سازه LSF ؛ از مزیت های قاب فولادی سبک چه می دانید؟

سازه LSF ؛ از مزیت های قاب فولادی سبک چه می دانید؟

سیستم قاب فولادی سبک، یک سیستم سازه‌ ای پیشرفته می باشد که در ساخت‌ و سازهای مختلف، مثل ساخت خانه‌ های ویلایی، ساختمان‌ های مسکونی و اداری، هتل ها، مدرسه ها و دانشگاه ها، رستوران‌ ها و غیره کاربرد دارد. این سازه، یکی از مناسب‌ ترین سیستم‌ های ساختمانی مورد استفاده در جهان امروزی است. آیا می دانید چرا؟ در این مطلب از وبسایت پویانو شما را با مزیت استفاده از این سازه آشنا خواهیم کرد تا به پاسخ این سوال دست پیدا کنید. همراه ما باشید.

در سال‌های گذشته، استفاده از سازه های سبک، که شناخته شده ترین نوع آن‌ها سازه LSF می باشد، بسیار رایج شده و به نظر می‌رسد کاربرد این سازه در آینده‌ نزدیک، بیش تر و بیش تر نیز خواهد شد، چرا که سازه ای نوین، چون LSF، بسیاری از معایب سازه های سنتی را نداشته و علاوه بر این، مزیت های زیادی نیز نسبت به آن ها دارد. این سازه، چه در کشور ما و چه در سطح جهان برای ساخت ساختمان‌ها و ویلاهای پیش ساخته، حتی تا ۵ طبقه، نیز به کار می رود. البته کاربرد این سازه، هم اکنون در ایران به صورت گسترده نیست، اما با پیشرفت صنعت ساختمان سازی، روز به روز بیش تر و فراگیرتر می شود. در ادامه به معرفی این سازه پرداخته خواهد شد.

سازه LSF چیست؟
برای این که با این سازه آشنا شوید، شاید بهتر باشد با مهم‌ترین عاملی که سازه های LSF در ساختار خود دارند و سبب تمایزشان از دیگر سازه‌ها شده، آشنایی پیدا کنید. این عامل، وجود مقاطع فولادی جدار نازک می باشد. اما این مقاطع دقیقا چیستند؟

مقاطع فولادی جدار نازک، یک سری مقاطع فلزی سرد نورد شده می باشند که جهت ساخت آن‌ها از ورق‌های فولادی نازک و روش Roll Forming استفاده می‌شود. ضمناً این مقاطع از وزن بسیار کمی نیز برخوردار می باشند و این امر سبب استفاده‌ی ساده تر از آن‌ها می‌شود.

در ساختمان‌هایی که ساختشان با استفاده از سازه LSF صورت می گیرد، عموماً سقف از نوع شیب‌دار است و در آن از خرپاهای فلزی بهره گرفته می‌شود. سایر قسمت های ساختمان نیز از پروفیل‌های سرد تشکیل می‌شوند که این پروفیل‌ها با کمک سرامیک، رنگ، سنگ و دیگر موارد، نماسازی می شوند. از داخل ساختمان نیز هیچ فرقی میان ساختمان دارای سازه LSF ساخته شده و ساختمان‌های معمولی دیده نمی شود. در ضمن، عایق‌های صوتی و حرارتی بسیار قوی در داخل دیوار به کار می روند تا اتلاف انرژی به حداقل میزان ممکن برسد.

چرا سازه LSF؟
در هنگام زلزله، میزان تخریب سازه با وزن آن رابطه مستقیم دارد. نکته جالب، این که در سازه‌ های صنعتی، وزن سازه در مقایسه با سازه‌ های سنتی 50 درصد کم تر است و حتی گاهی این کاهش وزن تا 60 درصد هم می‌ رسد. سیستم قاب فولادی سبک، یک دستاورد جدید در حیطه ساخت‌ و ساز می باشد که همین مزیت مهم، آن را به گزینه ای متمایز تبدیل کرده است.

طبق گفته کارشناسان سازه، در بلایای طبیعی مانند زلزله، بارهای مرده، خطری جدی برای زندگی ما هستند. بارهای مرده، همان مصالح سنگین در دیوارها، کف و سقف و نیز وسایل زندگی ما می باشند. سازه‌ های سبک فولادی (LSF) به خاطر یکپارچه بودن اجزای تشکیل‌ دهنده و وزن کم، بهترین رفتار را در مقابل نیروهای وارده حاصل از زلزله از خود بروز می‌ دهند. از مزایای دیگر این سازه‌ ها می‌ توان به مواردی چون سرعت ساخت زیاد، دوام و طول عمر بالا، امکان جمع‌ آوری و اجرا در محل دیگر، صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و مصالح، طراحی‌ های متفاوت و نوین، سهولت نصب، کیفیت مطلوب با هزینه مناسب، از بین رفتن خطاهای انسانی در زمان اجرا و غیره اشاره نمود.