ساخت کتابخانه پیش‌ساخته و مدولار در هفت روز/ گروه معماری Dot Architects

ساخت کتابخانه پیش‌ساخته و مدولار

ساخت کتابخانه پیش‌ساخته و مدولار در هفت روز/ گروه معماری Dot Architects

گروه معماری «دات آرکیتکتز» (Dot Architects) کتابخانه یک مدرسه را در منطقه‌ای روستایی در چین در طول یک هفته ساخته‌است. این کتابخانه توسط سازنده‌ها آماتور و با استفاده از پلتفرم معماری اپن سورس «ویکی هاوس» (WikiHouse) اجرا شده‌است.

کتابخانه «هواکسیا استار» (Huaxia Star) کتابخانه جدیدی است که برای مدرسه ابتدایی «ار تای» (Er-tai) در ایالت هبئی در چین ساخته شده‌است. این منطقه یک منطقه روستایی است که با سطوح قوی فقر دست و پنجه نرم می‌کند.

این مدرسه هزار دانش‌آموز دارد و کتابخانه قبلی آن تنها یک اتاق مطالعه به مساحتی معادل تنها 45 متر مربع بوده‌است. استودیوی معماری چینی دات آرکیتکتز یک سازه مستقل را طراحی نمود که یک کتابخانه اهدایی و اتاق مطالعه این مدرسه را در خود جای دهد.

ساخت کتابخانه پیش‌ساخته و مدولار

این کتابخانه با یک اهدا از سوی بانک هواکسیا ساخته‌شد و توسط دانشجویان برنامه ام بی ای این بانک اجرا گردید. این نحوه استفاده از نیروی کار غیرمتخصص، طراحی‌ای را می‌طلبید که اجرای آن برای نیروی تازه‌کار اجرایی در یک بازه زمانی یک هفته‌ای ساده باشد.

گروه دات آرکیتکتز، که قادر به بکارگیری 46 نیروی داوطلب برای کمک در اجرای پروژه بود گفت: «برنامه طراحی این کتابخانه ملزم بود به نیازهای خاص فرآیند ساخت آن که شامل امکان اجرای طرح توسط نیروی غیرمتخصص و تازه‌کار بود، پاسخ می‌داد.»

ساخت کتابخانه پیش‌ساخته و مدولار

طراحی این کتابخانه بر مبنای یک سیستم اپن سورس صورت گرفته که توسط بنیاد ویکی هاوس توسعه یافته‌است. این سیستم نقشه‌هایی قابل دانلود برای سازه‌های ساده را فراهم می‌کند که می‌توانند سریع و بدون پیچیدگی ساخته‌شوند.

گروه معماری دات آرکیتکتز پیش از این از این سیستم برای طراحی خانه‌ای با کانسپت فوتوریستی در بیجینگ استفاده نمود، و استودیوی معماری لندنی «هاوکینز/ براون» (Hawkins\Brown) از آن برای نصب 21 کارگاه مدولار در سایت ساختمان سابق یک مرکز رادیویی در المپیک پارک کویینز الیزابت بهره گرفت.

ساخت کتابخانه پیش‌ساخته و مدولار

این ساختمان‌های پیش‌ساخته شامل مدول‌هایی می‌شوند که در یک کارخانه سر هم می‌شوند. در این مرحله سازه و عایق‌ با دیوارهای داخلی و خارجی ترکیب می‌گردند.

به محض این که مدول‌ها به سایت پروژه انتقال یافتند، توسط جرثقیل در محل اصلی خود قرار گرفته و به سادگی به قاب سازه‌ای اصلی خود متصل می‌گردند. مدول‌های چندگانه که در یک ردیف سازمان یافته‌اند حجم‌هایی کشیده با یک مقطع یکپارچه پدید می‌آورند.

ساخت کتابخانه پیش‌ساخته و مدولار

ساختمان این کتابخانه شامل سه حجم مستقل شیبدار می‌باشد که در یک ردیف قرار گرفته و چینش آن‌ها در پلان فرمی پله پله را ایجاد نموده‌است. سقف شیبدار هر یک ازاین حجم‌ها مقداری بیرون نشستگی دارد تا یک ایوان مسقف را در ورودی آن به وجود آورد.

ساختمان شمالی شامل قفسه‌های کتابخانه، یک فضای عمومی بزرگ و یک حیاط خلوت می‌شود که مرکز را اشغال کرده، و ساختمان جنوبی یک اتاق مطالعه را در خود جای می‌دهد. یک سایبان الحاقی نیز فضایی سایه‌دار را در محیط خارجی فراهم می‌کند.

کتابخانه از طریق شکل باریکه سقف‌های شیبدار مثلثی

تیم طراح افزود: «این کتابخانه از طریق شکل باریکه سقف‌های شیبدار مثلثی با زمینه بومی این منطقه همسان می‌شود، و در عین حال چینش پله پله و متناوب آن و پاسیوی داخلی آن به فضایی جالب توجه و تعاملی برای این مدرسه منجر می‌شود.»

تعداد زیاد پنجره‌های نصب شده در نماها تضمین کننده آن بودند که فضای داخلی سرشار از نور باشد. سطوح اتاق‌های کتابخانه با صفحات چوبی‌ای پوشانده‌ شده‌اند که از فرم شیبدار بنا تبعیت کرده و حسی از پیوستگی در سرتاسر ساختمان برقرار می‌سازد.

کتابخانه از طریق شکل باریکه سقف‌های شیبدار مثلثی

فرآیند ساخت این کتابخانه توسط معماران در کنار متخصصین ساخت سازه چوبی مرود نظارت قرار گرفت. کادر مدرسه و دانش‌آموزان مسئولیت قرار دادن مبلمان را بر عهده داشتند، و کتاب‌های کتابخانه توسط بانک هواکسیا در کنار سایر موسسات خیریه به مدرسه اهدا گردید.

 

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

dezeen.com