونه ای انجام شده است که همانند یک جنگل نا منظم شکل گرفته از ستون ها و تیر ها و پله های موجود در فضا می باشد اما فضای داخلی تاریک و تیره را به فضایی عمومی ، باز و دعوت کننده تبدیل می کند که به شکل واضحی گویا از میدان های جمعی اروپایی ( پلازا های اروپا ) الهام گرفته اند.

بر اساس این ایده استودیو مودیژفسکی هفت عنصر منحصر به فرد را انتخاب کرده است که می توان آنها را در تمام میادین معمولی شهری یافت : بناهای دیدنی , سنگفرش قابل توجه , چشمه ها , پله ها , دکه های بازرگان , زمین های بازی و تندیس ها . هر یک از این اشیا و عناصر به یک مولفه معماری معصر ترجمه شده است و یک زبان طراحی جدید را تشکیل می دهد که فضاهای تشکیل دهنده مکان را بهم پیوند می دهد.

برجسته ترین و نمادین ترین قسمت از چشم انداز شهری – نقطه عطف – توسط یک میله واقع در مرکز, به دو قسمت تقسیم شده است. فضای اصلی بزرگ رو به ورودی ها است ، در حالی که طرف مقابل یک فضای کوکتل صمیمی تر تشکیل می دهد. هر دو فضا با کاشی های برنزی ، مرمر قرمز و کاشی های سفالی به طور کپارچه با کف و پایه ستون ها ادغام و یکی شده اند. این کاشی ها در اندازه ها و رنگ های مختلفی وجود دارند که با کف ریخته شده مخلوط می شوند, با اشاره به الگوهای سنگ فرش مورد استفاده در میادین شهری, تمایز یا اتصال سطوح مختلف در فضا. از ارتفاعات مختلف کف به سود آنها استفاده شده است , با نیمکت های بزرگ کاشی کاری شده از سطح زمین بلند می شوند , و ترتیب های نشیمن ثابت را تشکیل می دهند .

در طراحی داخلی مجموعه یکی دیگر از عناصر ساختاری که به عنوان مکانی اجتماعی برای تجمع مردم در آن اختراع شده است ، یک راه پله بزرگ اس. پله های کاملا کاربردی قبلی با یک ساختار سفارشی بزرگ جایگزین شدند – یک نقطه ملاقات عالی که می تواند به عنوان صندلی ها و میزهای موقت استفاده شود. سازه های چوبی همراه با موزاییک های سیمانی مرمرنما و موزاییک معمولی  و قابل مشاهده از نقاط مختلف پروژه که مخاطبان را به بخش بار نوشیدنی بالا نیز دعوت میکند . در طول فضا , هر گوشه ای متفکرانه در نظر گرفته شده و به بهترین مکان مهمانی ممکن تبدیل شده است و فرصت های بی پایان را برای هر دو گروه بزرگ و اجتماعات خصوصی فراهم می کند . حتی کوچکترین اتاق در کل فضای داخلی به یک زمین بازی تبدیل شده است.

مجسمه ها ، به عنوان نمادهای گذشته تاریخی ، توسط ستون های ساختاری نشان داده می شوند. شکل و پایان آنها بسته به موقعیت آنها در فضا متفاوت است.

ستون های اطراف فضا پر مجسمه ترین بخش است که با مواد روبرو که برنز است طراحی تکمیل کرده است. دیوارهای حمایتی انتخاب شده با کاشی های آبی تیره پوشیده شده, همراه با عناصر نور یکپارچه, گیاهان و مس اکسیده, نمایشی انتزاعی از چشمه ها است و رنگ را به فضای داخلی وارد می کند. ستون های باقیمانده با برنج پوشانده شده اند ، و مصالح دیگری که از سنت پلازا های مدیترانه ای گرفته شده است.

آخرین عنصر نمادین داخلی : غرفه های مواد غذایی ، نشان دهنده دکه های بازرگان سنتی است که در طبقه همکف ساختمان قرار دارد.

12 غرفه که در حومه فضای باز قرار گرفته اند ، در سه اندازه مختلف و دارای هویت گرافیکی منحصر به فرد هستند که توسط خود فروشندگان انتخاب شده اند. این چالش مهمی در ایجاد راهنماهای طراحی واضح برای دارندگان غرفه ها بود – قوانینی که خلاقیت هر مارک را مهار نمی کند ، اما در عین حال منجر به ایجاد فضای داخلی سالم در نوع خود می شود. فضای کلی باید یک بوم خالی برای صحنه غذای خیابانی لاهه (دن هاگ ) باشد ، در حالی که یک مکان معتبر Foodhallen پر از شخصیت منحصر به فرد است.

ویژگی های معاصر مانند لوستر برنجی قابل توجهی که در بالای میله پخش شده و خطوط واضح چراغ های LED قرار گرفته در زیر تیرها ، یک لایه گرافیکی پویا به فضای داخلی می بخشد. ریتم شدید آنها ، که توسط یک لایه مربع از تیرهای ساختاری قطع می شود ، بر موقعیت مرکزی میله در فضا تأکید می کند. مواد و خطوط سخت توسط لایه گرم تری از مبلمان چوبی است و گیاهان سبز کاهش می یابد. در مقایسه با طبقه همکف شلوغ ، سطح بالای Foodhallen کمی روشن تر و منظم تر است.

در اینجا نقطه عطف یک میله جسورانه است که از سنگ تراورتن ، مس اکسید شده فیروزه ای و رویه ترازو با رنگ روشن ساخته شده است. خطوط عمودی قوی باعث افزایش نوری فضا می شوند ، در حالی که ترکیبی از آینه ها و نور تقلید از آب است که از میله عقب عبور می کند. کف فضای طبقه بالا از تخته های چوبی تشکیل شده است که الگوی هندسی را تشکیل می دهد ، و بار دیگر در عناصر نشیمن سفارشی مرتفع ادغام می شود. عناصر سازه ای موجود مانند پایه های دیواری با تبدیل شدن به بخشی از ترکیب انتزاعی دیواره ساخته شده از نورها ، پانل ها و پوشش های مختلف برجسته و جشن گرفته می شوند.

Studio Modijefsky با استفاده از خطوط گرافیکی ، پالت مواد شفاف و نمادهای مفهومی ، یک میدان عالی داخلی مدرن را ایجاد کرده است. منظره شهری همه کاره و جذاب پر از ویژگی های دمدمی مزاج ، مناسب برای هر موقعیتی. در حالی که مفهوم Foodhallen به جشن غذاها و طعم ها افتخار می کند ، این فضای داخلی پر جنب و جوش و جدید است که شما را بازگرداند.

کاربرد پروژه : فودکورت ، رستوران  ( سالن غذاخوری )

طراحان داخلی : استودیو مودیژفسکی

مساحت پروژه : 1256 متر مربع

سال ساخت پروژه : 2019

 

 

 

منبع : ARCHDAILY

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / المیرا قرابیگلو