راهکارهایی برای داشتن خانه‌ ای با هوای تمیز تر!

راهکارهایی برای داشتن خانه‌ ای با هوای تمیز تر!

خانه‌ ای با هوای تمیز ؛ این روزها همه‌ جا صحبت از آلودگی هواست. اما ممکن است این را نشنیده باشید که به طور کلی هوای داخل خانه به طور قابل توجهی آلوده‌تر از هوای بیرون از منزل می‌باشد. در حقیقت بسیاری از مطالعات نشان داده است که هوای داخل خانه سه تا پنج برابر هوای بیرون از منزل آلوده‌تر است. خوب! تصور کنید حالا در تهران با رسیدن آلودگی به سر حد هوای ناسالم چه کاری می‌توان برای فضای منزل انجام داد؟

به همه ما گفته شده است که چه مقدار مواد شوینده و پاک کننده‌ها میتوانند اثر بدی بر کیفیت هوای درون خانه داشته باشند. می دانیم که که کفش‌ها و به خصوص چکمه‌ها می توانند مواد آلرژی زا را وارد منزل کنند. و این را هم می‌دانیم که معمولا در فصول سرد سال ،  بیشتر زمان خود را چیزی در حدود  30 درصد بیشتر در منزل سپری می کنیم. حالا فرض کنید که با همه این عوامل تاثیر‌گذار ناخواسته به سرماخوردگی نیز دچار شوید و آن وقت مجبور هستید تمام 24 ساعت روز را نیز در منزل سپری کنید.

نگران نباشید روش‌های موثری برای بالا بردن کیفیت هوی منزل وجود دارد که هر کدام به نحوی برای تصفیه هوای خانه کارآمد هستند.

تصفیه کننده هوا

comparison
خانه‌ ای با هوای تمیز

خبر خوب این است که تصفیه کننده هوا قادر است به میزان 99درصد آلودگی های موجود در خانه و دفتر کار شما را کاهش دهد! این به این معنی ست که سطح کیفی هوای داخلی خانه شما تا حد چشمگیری بالا میرود و در نتیجه سلامت شما نیز حفظ می‌شود.

moonbow-air-purifier-review-facts

ویژگی هایی مهمی در انتخاب تصفیه کننده هوا وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر داشته باشید:

فیلتر هپا HEPA + فیلتر کربن اکتیو+ داشتن فن( حتی اگر مشخص نباشد)+ چراغ نشانگر سرویس( برای نشان دادن زمان تعویض فیلتر)

* فیلترهای هپا یکی از موثرترین و محبوب ترین روش های تصفیه هوا میباشد. هپا HEPA مخفف عبارت High Efficiency Particulate Air به معنای حذف ذرات معلق با راندمان بالاست. سیستم‌هایی که مجهز به فیلتر هپا هستند 99.7 درصد ذرات معلق  زیان آور هوا را جذب می کنند. فیلتر کربن اکتیو نیز با سطح تماس بالا جاذب گازهای مضر ، بوها و آلاینده‌های شیمیایی نظیر دود و بوی سیگار ، اسپری‌ها و مانند این‌ها است. شاخص دیگری به نام CADR (میزان هوای پاک و تصفیه شده ) نیز وجود دارد که توسط دستگاه تصفیه هوا خانگی مشخص می‌شود. دستگاه‌هایی با 200 کادر CADR دستگاه‌های خوبی می‌باشند.

گیاهان تصفیه کننده هوا

531ee0afa7510-1
خانه‌ ای با هوای تمیز

مشکل فضانوردان این است که آنها هم هنگامی که هوا آلوده می ‌شود نمی توانند پنجره‌هایشان را رو به فضا باز کنند! بنابراین ناسا مطالعاتی بر روی شناخت گیاهان انجام داد که به دفع سموم در هوا کمک می کند. نتایج نشانگر این بود که گیاهان خاصی به ویژه گیاهانی که نیازمند مقدار کم نور برای زندگی هستند قابلیت این را دارند تا آلودگی‌های هوای فضای داخلی را جذب نمایند.

تعدادی از این گیاهان که دارای این ویژگی هستند را برای شما معرفی می کنیم چرا که ممکن است شما هم دوست داشته باید یک راه کم هزینه تر برای داشتن هوای بهتر در خانه را انتخاب کنید. گیاهانی مانند:

گیاهان تصفیه کننده هوا
گیاهان تصفیه کننده هوا
  1. Marginataپیچک انگلیسی (Hedera helix)
  2. نفیتیس (Nephytis)
  3. دراسیانا ماگیناتا یا دراسانای پرچمی (Dracaena marginata)
  4. ژربرا جامزونی یا گل تاب (Gerbera jamesonii or Gerbera Daisy)
  5. اسپاتی فیلوم یا برگ قاشقی (Spathiphyllum)
  6. دراسیانای درمنسیس (Dracaena deremensis or Janet Craig Dracaena)
  7. آگلونما یا همیشه سبز چینی نوع (Aglaaonema modestum)
  8. دراسینای فراگرانز «ماسانگینا» (Variegated Corn Plant (Dracaena fragrans «Massangeana»))
  9. داراسینای وارنکی Dracaena Warneckii (Dracaena deremensis «Warneckii»)
  10. همیشه سبز چینی نوع (Aglaonema modestum)
  11. داوودی Potted Mum (Chrysanthemum)

تلاش کنید تا کمتر آلودگی هوا در داخل منزل ایجاد کنید

2_gp2kml
خانه‌ ای با هوای تمیز

علاوه بر تصفیه کردن هوای داخل خانه ، می توانید از روش های دیگری برای کاهش آلودگی هوا استفاده کنید. این هوا مواردی هستند که آلودگی هوای داخلی منزل از آن سرچشمه می گیرد و با رعایت آنها میزان آلودگی هوای خانه کمتر میشود:

به طور طبیعی تمیز نگهدارید:

what-are-some-of-the-benefits-of-a-clean-home

کفش‌ها و کف زمین: عادت اینکه هنگام ورود به خانه کفش‌ها را از پادرآوریم عادت خوب اغلب خانواده های ایرانی است. چرا که به میزان غیرقابل باوری ویروس و باکتری را همان بدو ورود به خانه ریشه کن کرده ایم. اما اگر عادت دارید با کفش وارد منزل شوید حتما یک پادری مناسب که گردوغبار را به خود جذب کند قبل ورود به خانه جلوی درب وردی قرار دهید. کار خوب این است که ماهانه یک فیلتر هپا برای جاروبرقی خود تهیه کنید و همچنین تمیز کردن چوب ها و کف ها را با سرکه سفید رقیق شده فراموش نکنید. البته قبل از اینکه بر روی کفپوش های خاص آن را تجربه کنید حتما 24 ساعت قبل آن را امتحان کنید.

مواد شوینده:

natural-cleaning-products
خانه‌ ای با هوای تمیز

از مواد شوینده تا جایی که امکان دارد استفاده نکنید و به جای آن از شوینده های طبیعی مانند سرکه سفید و جوش شیرین استفاده کنید. یا از شوینده های سازگار با محیط زیست استفاده کنید.

شمع های عطری:

خانه‌ ای با هوای تمیز
خانه‌ ای با هوای تمیز

از هرنوع خوشبو کننده هوا و شمع‌های عطری اجتناب کنید. هر چیزی که روی برچسب آن نوشته است عطری! به جای آن ها از شمع های طبیعی با اسانس و روغن‌های سالم استفاده کنید. همچنین می توانید از چند قطره سرکه و جوش شیرین برای بخور در فضا استفاده کنید و هوای خانه را به سادگی پاکیزه کنید.

خشکشویی!

فرمالدئید و سایر مواد شیمیایی از لباس‌های شسته شده به اتومبیل شما و سپس منزل شما آرام آرام وارد میشود و هوا را آلوده می‌کند. توجه داشته باشید که اگر لباس‌هایی دارید که نیازی نیست به روش خشکشویی خشک شود حتما اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود و یا قبل از به منزل آوردن آن را در هوای آزاد نگهدارید .

سیگار کشیدن در فضای منزل

کاملا مشخص است که خیر!

دستگاه رطوبت ساز

14115_12014690_lb60__51022_zoom

معلوم است که بخاری در زمستان لازم است، اما واقعا هوا را خشک می‌کنند. یک دستگاه رطوبت ساز به خوبی می تواند رطوبت ازدست رفته را جبران کند. اما توجه داشته باشید که رطوبت خود می تواند باعث رشد باکتری‌ها ، قارچ‌ها و آلرژی شود و بنابراین همیشه حواستان باشد که رطوبت را در یک حد متعادل حفظ کنید و زیر 50 درصد حفظ شود. همچنین مطمئن شوید که به طور منظم دستگاه را تمیز می کنید و هر روز از آب جدید آن را پر کنید.

نقاشی کردن

اینکه دیوارهای داخل منزلتان را در زمستان رنگ کنید را کمی تجدید نظر کنید. اگر اینکار را در فصول سرد می خواهید انجام دهید از رنگهای معدنی ، طبیعی استفاده کنید چرا که مطمئنا دلتان نمیخواهد با پنجره‌های بسته بوی ناخوشایند رنگ را تا هفته ها تحمل کنید. البته میتوانید دیوارهایتان را کاغذدیواری کنید که سریعتر و بدون بوی مواد شیمیایی رنگ به نتیجه برسید.

آشپزی

از فن و یا هود هنگام آشپزی استفاده کنید که  دود و هوای داخل را به بیرون بکشد.

وسایل گرمایشی سوختی

هر وسیله‌ای که گاز استفاده می‌کند تولید دود و سم در داخلی می کند. شامل آبگرمکن‌ها ، شومینه ، توسترها و …. . می تواند برای حفظ امنیت و سلامتی خود از سنسورهای کربن مونوکسید یاب برای منزلتان یا اتاق خواب تان استفاده کنید که با خیال راحت شب‌ها را در کنار خانواده عزیزتان سپری کنید.

 

توجه داشته باشید که سپری کردن زمانی زیاد در هوای آلوده باعث سردرد، حساسیت ‌ها یا آلرژی، خشکی چشم ، سرفه و … شود بنابراین برای داشتن خانه ای با هوای تمیزتر دست به کار شوید. مطمئن باشید که در  بالارفتن کیفیت زندگی تان موثر خواهد بود.