رنگ روى كاغذ ديوارى، ارى يا خير؟

رنگ روى كاغذ ديوارى، ارى يا خير؟

تیتر این مطلب، می تواند سوال شما و  هر کسی که تغییر دکوراسیون را بارها تجربه کرده، باشد. در واقع، این سوال از رایج ترین سوال های حیطه دکوراسیون داخلی است و افراد زیادی با ان روبرو می شوند. و اما جواب این سوال، همان چیزی است که پویانو با حوصله به شما خواهد داد و برایتان از چم و خم انجامش هم خواهد گفت. همراه ما باشید.

 

کاغذ دیواری ها پر کاربرد هستند و امروزی ها استفاده کردن از این ایتم های خوش اب و رنگ را در دکوراسیون منزلشان می پسندند. ایرادی هم ندارد، تا وقتی که این روکش های جذاب و دلبر اسیب می بینند، دوده می گیرند و به هر شکل، کیفیت و زیبایی روز اولشان را از دست می دهند. اگر این ها هم نباشد، ممکن است پس از مدتی دلتان را بزنند و این هم طبیعی است. هر کدام از این موارد که پیش بیایند، فکر شما می رود سمت این که با یک کاغذ دیواری نو جایگزینشان کنید یا این بار به سراغ گزینه دیگری مثل نقاشی بروید.

و اما کسانی که گزینه دوم، یعنی نقاشی را انتخاب می کنند، ممکن است با پرسش این مطلب روبرو شوند. یعنی:

آیا می توان روی کاغذ دیواری رنگ زد؟

پویانو بیش تر از این معطلتان نمی کند. جواب، بله است. این امکان وجود دارد و از ساده ترین، کم خرج ترین و مناسب ترین روش های نقاشی نیز به شمار می رود، اما باید بدانید که انجام این کار به صورت درست و بی نقص، نیازمند توجه به نکات گوناگونی است. برای نقاشی روی کاغ دیواری باید اقداماتی انجام دهید که شامل بتونه کاری و برطرف کردن ناهمواری هاست.

رنگ پلاستیک

برای نقاشی کردن کاغذ دیواری با رنگ پلاستیک نیز باید مثل فرایندی که برای رنگ کردن سطح دیوار طی می شود، از استر استفاده نمایید و سپس رنگ را اعمال کنید. به عبارت دیگر، یک لایه از رنگ موجود در نقش استر روی دیوار قرار می گیرد و سپس، لایه ای دیگر از همان رنگ به عنوان پوشش نهایی اعمال می شود. مناسب ترین کار، این است که استر را دو مرتبه اعمال کنید و دو لایه زیری تشکیل دهید، زیرا در این نقاشی با سطح کاغذ دیواری سر و کار دارید و باید از پوشش رنگ روی ان اطمینان حاصل کنید. البته باید توجه کنید که رنگ های پلاستیک در نقش استر، خوب عمل نمی کنند. در ضمن، یادتان نرود پیش از اعمال لایه نهایی به استر فرصت خشک شدن بدهید.

رنگ اکریلیک

رنگ های روغنی اکریلیک نسبت به رنگ های پلاستیک مرغوب ترند و کیفیت بالاتری نیز دارند. از این رو پیشنهاد می شود برای ایجاد استر از این رنگ ها استفاده کنید. رنگ های روغنی اکریلیک به بافت کاغذ وارد نمی شوند و به عبارت دیگر، جذب ناشدنی هستند. همین امر کمک می کند نقاشی شما اسان تر انجام شود. البته در نقاشی کاغذ دیواری می توان از رنگ جلا نیز جهت ایجاد استر کمک گرفت. این رنگ نیز دارای خصوصیاتی است که برای نقاشی کاغذ دیواری مناسبش می سازند. رنگ اکریلیک می تواند پوشش مناسب تری روی کاغذ دیواری ایجاد کند و نتیجه کار با این رنگ، سطح یکدست تر و صاف تری خواهد بود.

سخن اخر

از ان جا که کاغذ دیواری ها زود کهنه می شوند و رنگ و لعاب خود را از دست می دهند، تعویض ان ها یا روی اوردن به نقاشی، امری اجتناب ناپذیر است. از سوی دیگر، با هزینه های زیادی که خرید و نصب کاغذ دیواری شامل می شود، شاید گزینه اول برای هر کسی مقرون به صرفه و مناسب نباشد. دردسرها هم جای خودشان را دارند. در چنین مواردی می توانید با رنگ زدن کاغذ دیواری به ساده ترین شکل ممکن به هدفتان برسید.

تحریریه معماری ودکوراسیون داخلی پویانو | اکبری