روانشناسی طراحی داخلی رستوران ، قسمت سوم : نورپردازی رستوران

روانشناسی طراحی داخلی رستوران ، قسمت سوم : نورپردازی

روانشناسی طراحی داخلی رستوران ، قسمت سوم : نورپردازی رستوران

روانشناسی طراحی داخلی رستوران ، قسمت سوم : نورپردازی رستوران : به قسمت 3 مجموعه پنج قسمتی ما در مورد روانشناسی طراحی داخلی رستوران عالی خوش آمدید. پست امروز روی نورپردازی رستوران تمرکز دارد. منتظر اقساط بعدی باشید.

لوکوربوزیه، قدیس حامی معماری، طراحی و برنامه‌ریزی شهری، این درس را برای ارائه به پروژه‌های طراحی داخلی رستوران (در واقع هر پروژه طراحی) دارد: «نور محیط و احساس یک مکان و همچنین بیان یک سازه را ایجاد می‌کند. ”

در مورد اینکه چگونه یک فضا ساخته می شود و چه رنگی روی دیوارهای آن وجود دارد، و اینکه چگونه هر دوی این موارد باعث ایجاد فضای یک رستوران می شود، چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد. با این حال، توجه به این نکته نیز مهم است که بدون نور برای دیدن آنها، این چیزها اساساً بی فایده هستند.

با این حال، به گفته رایموندو گابی، دانشیار مدیریت بازرگانی در مؤسسه آشپزی آمریکا، نور اولین چیزی است که طراحی داخلی رستوران اشتباه می کند: به تمام زمان هایی فکر کنید که به یک مکان کم نور رفته اید و مجبور بوده اید آن را نگه دارید. گوشی خود را بالا ببرید تا منوی خود را بخوانید.

استفان زاگور، رئیس مطالعات مدیریت و بازرگانی مؤسسه آموزش آشپزی در منهتن، تا آنجا پیش می رود که می گوید نور مهمترین عنصر طراحی داخلی است.

انواع نورپردازی رستوران

سه نوع اصلی از روشنایی رستوران وجود دارد که بر اساس هدف آنها تقسیم می شود:

روشنایی محیطی – این روشنایی کلی یک محیط است. همانطور که از نامش پیداست، مسئول خلق و خوی کلی یک رستوران نیز هست. نور کم فضایی صمیمی و مجلل ایجاد می‌کند، به‌ویژه در بار و سالن‌های رستوران، جایی که مشتریان تمایل بیشتری به تکیه زدن به هم دارند.

از سوی دیگر، نورپردازی روشن، روحیه تندتر و سرزنده‌تری ایجاد می‌کند. این نوع نورپردازی برای مکان‌های معمولی‌تر مانند پیتزا مناسب است.

 روشنایی تکلیفی Task Lighting   این به مشتریان و کارمندان کمک می‌کند تا وظایفی مانند خواندن منو، تماشای واضح میز و غذا و آشپزی در آشپزخانه را انجام دهند. در مکانی که عموماً کم نور است، یک سالاد بار یا بوفه به نورپردازی برای کمک به برجسته شدن نیاز دارد. این همچنین برای روشن کردن مسیرها مفید است. همچنین به دیدن بازتاب به وضوح در آینه دستشویی کمک می کند.

نورپردازی تاکیدی – بیشتر تزئینی تا کاربردی، از نورپردازی تاکیدی برای جلب توجه به مناطق و اشیاء خاص برای ایجاد جذابیت بصری استفاده می شود. نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، فواره‌ها و بارها معمولاً با نورپردازی برجسته روشن می‌شوند.

نورپردازی برجسته تمرکز را روی درخت در مرکز Fera در لندن و طاقچه‌های دو طرف می‌آورد. تصویر: طراحی رستوران و بار

چگونه با نورپردازی رستوران جو و ادراک ایجاد کنیم

یک رستوران مجلل در طول زمان شام باید دارای نورهای گرم و کم شدت باشد. این یک فضای آرام، صمیمی و آرام ایجاد می کند. خلق و خوی دلپذیری با استفاده از نورپردازی دیوار ایجاد می شود، به جای اینکه نور مستقیماً از سقف پایین بیاید. برای اینکه یک فضا جادار به نظر برسد، نورهای با شدت بالا را به طور مساوی توزیع کنید.

روانشناسی طراحی داخلی رستوران ، قسمت سوم : نورپردازی

از رنگ استفاده کنید، اما کم. نورپردازی می تواند به تقویت برند کمک کند، اما استفاده از رنگ های زیاد رستوران شما را در معرض خطر شبیه شدن به یک کلوپ شبانه یا سیرک قرار می دهد.

چگونه نور رستوران بر رفتار غذاخوری ها تأثیر می گذارد

علاوه بر برندسازی و ثبات هدف، تفاوت‌های مهمی بین رستوران‌های فست فود و رستوران‌های مجلل وجود دارد: تأثیرگذاری بر رفتار غذاخوری‌ها.

برای مثال، در ساعات ناهار در رستوران‌های خدمات سریع، نور روشن به افزایش گردش مالی مشتری و تسهیل ترافیک کمک می‌کند. این به ویژه اگر می خواهید عجله ظهر را به حداکثر برسانید مفید است.

به طور کلی، نور روشن در رستوران های فست فود نیز می تواند مهمانان را بیش از حد تحریک کند و تمایل به خوردن بسیار بیشتر از آنچه را که در نظر داشتند ایجاد کند.

از سوی دیگر، نور کم و گرم در یک مکان مجلل، فضایی آرام و راحت ایجاد می‌کند، و مشتریان را وادار می‌کند که درنگ کنند و شانس سفارش دسر، قهوه یا یک لیوان شراب اضافی را افزایش دهند.

زمان شام نیز ساعت شلوغی است – بنابراین، ایجاد یک روحیه آرامش بخش از طریق نورپردازی برای متقاعد کردن مهمانان برای اقامت مهم است.

مثال خوب دیگر تفاوت در طراحی داخلی رستوران بین مک دونالد و استارباکس است. این دو زنجیره در خدمت جمعیت‌شناسی هستند که همپوشانی زیادی دارند، اما می‌توانید ببینید که نورپردازی چگونه هدف هر کدام را منعکس می‌کند: مک‌دونالدز برای تحریک مشتریان و تسهیل گردش مالی روشنایی دارد، در حالی که استارباکس مهمانان را تشویق می‌کند که صرف قهوه و شیرینی بمانند.

 

 

 

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی پویانو