رنگ های هماهنگ با رنگ آبی در طراحی داخلی

انواع رنگ هماهنگ با رنگ آبی

رنگ های هماهنگ با رنگ آبی در طراحی داخلی

رنگ های هماهنگ با رنگ آبی : آبی با آرامش و احساسی که به اطراف خود می بخشد بسیار متفاوت تر از سایر رنگ های اصلی اثر می کند و بیشتر خصوصیاتی مانند رنگ های خنثی دارد، یعنی دارای ویژگی ها و خصوصیاتی است که می تواند با تمام رنگ های دیگر هماهنگی ایجاد کند. زمانی که رنگ آبی با برخی از رنگ ها ترکیب شود فضا و شخصیتی که ایجاد می کند بسیار متفاوت است. در این مطلب برای افرادی که می خواهند فضایی زیبا با خصوصیات آرام، مثبت و طبیعی برای زندگی داشته باشند به ترکیب رنگی های مناسب با رنگ آبی خواهیم پرداخت.

به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد که ترکیب کدام یک از تنالیته ها رنگ آبی با کدام یک از رنگ های دیگر می تواند فضایی زیبا ایجاد کند؟ برای این که بتوانیم فضای مورد نظر خود را در مکان ایجاد کنیم مناسب ترین تنالیته رنگ آبی و رنگی که باید آن را همراهی کند کدام است؟ همراه پویانو باشید با ترکیب رنگی آبی و رنگ های هماهنگ با رنگ آبی :

رنگ های هماهنگ با رنگ آبی

تنالیته های رنگ آبی از پرکاربردترین رنگ ها در دکوراسیون داخلی به شمار می روند؛ دلیل این موضوع انرژی و زیبایی است که رنگ آبی به مکانی که در آن به کار برده شده است می بخشد. امروزه تاثیرات مثبتی که رنگ آبی بر روح و روان انسان می گذارد اثبات شده است. رنگ آبی که رنگ دریا و آسمان است، نمادی از طبیعت، آرامش و ابدیت به شمار می رود.

یکی دیگر از دلایلی که رنگ آبی در طراحی داخلی بسیار پرکاربرد است، تنالیته های متنوع این رنگ است که هر کدام می توانند به تنهایی شخصیتی متفاوت به مکان ببخشند. تنالیته های تیره رنگ آبی مانند آبی نفتی و لاجوردی زمانی که در مکانی به کار برده شوند شخصیتی موقر و آرامش بخش به آن مکان می بخشند، تنالیته روشنی مانند آبی آسمانی و یا آبی یخی، فضایی آرام و دلنشین ایجاد می کنند. زمانی که تنالیته میانی ای مانند آبی دریا در یک اتاق به کار برده شود فضایی ایجاد می کند که زنده و پرانرژی است، اما در عین حال منظم و مثبت است.

رنگ آبی و تنالیته های متنوع آن همیشه پرطرفدار بوده است و هیچ گاه از دنیای مد و طراحی خارج نشده است، زیرا حتی اگر درک زیبایی شناسی و طراحی داخلی در طول زمان تغییر کرده باشد نیز همیشه برای ساخت یک خانه آرام، تقلید از رنگ ها و طرح های طبیعت وجود داشته است و اولین رنگی که در تقلید از طبیعت به آن نیاز خواهید داشت رنگ آبی است. به طور خلاصه می توان گفت که آبی یکی از رنگ هایی است که در تمام دوران حضور داشته است و خود را با هر ترندی که در سبک ها و دوره های مختلف مطرح می شود هماهنگ می کند.

ترکیب رنگی آبی و رنگ های هماهنگ با رنگ آبی

رنگ های هماهنگ با رنگ آبی

  • ترکیب رنگ های آبی و طوسی در طراحی خانه های مدرن

امروزه رنگ طوسی، از پرکاربرد ترین رنگ ها در سبک پرطرفدار مینیمال مدرن در طراحی داخلی به شمار می رود. ساختار ملایم و در عین حال کاریزماتیک و پیچیده رنگ طوسی برای ایجاد یک سبک مدرن سیال و بی آلایش بسیار کاربردی اشت. البته این را باید در نظر داشته باشید که اگر رنگ طوسی با درستی با رنگ های دیگر ترکیب نشود فضایی خسته کننده و حتی دلگیر ایجاد می کند. یکی از رنگ های مدرنی که تاثیرات رنگ طوسی را افزایش داده و ترکیبی زیبا با آن ایجاد می کند رنگ آبی است.

اگر به دنبال رنگی برای مبلمان هستید که هماهنگی ای زیبا با دیواری به رنگ طوسی روشن ایجاد کند، رنگ آبی روشن می تواند رنگ مناسب و الهام بخشی باشد.

ترکیب رنگ های آبی و طوسی در طراحی خانه های مدرن

  • ترکیب آبی و سبز

رنگ های آبی و سبز از جمله رنگ هایی هستند که تا سال های اخیر در کنار یکدیگر به کار برده نمی شدند. دلیل این که این دو رنگ با یکدیگر ترکیب نمی شدند این بود که این دو رنگ دارای خصوصیاتی شبیه به هم و شخصیتی قدرتمند هستند و تصور می شد که ترکیب این رنگ ها با یکدیگر باعث ایجاد فضایی پیچیده می شود. اما این باور با رواج یافتن سبک های معاصر در طراحی داخلی در گذشته باقی ماند.

ترکیب تنالیته های رنگ سبز با تنالیته های رنگ آبی و قدرت و شخصیت این دو رنگ باعث ایجاد فضایی قابل توجه و چشمگیر می شوند. هم چنین هم رنگ آبی و هم رنگ سبز بر روحیه انسان تاثیری درمانی و آرامش بخش دارند. با ترکیب این دو رنگ درمانی در کنار یکدیگر می توانید به محیط زندگی ای پر انرژی و مثبت دست پیدا کنید.

ترکیب آبی و سبز

  • ترکیب آبی و سفید در طراحی داخلی

طراحی هایی که در آن ها رنگ های آبی و سفید به عنوام رنگ های غالب به کار برده می شوند، بسیار ظریف و آرامش بخش هستند. به همین دلیل می توان گفت که بهترین مکان برای استفاده از این ترکیب رنگی اتاق خواب است. البته استفاده از بافت چوب در کنار این رنگ ها نیز احساس گرما و صمیمیت بیشتری به اتاق خواهد بخشید. استفاده از تنالیته های آبی روشن باعث باز شدن ذهن و پرورش خلاقیت ذهنی نیز می شود و به همین دلیل ترکیب آن با رنگ سفید برای استفاده در اتاق خواب کودک نیز بسیار مفید خواهد بود.

ترکیب آبی و سفید در طراحی داخلی

  • استفاده از آبی در کنار رنگ های متعدد

یکی دیگر از ویژگی های رنگ آبی روشن این است که برای افرادی که می خواهند از رنگ های متعدد در دکوراسیون محیط زندگی خود استفاده کنند، رنگ آبی نسبت به سایر رنگ های اصلی مانند یک رنگ متصل کننده رنگ ها به یکدیگر عمل می کند.

همان طور که قبلا نیز گفته شد این ویژگی ای است که باعث می شود رنگ آبی مانند رنگ های خنثی عمل کند. در دکوراسیونی معاصر که رنگ های متنوعی مانند سبز، قرمز، صورتی، سیاه و سفید در کنار یکدیگر به کار برده می شوند، رنگ آبی می تواند مانند رابطی میان این رنگ های قدرتمند عمل کرده و در فضا هماهنگی ایجاد کند.

استفاده از آبی در کنار رنگ های متعدد

  • آبی و رنگ شنی

احساس لطیف رنگ شنی در ترکیب با ابدیت رنگ آبی مانند ترکیب ساحل و دریا فضایی آرام و برگرفته از طبیعت ایجاد می کند. رنگ شنی زمانی که با رنگ آبی روشن ترکیب شود فضایی لطیف و شاداب ایجاد کرده و زمانی که با آبی تیره ترکیب شود احساسی از عمق اقیانوس را ایجاد کرده و حسی از شکوه و عظمت را به انسان می بخشد.  رنگ زرد نیز نمادی از رنگ شن به شمار رفته و در ترکیب با رنگ آبی فضایی قابل توجه ایجاد می کند.

آبی و رنگ شنی

  • ترکیب رنگ آبی و صورتی

یکی از کلیشه هایی که در مورد جداسازی رنگ ها وجود دارد، جدا کردن رنگ های آبی و صورتی بر اساس جنسیت کودکان است. این تفکر و برداشت که رنگ صورتی متعلق به دختران و رنگ آبی متعلق به پسران است اکنون تفکری قدیمی به شمار رفته و امروزه در طراحی اتاق کودکان هر دوی این رنگ ها در کنار یکدیگر و یا در ترکیب با رنگ های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که این دو رنگ با خاصیت پویا و قدرتمندی که دارند دارای خاصیتی هستند که می توانند به عنوان نمادی برای هر دو جنسیت به کار برده شوند.

البته زمانی که رنگ های صورتی و آبی با ویژگی هایی که دارند با یکدیگر ترکیب شوند، زیبایی و جذابیت قدرتمندی ایجاد خواهند کرد. به همین دلیل در راس رنگ هایی که ترکیب بسیار زیبایی با رنگ آبی ایجاد می کند، رنگ صورتی قرار دارد. ترکیب آبی تیره با صورتی تیره و رنگ آبی روشن در ترکیب با صورتی روشن همیشه ظاهری بی نظیر به محیط می بخشند. هم چنین ترکیب رنگ های آبی و صورتی با تمام سبک های طراحی داخلی نیز هماهنگی ایجاد می کنند.

ترکیب رنگ آبی و صورتی

  • آبی و قرمز

یک ترکیب رنگی دیگر که به ترکیب زیبای رنگ های صورتی و آبی بسیار نزدیک است، بدون شک ترکیب رنگ های آبی و قرمز است. خاصیت هیجان انگیز رنگ قرمز و آرامش رنگ آبی زمانی که با یکدیگر ترکیب شوند یکدیگر را کامل کرده و این دو انرژی متضاد در کنار یکدیگر محیطی فوق العاده ایجاد می کنند. یکی از تنالیته های زیبای رنگ قرمز، رنگ آجری است و ترکیب این رنگ با رنگ آبی فضایی زیبا، خاص، انرژی بخش و در عین حال دلنشین ایجاد می کند.

آبی و قرمز

  • رنگ آبی و خردلی در کنار یکدیگر

یکی از تنالیته های رنگ زرد که با نام های خردلی و یا زرد زعفرانی نیز شناخته می شود، یکی از رنگ هایی است که در ترکیب با رنگ آبی، به ویژه آبی پاستلی به مکان شخصیت و ظاهری متفاوت و منحصر به فرد می بخشد. هم چنین این ترکیب رنگی در سال های اخیر به یکی از ترند های مطرح در طراحی داخلی تبدیل شده است.

رنگ آبی و خردلی در کنار یکدیگر

  • رنگ آبی و قهوه ای ؛ ترکیب تضاد ها

همان گونه که در ابتدا نیز مطرح شد، بسیاری از تنالیته های رنگ آبی خاصیتی مانند رنگ های خنثی دارند و در کنار هر رنگی، فضایی هماهنگ ایجاد می کنند. اما بسیاری از افراد بر این باور هستند که برخی از رنگ ها نمی توانند با رنگ آبی ترکیب شده و هماهنگی ایجاد کنند و یکی از این رنگ ها رنگ قهوه ای است. در صورتی که اگر ارتباط لازم میان این دو رنگ به درستی انجام شود، رنگ های آبی و قهوه ای می توانند هماهنگی زیبایی با یکدیگر ایجاد کنند.

به خصوص با افزایش و محبوبیت ترند استفاده از رنگ های متضاد در کنار یکدیگر در سال های اخیر، استفاده از رنگ های آبی و قهوه ای نیز در کنار یکدیگر در طراحی داخلی بسیار پرکاربرد شده است. تنالیته های تیره تر رنگ آبی مانند آبی لاجوردی، آبی نفتی و نیلی زمانی که در یک مکان به کار برده شوند ظاهری جدی، متشخص و پیچیده به آن می بخشند. رنگ قهوه ای نیز از جمله رنگ هایی به شمار می رود که دارای این ویژگی ها می باشد. به همین دلیل این دو رنگ در کنار یکدیگر محیطی کاریزماتیک و مجلل ایجاد می کنند.

رنگ آبی و قهوه ای ؛ ترکیب تضاد ها

  • رنگ آبی و بنفش

در رنگ های هماهنگ با رنگ آبی یکی دیگر از ترکیب رنگی هایی که تصور می شود با یکدیگر هماهنگی ندارند، رنگ های آبی و بنفش هستند. در گذشته این دو رنگ هرگز در کنار یکدیگر به کار برده نمی شدند، اما امروزه حتی در دکوراسیون های رسمی نیز به شکل قابل توجهی از این نوع ترکیب رنگی ها استفاده می شود. به این موضوع توجه داشته باشید که از آن جایی که بنفش رنگی غالب و قدرتمند است بهتر است که با آبی روشن ترکیب شود.

رنگ آبی و بنفش

  • درخشش رنگ طلایی و آبی

در رنگ های هماهنگ با رنگ آبی اگر می خواهید در سبک کلاسیک از رنگ آبی استفاده کنید، می توانید از ترکیب زیبای رنگ آبی تیره و درخشش رنگ طلایی استفاده کرده و فضایی مجلل و احساسی نوستالژی را در محیط زندگی خود ایجاد کنید.

درخشش رنگ طلایی و آبی

  • آبی، سفید و چوب

یکی از مکان های که رنگ آبی در آن بسیار استفاده شده و برای آن بسیار مناسب است، سرویس بهداشتی است. استفاده از کاشی های آبی رنگ در این مکان فضایی زیبا و دلباز ایجاد کرده و احساسی از تمیزی و آرامش را به مکان می بخشد. معمولا کاشی های آبی رنگ در ترکیب با رنگ سفید طراحی شده و طرح های آبی و سفید ایجاد می کنند. استفاده از کابینت دستشویی چوبی در ترکیب با کاشی های آبی ظاهری مدرن به سرویس بهداشتی خواهد بخشید.

آبی، سفید و چوب

  • تنالیته های مختلف رنگ آبی

از رنگ های هماهنگ با رنگ آبی تنالیته های مختلف رنگ آبی است. می توان تنالیته های مختلف رنگ آبی را با یکدیگر ترکیب کرد. می توان رنگ های آبی روشن را با آبی تیره و آبی درخشان را با آبی پاستلی در کنار یکدیگر به کار برد. البته این ترکیب رنگی نیاز به کمی مهارت دارد، اما اگر می خواهید از یک ترکیب رنگی ساده استفاده کنید تنها کافی است که آبی روشن را در کنار آبی تیره مورد استفاده قرار بدهید.

تنالیته های مختلف رنگ آبی

 

 

 

 

رنگ های هماهنگ با رنگ آبی

تحریریه پویانو