آن چه در مورد رنگ کردن درب ها باید بدانید

رنگ کردن درب

آن چه در مورد رنگ کردن درب ها باید بدانید

زمانی که می خواهیم خانه خود را دکوراسیون کرده و یا آن را بازسازی کنیم معمولا درب ها در الویت قرار ندارند، در حالی که درب ها از عناصر اصلی در طراحی داخلی به شمار می روند. به همین دلیل باید از درب ها در دکوراسیون استفاده کرده و آن ها را به رنگی هماهنگ با کلیت طراحی، رنگ آمیزی کرد. از آن جایی که تعویض درب ها روشی پر هزینه است و منتاژ آن ها نیز کاری زمانبر به شمار می رود، رنگ کردن درب ها اقدامی منطقی تر خواهد بود. با پویانو همراه باشید تا با نکاتی که در رنگ کردن درب ها باید توجه داشته باشید آشنا شوید:

در این مورد ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه می توان درب را در خانه رنگ آمیزی کرد؟ برای این که درب ها را رنگ کنید ابتدا باید جنس، مدل و وجود و یا عدم وجود لاک الکل بر روی سطح درب را مشخص کنید. اگر جنس درب های خانه شما چوب است و می خواهید درب های چوبی را رنگ کنید ابتدا باید رنگ مناسب انتخاب کنید. برای رنگ کردن درب چوبی باید از رنگ های مخصوص استفاده شود. استفاده از رنگ های نامناسب به سطح چوب آسیب زده و باعث می شود تا روند رنگ کردن را مجددا تکرار کنید. بعد از انتخاب رنگ مناسب 3 روش برای رنگ کردن درب چوبی وجود دارد.

رنگ کردن درب

روش اول: با استفاده از قلمو معمولی و یا رولی و با قدرت دست خود می توانید درب را رنگ کنید. نکته مهم در این جا این است که اکسسوار های موجود بر روی درب را با چسب کاغذی پوشانده و از صدمه دیدن آن ها جلوگیری کنید. بعد از پوشاندن شیشه، دستگیره و سایر اکسسوار های تزئینی موجود روی درب با استفاده از چسب و یا روزنامه می توانید مراحل رنگ کردن را آغاز کنید. از آن جایی که رنگ کردن با فرچه معمولی و یا رولی کاری دشوار و طولانی است، ممکن است که کمی خسته شوید.

رنگ کردن درب اتاق

روش دوم: با استفاده از تفنگ رنگ پاش نیز می توان درب ها را رنگ کرد. با استفاده از یک دستگاه کمپرسور و یک تفنگ رنگ می توانید با اسپری کردن رنگ درب را رنگ کنید. در این روش باید به دو نکته توجه داشته باشید؛ نکته اول این که باید اکسسوار های در پوشانده شوند و دوم این که اسپری کردن رنگ باید از فاصله مشخصی صورت بگیرد. با رعایت این نکات در کوتاه ترین زمان می توانید رنگ کردن درب را انجام دهید.

رنگ کردن درب خانه

روش سوم: می توانید از روش قوطه ور کردن نیز استفاده کنید. در این روش داخل قالب های رنگ، رنگ مخصوص چوب ریخته و درب داخل رنگ غوطه ور می شود. این روش در مقایسه با روش های دیگر گران تر بوده و هزینه بیشتری را به همراه دارد.

یکی دیگر از مواردی که در مورد رنگ کردن درب های چوبی باید به آن توجه داشت رنگ کردن درب های تیره به رنگ روشن است. در رنگ کردن درب های سیاه رنگ و یا قهوه ای تیره، یا باید دو بار آن ها را رنگ کرده و یا با استفاده از رنگ آستری سطح تیره را پوشاند و روی آن را به رنگ روشن رنگ آمیزی کرد. اگر می خواهید در خانه درب ها را رنگ کنید لازم است که حتما یک و یا دو لایه رنگ آستری را به کار ببرید. اگر تصور می کنید که استفاده از رنگ آستری پر هزینه خواهد بود، از رنگ روشن استفاده کرده و تا زمانی که سطح تیره کاملا پوشیده شود رنگ روشن را به عنوان آستری به کار ببرید.

رنگ کردن درب خانه

پاسخ این  که چگونه می توان درب را در خانه رنگ کردن همین سه روش ارائه شده است. اما سوال دیگری که در مورد رنگ کردن درب ها باید پاسخ داده شود این است که درب لاک الکل چگونه رنگ می شود؟ برای رنگ کردن درب هایی که دارای روکش لاک الکل هستند، ابتدا باید لاک الکل موجود روی سطح را با استفاده از سمباده پاک کرده و سطحی ایجاد کرد که رنگ را به خود جذب کند. رنگی که روی لاک الکل زده شود جذب نشده و مانند کاغذ کنده خواهد شد. به همین دلیل قبل از رنگ کردن درب حتما باید لاک الکل را سمباده زده و آن را پاک کنید.

رنگ کردن درب خانه

  • تهیه رنگ مناسب

برای رنگ کردن درب های چوبی ابتدا باید رنگ هایی را تهیه کنید که به چوب آسیب وارد نکنند. با استفاده از رنگ های مخصوص چوب و یک فرچه می توانید تمام درب های موجود در خانه را به رنگ دلخواهد خود رنگ کرده و با درب هایی رنگارنگ دکوراسیونی متفاوت و منحصر به فرد ایجاد کنید. پوشاندن سطوح فلزی درب قبل از رنگ کردن از جمله نکاتی است که حتما باید در نظر گرفته شود.

تهیه رنگ مناسب

  • رنگ کردن درب های لاک الکل

اگر دربی که می خواهید آن را رنگ کنید دارای پوشش لاک الکل است و نمی خواهید روند سمباده زدن را انجام دهیه لازم است که رنگ های سلولزی مخصوص چوب تهیه کرده و آن را با کمک تفنگ رنگ پاش مورد استفاده قرار دهید. استفاده از فرچه معمولی یا رولی برای این کار نتیجه مورد نظر شما را به همراه نخواهد داشت. رنگ های سلولزی که مخصوص درب های لاک الکل تولید می شوند باعث می شوند تا به درب هایی زیبا تر دست پیدا کنید.

رنگ کردن درب های لاک الکل

  • رنگ آمیزی بر اساس مدل درب ها

اگر درب هایی که در خانه شما وجود دارند دارای مدلی مدرن و کار شده هستند، کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از تفنگ رنگ پاش و از فاصله ای مشخص درب را رنگ کنید. رنگ کردن درب های کار شده با استفاده از فرچه کمی دشوار است، زیرا رنگ کردن لا به لای برجستگی ها و فرورفتگی ها با فرچه نیاز به دقت و حوصله بسیار دارد. به همین دلیل استفاده از تفنگ رنگ پاش هم از نظر اقتصادی به صرفه تر خواهد بود و هم باعث می شود تا در زمانی کوتاه تری رنگ آمیزی بدون نقص انجام دهید.

رنگ آمیزی بر اساس مدل درب ها

  • رنگ کردن درب های سفید رنگ

همان طور که گفته شد اگر درب های موجود به رنگ تیره هستند باید از رنگ آستری استفاده کنید، اما اگر درب ها به رنگ سفید هستند ابتدا باید لکه ها و کثیفی های موجود بر روی درب را پاک کنید. لکه های موجود اگر از بین نروند بعد از رنگ کردن درب بیشتر نمایان خواهند شد و بعد از رنگ شدن به دلیل این که زیر لایه رنگ هستند نمی توان آن ها را از بین برد و سطحی ناصاف ایجاد خواهند کرد.

رنگ کردن درب های سفید رنگ

  • رنگ کردن درب های تزئینی

اگر بر روی درب مورد نظر شما تزئینات وجود دارند کاری که باید انجام دهید این است که تزئینات را به یک رنگ و سطح باقی مانده را به رنگ دیگر رنگ آمیزی کنید. اگر درب دارای تزئینات طلاکاری است، ابتدا این تزئینات را پوشانده و درب را به طور کامل رنگ کنید، سپس برای رنگ کردن تزئینات سطح رنگ شده را پوشانده و با رنگ طلایی تزئینات را رنگ آمیزی کنید.

رنگ کردن درب های تزئینی

اگر تصور می کنید که رنگ کردن درب ها در منزل کاری دشوار بوده و نمی توانید به تنهایی این کار را انجام دهید، می توانید از متخصصان این کار کمک گرفته و درب ها را به شکلی زیبا رنگ آمیزی کنید. رنگ کاران حرفه ای می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.