ساختمان مسکونی ایلخانه ، بازگشتی به ارزش های سنتی ایرانی

ساختمان مسکونی ایلخانه

ساختمان مسکونی ایلخانه ، بازگشتی به ارزش های سنتی ایرانی

پروژه: ساختمان مسکونی ایلخانه

معمار: گروه طراحی شیفت (رامبد ایلخانی، نشید نبیان، درنا مصرزاده)

موقعیت بنا: زعفرانیه ، تهران ، ایران

مساحت: 500 متر مربع

وضعیت: اجرا شده

سال ساخت: 1393

 

ساختمان مسکونی ایلخانه
ساختمان مسکونی ایلخانه

طراحی و معماری: جایزه ی سالانه ی معمار مسابقه ای است که هر ساله توسط مجله معمار از سال 1380 تا کنون برگزار می شود. مجله معمار با هدف اشاعه اندیشه و هنر معماری، شهرسازى و ساخت و صنعت در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد.

ساختمان مسکونی ایلخانه دارای رتبه ی دوم گروه مسکونی جایزه ی سالانه معمار در سال 93 است. این ساختمان که برای سه خانواده از یک فامیل ساخته شده است 4 طبقه و شامل 3 واحد مسکونی است. در روزهایی که در زندگی شهری امروز کمتر می بینیم اعضای یک فامیل همچون گذشته در کنار هم زندگی کنند ، خانه ی ایلخانه بازگشتی است به این ارزش سنتی ایرانی که در زندگی مدرن امروزی بسیار کمرنگ شده است. این مفهوم دستمایه ی طراحی خانه ی ایلخانه قرار گرفت که توسط گروه معماری شیفت ( تغییر روند طرح) متشکل از طراحان رامبد ایلخانی، نشید نبیان و درنا مصرزاده و با رویکرد بر زندگی شهری مدرن ایرانی ، در تهران طراحی شد.

6

از لحاظ بررسی موقعیت قرار گیری ساختمان ، بنا از منتهی‌الیه شمالی زمین شروع می‌شود، در غرب به کوچه‌ای یک متری می‌رسد و در شرق به حیاط ملک همسایه. به این منظور که دسترسی پروژه به خیابان از طریق یک کوچه ی باریک در جبهه ی غربی ساختمان صورت می گیرد و در شرق آن ساختمانی قرار گرفته که عمقش به اندازه ی عمق ساختمان ایلخانه و همسایه ی شمالی آن است که پیش آمدگی آن عقب تر از مرز مجاز ساخت برای پروژه است. نمای اصلی ساختمان ایلخانه ضلع جنوبی آن است و نورگیری اصلی خانه نیز از همین سمت است در نتیجه خانه از نور جنوبی بهره می گیرد اما به لحاظ تایپولوژیک، آپارتمانی in-fill با چهار نما است. در جداره غربی و در امتداد کوچه دسترسی ، یک شکاف سرتاسری امکان نورگیری غیرمستقیم کلی را برای ساختمان مهیا می‌کند. در چهارچوب ضوابط شهرداری ، دید مستقیم به منظر شرقی منع شده است ، اما طراحی کنج جنوب شرقی ساختمان ایلخانه به نحوی صورت گرفته است از طریق پس رفتگی هایی در کالبد ساختمانن ، امکان دسترسی به شرق هم مهیا شده است. از آن جا که سه خانواده از یک فامیل در این آپارتمان زندگی می کنند طراحی و خوش ساخت بودن فضاهای عمومی مثل راه پله ها که امکان آداب معاشرت ساکنین را فراهم میکند ، اهمیت ویژه ای دارد. در اینجا نور گیری نقش مهمی را ایفا کرده و نورهای غیر مستقیم از سمت شمال و غرب در پلکان ، آن را به فضایی مطلوب و خوش کیفیت تبدیل کرده است. در قسمت داخلی جداره ی غربی یک سری طاقچه به ابعاد و اندازه ی اشیا زندگی امروز وجود دارد.

first-pic(4)

نمای اصلی ساختمان را آجر تیره شکل میدهد ، نحوه ی چیدمان آن ها در قسمت بازشو های نما سایه های بسیار جذاب و زیبایی را درفضای داخلی به وجود می اورد.

3

شکستگی هایی که در مقطع ساختمان وجود دارد و مجموعه ای سطوح شکسته ی پیوسته و سطوح معلق ناپیوسته را به وجود می آورد ؛ بخش هایی از سطوح عمودی را قابل سکونت می کند.

7

ساختمان مسکونی ایلخانه
ساختمان مسکونی ایلخانه
ساختمان مسکونی ایلخانه
ساختمان مسکونی ایلخانه

 

دیاگرام

ساختمان مسکونی ایلخانه
ساختمان مسکونی ایلخانه

 

پلان های خانه مسکونی ایلخانه

ساختمان مسکونی ایلخانه
ساختمان مسکونی ایلخانه

 

گردآوری در تحریریه پویانو