سازماندهی فضای آشپزخانه با ایده های کارساز

سازماندهی فضای آشپزخانه با ایده های کارساز

آشپزخانه ها از آن جا که قلب خانه هستند، مدام مورد استفاده قرار می گیرند. شما در طول روز بارها و بارها به فضای آشپزخانه رفت و آمد دارید و احتمالا وسایل زیادی نیز در قسمت های مختلف آن جای داده اید. وسایل آشپزخانه، بسیار زیاد هستند و تقریبا همه آن ها کم و بیش به کار می آیند و این گونه نیست که بتوان آن ها را دور از دسترس قرار داد. شاید بدون سازماندهی فضای آشپزخانه پیدا کردن جای مناسب برای قرار دادن این همه وسیله، چندان راحت نباشد.

از طرف دیگر، احتمالا همه شما با مشکل پیدا نشدن وسایل در زمانی که شدیدا به آن ها نیاز دارید، مواجه بوده اید. برای این که هر وسیله ای جای مخصوص خود را داشته و در مواقع نیاز به راحتی قابل پیدا شدن باشد، باید فضای آشپزخانه تان را سازماندهی کنید. اگر سازماندهی کنونی فضا مناسب نیست، دوباره آن را انجام دهید. ما در این مطلب با ارائه راهکارهای مختلف به شما خواهیم گفت چگونه از کوچک ترین فضاهای آشپزخانه خود استفاده کنید. همراه پویانو باشید.

سازماندهی فضای آشپزخانه با ایده های کارساز

یکی از قسمت های هر آشپزخانه که معمولا دسترسی به آن دشوار است و به همین دلیل نمی توان از فضای موجود در آن به خوبی استفاده کرد، محل تقاطع کابینت ها در گوشه هاست. کابینتی که در کنج آشپزخانه جای می گیرد، معمولا به سختی قابل دسترسی است و به همین خاطر نمی توان از فضای داخل آن به خوبی استفاده کرد. برای حل این مشکل و استفاده از فضا تا حد ممکن می توان کابینت را با زاویه نسبت به کابینت های مجاور طراحی کرد. همان طور که در تصویر می بینید، چنین کابینتی به صورت کشویی بیرون آمده و قابل استفاده است.

استفاده از ارگانایزر در کشوهای آشپزخانه

ممکن است در آشپزخانه شما کابینت های بسیار و به دنبال آن، کشوهای بسیاری وجود داشته باشد، اما باز هم شما با کمبود جا مواجه باشید. چنین مشکلی ممکن است به خاطر نبود نظم و ترتیب در فضای داخل کشوها باشد. همیشه یک کشوی مرتب و منظم در مقایسه با یک کشوی به هم ریخته و آشفته، فضای بیش تری در اختیار می گذارد. با این حال، شاید حفظ نظم و ترتیب در کشوها کمی دشوار باشد. برای برطرف کردن این مشکل می توانید مانند تصویر بالا هر کشو را طبقه بندی کنید.

چنین کابینت هایی را باید به صورت عمودی تقسیم کرد.

جای دادن سینی ها، بشقاب های بزرگ و دیگر وسایل مخصوص آشپزی که پهن تر از بقیه هستند در فضای کابینت ها کمی دشوار باشد. شما نیز احتمالا لیز خوردن چنین ظروفی را در مواقعی که آن ها را به صورت عمودی در کنار هم قرار داده اید، دیده اید. اگر چنین مشکلی دارید، می توانید مانند طبقه بندی همه کابینت ها، این کابینت ها را نیز طبقه بندی کنید، اما دقیقا عکس آن ها، به این صورت که اگر کابینت ها عموما به صورت افقی طبقه بندی می شوند، چنین کابینت هایی را باید به صورت عمودی تقسیم کرد.

یک کشو با عرض کم و ارتفاع زیاد درآورده و وسایل کوچک

در همه آشپزخانه ها فضاهای پرتی وجود دارند که معمولا بی کاربرد هستند یا شکل آن ها به صورتی است که شما نمی دانید چطور باید از محیط خالی شان برای قرار دادن وسایل تان استفاده کنید. نمونه چنین فضایی را می توانید در تصویر ببینید. اگر چنین فضایی دارید، می توانید آن را به صورت یک کشو با عرض کم و ارتفاع زیاد درآورده و وسایل کوچک، مثل ظروف محتوی ادویه و مواردی مانند آن ها را در آن جای دهید.

طاقچه ها و قفسه ها همیشه به راحتی در دسترس شما هستند.

در هر آشپزخانه ای وسایلی وجود دارند که دسترسی به آن ها اهمیت زیادی دارد. به عبارت دیگر، برخی از وسایل در آشپزخانه، باید همیشه در دسترس ما باشند. چنین وسایلی را بهتر است داخل کابینت قرار ندهید، زیرا هر بار برای بیرون آوردن آن ها باید درب کابینت را باز و بسته کنید. البته قرار دادن آن ها روی سطح کانتر نیز خوب نیست. می توانید برای چنین وسایلی، طاقچه یا قفسه تعریف کنید. طاقچه ها و قفسه ها همیشه به راحتی در دسترس شما هستند.

از فریم و باکس برای پوشاندن یخچال استفاده می شود

در طراحی های مدرن آشپزخانه، برای این که لبه های یخچال معلوم نباشند از فریم و باکس برای پوشاندن آن استفاده می شود. در صورتی که یخچال شما در یکی از گوشه های انتهایی آشپزخانه قرار دارد و چنین فریمی برای آن در نظر گرفته اید، شاید بد نباشد از فریم آن به منظور قرار دادن وسایل تان استفاده کنید. اگر فریم یخچال کمی پهنا داشته باشد، می تواند محل قرار گرفتن وسایلی مثل تی و جارو باشد که چون بلند هستند، فقط در کنار یخچال جا می شوند.

آشپزخانه های بزرگ می توانند فضای اضافه ای مانند انبار یا کمد داشته باشند.

در صورتی که یک آشپزخانه بزرگ و جادار دارید، می توانید از شانسی که به شما رو کرده تا حد ممکن استفاده کنید. آشپزخانه های بزرگ می توانند فضای اضافه ای مانند انبار یا کمد داشته باشند. این انبارها به شکلی هستند که شما می توانید دور تا دور آن ها را با کابینت یا قفسه پر کنید و هر بار که به چیزی نیاز دارید، وارد شده و آن را پیدا کنید. شما می توانید برای پوشاندن چنین انباری از درب های کشویی استفاده کنید.

اگر کابینت های شما بزرگ هستند، اما برای قرار دادن تعداد زیادی از وسایل، شما را دچار مشکل می کنند، شاید ایراد از این جا باشد که تقسیم بندی نشده اند. ممکن است شما یک کابینت مرتفع داشته باشید که فضای خوبی دارد، اما وقتی می خواهید ظروف را روی سر همدیگر قرار دهید، می بینید که سر می خورند و پراکنده می شوند. برای چنین شرایطی بهتر است هر قسمت را با چند تخته چوبی به چند بخش تقسیم کنید و هر بخش را به ظروف خاصی اختصاص دهید.

فضایی برای قرار دادن ادویه ها، قاشق ها و دیگر وسایل

یکی از فضاهای مفیدی که تقریبا همه کابینت ها در اختیار ما می گذارند، فضای پشت درب آن هاست. این فضا از جمله مواردی است که معمولا و در اکثر مواقع نادیده گرفته می شود. شاید کاربرد چنین فضایی برای شما نامعلوم و مبهم باشد. در این صورت، خوب است بدانید که از چنین فضایی می توان برای قرار دادن ادویه ها، قاشق ها و دیگر وسایلی که کم تر جا می گیرند، استفاده کرد.

ز

برای وسایلی که در طول کار کردن در آشپزخانه و خصوصا آشپزی کردن به صورت مدام به آن ها نیاز پیدا می شود، در نظر گرفتن محلی که هم در دسترس باشد و هم از گم شدن آن ها جلوگیری کند،برای سازماندهی فضای آشپزخانه لازم است. کفگیر، ملاقه، همزن و مواردی مانند این ها از جمله این وسایل هستند. شما می توانید به جای این که از قفسه، طاقچه، کمد یا کابینت برای قرار دادن چنین وسایلی استفاده کنید، آن ها را به کمک گیره های مخصوص به دیوار وصل نمایید.

کابینت را به صورت کشویی درآورید و با بیرون کشیدن کشو به عمق آن دست پیدا کنید.

اگر کابینت های آشپزخانه تان عمق زیادی دارند، فضای زیادی نیز در اختیارتان می گذارند، اما احتمالا همه این فضا به راحتی قابل دسترس نیست. اگر یکی از لوازم خود را در قسمت انتهای چنین کابینتی بگذارید، برای برداشتن آن دچار دردسر می شوید. برای حل مشکل این کابینت ها و استفاده از همه فضای آن ها می توان از راه حلی که در تصویر مشخص است، استفاده کرد. کابینت را به صورت کشویی درآورید و با بیرون کشیدن کشو به عمق آن دست پیدا کنید.

قفسه های فلزی بزرگ

برای سازماندهی فضای آشپزخانه در صورتی که به هر دلیل، قسمتی از آشپزخانه شما خالی است و دیگر امکان این که کابینتی مشابه کابینت های فعلی خود برای نصب پیدا کنید، نیست یا وقت و حوصله نصب کابینت های جدید را ندارید، می توانید از قفسه های فلزی بزرگ برای استفاده مفید از فضا استفاده کنید. قفسه ها در اندازه های مختلفی قابل تهیه هستند و معمولا با توجه به این تنوع می توانید برای هر فضایی که داشته باشید، یکی از آن ها را انتخاب کنید.