همه چیز درباره راه اندازی کافی شاپ

همه چیز درباره راه اندازی کافی شاپ

همه چیز درباره راه اندازی کافی شاپ

تاسیس کافی شاپ یا کافه از کسب و کارهای پر سود به شمار می رود. در دنیای امروزی، افراد مختلف از وقت گذرانی در کافه های دنج و آرام لذت می برند و خستگی ها و دغدغه های خود را با نوشیدن یک نوشیدنی خوشمزه و گپ زدن با دوستان، کنار می گذارند. به هر حال، راه اندازی کافی شاپ و رسیدن به موفقیت در این امر، نیازمند اطلاع داشتن از اصول آن است. اگر اصول مهم تاسیس کافه را بدانید، می توانید به راحتی از این کار به درآمد مطلوبی دست پیدا کنید. پویانو در این مطلب، صفر تا صد مراحل راه اندازی کافی شاپ را برای شما شرح خواهد داد. همراه ما باشید.

تاسیس کافی شاپ یا کافه از کسب و کارهای پر سود به شمار می رود.

برای تاسیس کافی شاپ، شما باید اول بدانید که برای چه می خواهید این کار را انجام دهید و چه هدفی دارید؟ در ضمن، باید بدانید که می خواهید به چه افرادی خدمات ارائه کنید. معمولا اصلی ترین مخاطبان کافه ها، افراد جوان هستند. اکثر افراد 15 تا 35 ساله به محیط کافه ها علاقه نشان می دهند، زیرا می توانند در چنین فضاهایی با دوستان خود گپ زده و از نوشیدنی ها و خوراکی ها لذت ببرند. شما با داشتن آگاهی از نیازهای این افراد، می توانید کافی شاپ بهتری تاسیس کنید.

راه اندازی کافی شاپ بر اساس اصول و مراحل، کمک می کند با قدرت به این حرفه وارد شوید و رقیبان خود را کنار بزنید. در ادامه به شرح این مراحل خواهیم پرداخت.

راه اندازی کافی شاپ بر اساس اصول و مراحل، کمک می کند با قدرت به این حرفه وارد شوید

انتخاب نوع و تم کافی شاپ

اولین گام، انتخاب نوع و تم کافی شاپ است. شما باید در این مرحله، نوع کافه و خدماتی که قرار است ارائه دهید را مشخص نمایید. پیش از تاسیس کافه، شما باید خدمات اصلی را تعیین کنید. مثلا برخی کافه ها فقط نوشیدنی به مشتری ها ارائه می کنند. پیشنهاد می کنیم خلاق باشید و کافی شاپ خود را متمایز طراحی کنید. با استفاده از ایده های بکر، المان های جذاب و طراحی منحصر به فرد، شما می توانید کافه تان را در ذهن مشتری ها ماندگار کنید، هر روزه مشتری های جدیدی پیدا کنید و کافه تان را به پاتوق آن ها بدل سازید.

انتخاب نوع و تم کافی شاپ

انتخاب اسم کافی شاپ

انتخاب یک اسم مناسب برای کافه، نقش مهمی در موفقیت آن دارد. قبل از تاسیس کافه تان باید یک نام خوب برای آن پیدا کنید. اگر کمی فکر کنید، می بینید که همه کافه های معروف، نام جذابی دارند. نام کافه شما باید بر سر زبان ها بیفتد. سعی کنید یک اسم کوتاه و جالب انتخاب کنید. به دنبال اسم های ساده و کلیشه ای نروید. یک اسم متفاوت و حتی عجیب، بهتر خواهد بود!

نام های غیر معمول در خاطر افراد باقی می مانند. جلسات طوفان فکری برگزار کنید و نظر دوستانتان را درباره نام مناسب برای کافه بپرسید. توجه داشته باشید که نام کافه باید با تم، حال و هوای و مخاطبان آن هماهنگی داشته باشد.

انتخاب اسم کافی شاپ

هزینه های راه اندازی کافی شاپ

کافه ها معمولا سودآور هستند و درآمد خوبی برای شما ایجاد می کنند، اما در ابتدای کار، شما باید هزینه های کافه را از جیب خودتان پرداخت کنید. شما باید برای خرید یا اجاره محل کافه، خرید لوازم و تجهیزات، خرید عناصر دکوری، خرید مواد اولیه، تبلیغات و بازاریابی و بسیاری از چیزهای دیگر هزینه کنید. می توانید برای تامین هزینه ها وام بگیرید. همچنین توصیه می کنیم اگر سرمایه زیادی ندارید، به جای خرید وسایل نو به سراغ موارد دست دوم بروید. با کمی خلاقیت می توانید ظاهر آن ها را تغییر داده و دکوراسیون مناسبی ایجاد کنید. فراموش نکنید که داشتن سرمایه زیاد، حتما منجر به موفقیت کافه نمی شود. بسیاری از کافه های نقلی و ساده به خاطر فضای دوست داشتنی خود، مشتری های زیادی دارند.

هزینه های راه اندازی کافی شاپ

انتخاب محل کافی شاپ

یکی دیگر از موارد مهم در راه اندازی کافه، انتخاب محل آن است. این که کافی شاپ شما در کدام نقطه شهر واقع است، روی جذب مشتری تاثیر زیادی می گذارد. معمولا مناطق پر رفت و امد، بهترین مکان ها برای تاسیس کافه هستند.

سعی کنید کافی شاپ خود را در کنار مراکز خرید، نزدیک پارک ها، کنار کتابخانه و این گونه مکان ها راه اندازی کنید. در ضمن، دسترسی افراد به کافه خود و راه های ارتباطی را نیز در نظر بگیرید. تاسیس یک کافه در منطقه ای دور افتاده و بدون دسترسی، با سرمایه زیاد هم نتیجه خوبی ندارد.

انتخاب محل کافی شاپ

تجهیزات لازم برای کافی شاپ

تجهیزات لازم برای کافی شاپ، شامل وسایل پذیرایی و لوازم دکوری است. داشتن کتری برقی بزرگ، قهوه ساز، ماکروویو، گوشت کوب الکتریکی، لوازم پذیرایی و آبمیوه ساز برای راه اندازی کافه لازم است. در رابطه با انتخاب و خرید میز و صندلی ها در کنار زیبایی به راحتی هم توجه کنید. مشتری های شما باید در حین نشستن روی صندلی ها راحت باشند.

تجهیزات لازم برای کافی شاپ

طرح کسب و کار راه اندازی کافی شاپ

طرح کسب و کار نیز از مواردی است که تهیه اش برای راه اندازی کافی شاپ، واجب می باشد. در طرح کسب و کار، شما اهداف کلی و چشم اندازهای خود را می نویسید. مدیران داخلی و پرسنل کافه شما در این طرح مشخص می شوند. سبک کافه، خوراکی های قابل ارائه، اهداف، تجهیزات لازم، تامین کنندگان، مقدار دستمزد پرسنل، استراتژی های بازاریابی و مجوزهای مورد نیاز از مواردی هستند که باید در طرح کسب و کار ذکر شوند.

 

طرح کسب و کار راه اندازی کافی شاپ

مجوزهای لازم برای راه اندازی کافی شاپ

برای تاسیس کافی شاپ ، باید به اتحادیه صنف بستنی، آبمیوه و کافی شاپ رجوع کرده و پرونده تشکیل دهید. سپس باید مجوز مربوط را اخذ نمایید. برای این که بتوانید مجوز بگیرید، باید سند مالکیت یا اجاره نامه را با خود ببرید. در ضمن، شما باید در رابطه با پذیرش مسئولیت حقوقی، تعهد بدهید. توصیه می شود از اداره بهداشت نیز اصول را جویا شوید.

 

مجوزهای لازم برای راه اندازی کافی شاپ

طراحی داخلی کافی شاپ

بسیاری از افرادی که قصد تاسیس کافی شاپ دارند، درباره طراحی داخلی با سردرگمی رو به رو می شوند. طراحی داخلی، اهمیت زیادی در جلب مشتری دارد. از این رو باید آن را با دقت انجام دهید. سعی کنید برای رفع سردرگمی، ابتدا تم کافه و سلیقه مشتری های هدف را در نظر بگیرید. ورودی کافه خود را طوری طراحی کنید که زیبا و دعوت کننده باشد. طراحی تابلو، نورپردازی فضا و هارمونی رنگ های مورد استفاده نیز اهمیت زیادی دارد.

در طراحی داخلی آشپزخانه کافی شاپ باید فضا را طوری در نظر بگیرید که پرسنل به راحتی به قهوه ساز، فر، محل نگهداری بستنی ها و دیگر قسمت ها دسترسی داشته باشند. محل ظروف باید مشخص باشد و هر چیزی در جای مخصوص به خود قرار گیرد تا نظم آشپزخانه به هم نخورد.

درباره طراحی سالن کافی شاپ باید راحتی و زیبایی را در کنار هم در نظر بگیرید. با ایده های خلاقانه و نورپردازی مدرن می توانید ظاهر جذابی به کافه خود بدهید. از چراغ های جالب و آویزهای خاص استفاده کنید. سعی کنید از متریال های گرم کمک بگیرید تا فضایی گرم و دوستانه ایجاد ممایید. فضای سبز را فراموش نکنید و حتی شده با قرار دادن چند گلدان در کافه خود، گیاهان را در دکوراسیون آن دخیل کنید. بهتر است برای گرفتن نتیجه بهتر، با یک معمار یا طراح داخلی در این زمینه مشورت کنید یا کار را به او بسپارید.

 

طراحی داخلی کافی شاپ

طراحی منوی کافی شاپ

طراحی منوی کافی شاپ هم از دیگر مراحل مهم می باشد. شما باید برای تنظیم و طراحی منو به این فکر کنید که قرار است چه چیزهایی سرو کنید. سعی کنید گزینه هایی را که واقعا قادر به ارائه شان نیستید را بی جهت در منو نیاورید، زیرا مشتری ها با انتخاب آن ها و متوجه شدن این که نمی توانید تهیه شان کنید، احساس نارضایتی خواهند کرد.

برای این که بفهمید یک منوی کافی شاپ باید چگونه باشد، سری به کافه های معروف شهر بزنید و منوی آن ها را بررسی کنید. در اینترنت هم می توانید منوی کافی شاپ های مختلف را بررسی کنید و نوشیدنی ها و خوراکی های جالب را به صورت یک لیست، یادداشت کنید. یادتان نرود مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه هر یک را نیز بنویسید و ببینید آیا می توانید از پس تهیه آن ها بر بیایید یا خیر.

پیشنهاد ما این است که نوشیدنی های بر پایه اسپرسو، قهوه های دمی، نوشیدنی های گرم، دمنوش های مختلف، نوشیدنی های سرد (شیک، اسموتی و آبمیوه) را حتما در منوی خود قرار دهید. شکل منوی شما باید با تم کافه تان هماهنگی داشته باشد. برای مثال، اگر یک کافه مینیمال دارید، منوی شما نباید کلاسیک و پر از رنگ و تزیینات باشد.

منوی شما باید هیجان انگیز باشد و افراد را به انتخاب تشویق کند. سعی کنید در صورت امکان، تصویر هر نوشیدنی یا خوردنی را نیز جلوی اسم آن درج کنید. همچنین فراموش نکنید که مواد اولیه هر مورد را جلوی آن بنویسید.

در رابطه با قیمت گذاری آیتم های منو باید به محل کافه تان توجه کنید. اگر کافه شما در بالای شهر واقع است و یک کافه لوکس به شمار می رود، می توانید قیمت ها را کمی بالا لحاظ کنید، اما اگر کافه ای در مرکز شهر یا دیگر بخش ها دارید، قیمت ها را معقول در نظر بگیرید. قیمت هر آیتم را با توجه به هزینه مواد اولیه و دستمزد آشپز محاسبه نمایید.

طراحی منوی کافی شاپ

یافتن تامین کننده مناسب کافی شاپ

اگر موفق شوید یک تامین کننده مناسب برای کافه خود پیدا کنید، می توانید اقلام لازم را بار قیمت مناسبی تهیه نمایید. این در صرفه جویی شما موثر خواهد بود. به کیفیت مواد اولیه توجه کنید. اگر بهترین آشپز را استخدام کنید، ولی کیفیت مواد اولیه شما خوب نباشد، نمی توانید آیتم های موجود در منو را آن طور که باید ارائه دهید و این تاثیر بدی روی نظر مشتری ها دارد. تامین کننده شما باید مواد اولیه مرغوب را سریع و با قیمت مناسب برایتان تهیه کند.

یافتن تامین کننده مناسب کافی شاپ

استخدام پرسنل کافی شاپ

طبیعتا شما باید برای راه اندازی کافه خود افرادی را استخدام کنید. معمولا نیروهای فعال در کافه ها حدود 2 یا 3 نفر هستند. افرادی که استخدام می کنید، باید در زمینه کاری خود تخصص داشته باشند.

بهتر است در زمان راه اندازی کافه خود به دنبال کسانی باشید که دوره های کافه داری را طی کرده اند. پرسنل کافی شاپ، باید اصول و باید و نبایدهای مشتری مداری را بدانند و به خوبی از مشتری ها پذیرایی کنند.

استخدام پرسنل کافی شاپ

آموزش پرسنل کافی شاپ

شما باید پرسنل کافه خود را به خوبی آموزش دهید تا بتوانند کارها را به درستی انجام دهند. کارهایی مثل روش درست کردن قهوه، تزیین قهوه، روش تهیه اسموتی و کوکتل، روش پخت کیک و دم کردن دمنوش از جمله مواردی هستند که باید به نیروهای خود آموزش دهید. در کنار این ها، شما باید روش صحیح برخوردر با مشتری، سرو سریع سفارشات و حل مشکلات را نیز به پرسنل یاد بدهید.

آموزش پرسنل کافی شاپ

قوانین و مقررات کافی شاپ

اگر می خواهید کافه ای مرتب و منظم داشته باشید، باید در ابتدای تاسیس آن، قوانین و مقررات را با پرسنل در میان بگذارید.

از پرسنل بخواهید سر وقت در کافه حاضر باشند، در حین کار، همه حواس خود را روی آن متمرکز کنند، در زمان کار با تلفن همراه صحبت نکنند، بهداشت را رعایت کنند، خوش برخورد باشند و در زمینه استقبال و بدرقه مشتری ها خوب عمل کنند.

قوانین و مقررات کافی شاپ

 

تبلیغات و بازاریابی کافی شاپ

در آخر، برای این که بتوانید برای کافه خود مشتری جمع کرده و جایی میان کافه های شهر برای خود باز کنید، باید به تبلیغات و بازاریابی بپردازید. از شبکه های اجتماعی برای این منظور کمک بگیرید. سعی کنید تبلیغات خود را جذاب ارائه کنید و به این فکر کنید که چه ترفندهایی می تواند مشتری ها را به کافه تان بکشاند.

در ادامه می توانید تصاویری از طراحی کافه های جذاب سراسر دنیا مشاهده کنید.

تبلیغات و بازاریابی کافی شاپ

طراحی داخلی کافی شاپ

طراحی داخلی کافی شاپ

نکات دکوراسیون داخلی کافی شاپ

نکات دکوراسیون داخلی کافی شاپ

دکوراسیون داخلی کافی شاپ

دکوراسیون داخلی کافی شاپ

دکوراسیون داخلی کافی شاپ

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری