راهنمای انتخاب کولر آبی؛ تابستان را در آسایش بگذرانید

انتخاب کولر آبی

راهنمای انتخاب کولر آبی؛ تابستان را در آسایش بگذرانید

کولر، بهترین گزینه برای ایجاد محیط خنک و مطلوب کردن هوا در فصل های گرم سال، یعنی بهار و تابستان است. اما کدام کولر برای منزل یا محل کار شما مناسب تر است؟ این را باید با توجه به نیاز و ابعاد فضای مورد نظر تعیین کنید. انتخاب کولر آبی شما باید با در نظر گرفتن متراژ خانه و گرمای منطقه صورت بگیرد. می خواهید در این رابطه بیش تر بدانید؟ پویانو در این مطلب به بررسی راهنمای انتخاب کولر مناسب خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

کولرهای آبی، بهترین گزینه برای متعادل سازی هوای مناطق گرم و خشک هستند. با کمک این کولرها، رطوبت هوا تامین شده و فضا خنک تر می شود. برخلاف گذشته، امروزه برای راهنمای انتخاب کولر آبی؛ تابستان را در آسایش بگذرانید؛ تابستان را در آسایش بگذرانید کولرهای آبی در چند نوع مختلف وجود دارند. در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

انواع کولر آبی از نظر امکان حرکت

کولر آبی ثابت

از زمان‌های گذشته روی ‌بام‌ خانه‌ها، در حیاط یا در بالکن آپارتمان‌ها، کولرهای بزرگ با رنگ آبی در ذهن همه ما نقش بسته‌اند. به این کولرهای شناخته شده، کولر ثابت می‌گویند. این‌ کولرها قابلیت جابه‌جا شدن ندارند و اگر محلشان را ثابت کنید، باید در همان وضعیت باقی بمانند. این کولرها اغلب روی چهارپایه‌های فلزی قرار می گیرند تا از سطح زمین فاصله داشته باشند. پارچه‌ی برزنتی به دهانه کولر متصل شده و انتهای آن ها به کانال کولر وصل می‌شود.

این کولرها به خاطر بزرگ بودن پره‌های ورودی هوا و نیز محلشان که فضای باز است، اثر خنک ‌کنندگی بسیار بالایی دارند. سرویس کولرهای آبی به موقع و به شکل صحیح، روی خنک ماندن باد آن‌ها تاثیر مثبتی دارد.

کولر آبی متحرک

این کولرها برای فضاهای کوچک و مغازه‌ها مناسب می باشند، چرا که به کانال‌ و تاسیسات لوله‌کشی آب نیاز ندارند. این کولرها را می‌توان در هر بخش از ساختمان قرار داد. عملکرد و شکل کولر متحرک یا پرتابل، مثل نوع ثابت است، اما این کولر، ابعاد کوچکتری دارد.

مخزن کولرهای مترجک به شکل دستی پر می‌شود، اما از امکان اتصال به شلنگ و شیر آب هم بهره مند هستند.

انواع کولر آبی از نظر روش کار

کولر آبی پوشالی

قدیمی‌ترین کولر آبی، نوع پوشالی آن است. روش کار این کولرهای آبی به این صورت است که آب روی پوشال‌ها می ریزد و هوا از بین پوشال‌های خیس شده عبور نموده و ایجاد هوای خنک می کند.

بهتر است هر سال پوشال‌ها عوض شوند، چرا که پس از گذشت زمان، بازده خنک کنندگی در کولرهای آبی کم می شود.

یکی از عیوب کولرهای آبی پوشالی، جذب گرد وغبار توسط پوشال‌ها و منتقل کردن آن به محیط خانه است.

کولر آبی سلولزی

پس از کولر آبی پوشالی، مدل سلولزی به بازار عرضه شد. در این کولرها به جای بهره گیری از پوشال، پدهای سلولزی متراکم به کار می روند. مزیت پدهای سلولزی نسبت به پوشال‌ها، عدم نیاز به تعویض سالانه است. هر پد سلولزی تا ۴ سال برای کولر قابل استفاده است و با وجود تراکم بالا، امکان جذب گرد و غبار به فضای داخلی خانه وجود ندارد. این کولرها بهترین گزینه برای مناطق دارای هوای آلوده‌ هستند.

تراکم و جنس این پدها سبب جذب آب بیشتر شده و باعث می گردد سرمای حاصل، بیش تر و یکنواخت ‌تر باشد.

راهنمای انتخاب

انتخاب کولر آبی باید با توجه به شرایط جوی، میزان رطوبت، دمای هوا، مساحت فضای مورد نظر و تعداد اتاق‌ها صورت گیرد. هرچه هوا خشک تر باشد، توان کولر نیز باید افزایش پیدا کند. همچنین زاویه‌ قرارگیری بنا و شمالی یا جنوبی بودن آن نیز در انتخاب کولر آبی موثر است. اینکه واحد شما در کدام طبقه است و چقدر در معرض نور خورشید می باشد هم موضوع مهمی است.

 

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی | پویانو