روش رنگ کردن مبلمان در خانه !

رنگ کردن مبلمان در خانه

روش رنگ کردن مبلمان در خانه !

زمانی که لوازم خانگی ما کهنه می شوند، اولین چیزی که به ذهن خطور می کند این است که آن لوازم را از کاربرد خارج کرده و لوازم جدیدی را خریداری کنیم. در حالی که با رنگ کردن مبلمان قدیمی، کهنه و از مد افتاده می توانید به آن ها زندگی دوباره بدهید. تغییر رنگ و روکش مبلمان در ظاهر آن ها تفاوت قابل توجهی را ایجاد می کند و آن وسیله به طور کامل تغییر کرده و ظاهری متفاوت می یابد، هم چنین تبدیل به وسیله ای می شود که در هیچ کجای دیگر وجود نداشته، دارای طرح و رنگ انتخابی شما بوده و کاملا سلیقه شخصی شما را به نمایش می گذارد.

در عین حال این لوازم از نظر مالی نیز بسیار به صرفه هستند، زیرا آن ها را با دست های خود ساخته و هم چنین نیازی به هزینه حمل و نقل نیز ندارند. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم که لوازم و مبلمان را در خانه خود بازسازی و رنگ آمیزی کنید! اما چگونه؟ برای پاسخ به این پرسش با پویانو همراه باشید:

رنگ کردن مبلمان در خانه دشواری هایی را با خود به همراه می آورد، اما امروزه به دلیل پیشرفت فوق العاده تکنولوژی رنگ ها، جای چندایی برای نگرانی وجود ندارد. زمانی که برنامه ریزی کرده و تمام لوازم مورد نیاز را تهیه کنید، کار شما به راحتی و بدون مشکل انجام خواهد شد. برای رنگ کردن مبلمان روش های متفاوتی وجود دارد و یکی از این روش ها سمباده، آستری، رنگ و جلا است. با این روش به نتایج زیبایی دست پیدا خواهید کرد.

رنگ کردن مبلمان در خانه

قبل از شروع کار، در مورد پروژه های ساخت اشیاء در خانه صحبت کنیم که در زبان انگلیسی با نام DIY (Do-It-Yourself) شناخته می شود و فرهنگ و عادت های ما نیز با این روش آشنا است؛ زیرا ما نیز با ساخت لوازم در خانه و یا ایده های بازسازی اشیاء غریبه نیستیم.

به کار هایی مانند یک طراحی ساده که در خانه به تنهایی انجام می دهیم، دوخت و یا بافت یک لباس، آن چه که پدر و مادر ها در خانه، بدون کمک متخصص تولید کرده و یا به جای خرید یک وسیله آن را به تنهایی می سازند، پروژه های خود ساخته گفته می شود.

امروزه با شرایط اقتصادی و سیاسی موجود، افرادی که می خواهند در هزینه های خود صرفه جویی کنند از این روش بسیار استفاده می کنند. زیرا هزینه ساخت و بازسازی اشیاء در خانه بسیار کمتر از خرید آن ها خواهد بود. با این روش می توانید اشیاء موجود در بازار را کاملا مطابق با سلیقه شخصی خود بسازید. هم چنین احساس ساخت یک وسیله و حس موفقیت آمیزی که به انسان می بخشد نیز از نظر روحی تاثیرات مثبتی به همراه خواهد داشت.

رنگ کردن مبلمان در خانه

ابتدا یک فهرست از لوازم مورد نیاز تهیه کنید:

یک پلاستیک و یا ملحفه بزرگ برای حفاظت از زمین و کفپوش در طول رنگ کردن.

کاغذ سمباده با شماره 220 (کاغذ سمباده نازک)

چسب کاغذی پهن (اگر می خواهید از چند رنگ استفاده کنید)

رنگ آستری و فرچه رنگ

رنگ اصلی و فرچه مناسب و یا رولی (اگر از اسپری رنگ استفاده کنید نیازی به فرچه و قلم مو نخواهید داشت)

تینر برای رقیق کردن رنگ (در صورتی که از رنگ با پایه تینر استفاده کنید)

روغن جلا و فرچه مناسب (اگر از اسپری جلا استفاده کنید نیازی به فرچه نخواهید داشت).

بازسازی مبلمان در خانه

قبل از رنگ کردم مبلمان و لوازم اولین کاری که باید انجام دهید انتخاب رنگ است. ممکن است رنگی که بر روی سطوح دیگر بسیار مورد پسند شما قرار می گیرد، بر روی مبلمان ظاهر مناسبی ایجاد نکند و یا بالعکس، رنگی که در کاتالوگ رنگی نظر شما را جلب نکرده است، ممکن است با مبلمان هماهنگی بسیار زیبایی ایجاد کند. به همین دلیل قبل از انتخاب لازم است که به خوبی فکر کرده و انتخاب درست را انجام دهید.

قدم اول: انتخاب رنگ برای مبلمان

  • قدم دوم: سمباده زدن مبلمان

رنگ و جلایی که بر روی وسیله مورد نظر شما قرار دارد، بسته به نوع آن ممکن است که به سمباده زدن نیاز داشته باشد. برای مثال بر روی مبلمانی که دارای رنگ و جلای براق است، رنگ کردن آن به رنگ جدید بسیار دشوار خواهد بود و برای این که به خوبی رنگ شود لازم است که چندین لایه آن را رنگ کنید. این موضوع نیز باعث می شود تا رنگ بسیار ضخیم شده و مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز داشته باشد.

هم چنین رنگ جدید با کوچک ترین ضربه ممکن است که ترک خورده و شروع به ریختن کند. به همین دلیل اگر از رنگ هایی که نیاز به سمباده ندارند استفاده نمی کنید، با یک کاغذ سمباده نازک روی وسیله مورد نظر خود را سمباده بزنید.

بخش سمباده زدن مبلمان، سخت ترین و خسته کننده ترین بخش کار به شمار می رود. زیرا هم باعث کثیف شدن اطراف شده و هم کاری زمان بر است. اما در نهایت برای دست یافتن به نتیجه ای مناسب مورد نیاز است.

بعد از اتمام سمباده زدن باید سطح مورد نظر را به طور کامل تمیز کرده و از نبود برجستگی اضافه اطمینان یابید. زیرا در غیر این صورت رنگ، ظاهر صاف و یک نواختی نخواهد داشت.

قدم دوم: سمباده زدن مبلمان

  • قدم سوم: آستری مبلمان

از آستری برای ایجاد رنگی یک دست و هم چنین افزایش عمر رنگ استفاده می شود. رنگ آستری میزان چسبندگی رنگ را افزایش داده و باعث صرفه جویی در مصرف رنگ می شود. به دلیل افزایش چسبندگی، رنگ به وسیله ای که دارای آستری است به خوبی چسبیده و در مقابل ضربه ها مقاوم تر خواهد بود. بعد از زدن آستری، سمباده کشیدن مجدد بر روی مبلمان باعث می شود تا سطحی بدون نقص و کاملا صاف ایجاد شود.

قدم سوم: آستری مبلمان

  • قدم چهارم: رنگ کردن مبلمان

مرحله رنگ کردن، جذاب ترین بخش کار به شمار می رود. در این مرحله می توانید یک مبل کلاسیک و خسته کننده را به وسیله ای چشم نواز و زیبا تبدیل کنید. بعد از اتمام مراحل سمباده، آستر و سمباده مجدد، می توانید آن را به رنگ مورد نظر خود رنگ آمیزی کنید. حلال رنگی که از آن استفاده می کنید هم می تواند آب باشد و هم تینر، یعنی هم می توانید از رنگ پایه آب استفاده کرده و هم رنگ پایه تینر به کار ببرید.

رنگ های پایه تینر دارای بو هستند و تا چند روز بعد از رنگ آمیزی بوی رنگ باقی می ماند. هم چنین مدت زمان خشک شدن این رنگ ها نیز بیشتر است و برای تمیز کردن آن نیز به مواد شیمیایی مانند تینر نیاز خواهید داشت.

رنگ های اکرولیک از دسته رنگ های پایه آب به شمار می روند و برای رنگ کردن مبلمان مناسب هستند. این رنگ ها نه تنها در مبلمان، بلکه برای خلق آثار هنری و چاپ پارچه نیز کاربرد دارند. رنگ اکرولیک را در سطوح بزرگ با استفاده از فرچه رولی و در قسمت های کوچک تر با قلم مو می توانید به کار ببرید.

با استفاده از رنگ اکرولیک بر روی وسیله مورد نظر خود می توانید یک اثر هنری ایجاد کرده و وسیله ای بی مانند طراحی کنید. اگر دستی در هنر دارید اثر هنری مورد علاقه خود را بر روی مبلمان نقاشی کنید.

قدم چهارم: رنگ کردن مبلمان

  • قدم پایانی: جلا دادن مبلمان

اجباری برای انجام این مرحله وجود ندارد، اما می توانید بعد از رنگ کردن مبلمان و خشک شدن آن ها، به مبلمان جلا بدهید. جلا باعث می شود تا رنگ ماندگار تر و مقاوم تر باشد. هم چنین در لایه پایانی می توانید ظاهری مات و یا براق به مبل بخشیده و بر اساس سلیقه خود وسیله ای زیبا خلق کنید.

جلا را همان گونه که می توان با فرچه و قلم مو مورد استفاده قرار داد، اسپری آن نیز وجود دارد. اسپری جلا به دلیل راحتی در کاربرد آن و سطح صاف و یکدستی که ایجاد می کند بسیار کاربردی تر است، اما از نظر هزینه نیز قیمت بیشتری دارد.

قدم پایانی: جلا دادن مبلمان

با این روش کارآمد و ساده بازسازی اشیاء به راحتی می توانید لوازم و مبلمان قدیمی خود را دوباره مورد استفاده قرار داده و با مبلمان خاصی که بازسازی کرده اید شخصیتی متفاوت و منحصر به فرد به دکوراسیون محیط زندگی خود ببخشید.