دکوراسیون منزل با سبک مراکشی ؛ ایرانی ها این طراحی را دوست دارند!

دکوراسیون منزل با سبک مراکشی ؛ ایرانی ها این طراحی را دوست دارند!

دکوراسیون منزل با سبک مراکشی ؛ ایرانی ها این طراحی را دوست دارند!

فرهنگ برخی کشورها در برخی ویژگی ها مشترک است. برخی از کشورها آن قدر با هم تشابه فرهنگی دارند که گاهی اوقات پیدا کردن تفاوت میان آن ها برای یک نفر که از بیرون به آن ها نگاه می کند، سخت است. جالب است بدانید که تشابه های فرهنگی باعث می شوند سبک های معماری داخلی مربوط به فرهنگ های مذکور نیز شباهت زیادی داشته باشند. به همین خاطر است که خصوصیات سبکی مثل سبک مراکشی تا حد زیادی با معماری ایرانی شباهت دارد. اگر شما خصوصیات معماری ایرانی را دوست دارید و به اصالت خانه خود اهمیت زیادی می دهید، احتمالا با سبک مراکشی و ویژگی هایی که دارد نیز ارتباط خوبی برقرار خواهید کرد. این سبک به کسانی پیشنهاد می شود که ویژگی های معماری سنتی را بیش تر از معماری مدرن می پسندند و دوست دارند خانه شان رنگ و بوی خانه های قدیمی را داشته باشد.

در سبک مراکشی از رنگ های گرم، کاشی کاری، تزیینات چوبی حکاکی شده و طرح های دلنشین استفاده می شود. بسیاری از عناصری که در معماری مراکشی به کار برده می شوند، برای ما ایرانی ها آشنا هستند. در واقع می توان گفت خانه ای که به سبک مراکشی دکوراسیون می شود با سلیقه یک ایرانی جور در می آید. سبک مراکشی را می توان به خوبی با عناصر معماری ایرانی تلفیق کرد. فضایی که در سبک مراکشی خلق می شود، گرم و دعوت کننده است. این سبک، خصوصیات خود را از رسومات مردم مراکش وام گرفته است و فرهنگ ما ایرانی ها نیز شباهت زیادی به مراکشی ها دارد. اگر دوست دارید یک دکوراسیون اصیل و برگرفته شده از فرهنگ کشور خودمان با چاشنی سبک مراکشی داشته باشید، این مطلب را تا پایان دنبال کرده و از ایده هایی که برایتان گلچین کرده ایم، استفاده کنید.

مراکشی ها هم مثل ما ایرانی ها از فرش در دکوراسیون منازل خود استفاده می کنند. آن ها هم مثل ما همه فضاهای منزل خود را فرش می کنند و معمولا هم از فرش های دستباف با طرح و نقش سنتی استفاده می نمایند. اگر دوست دارید سبک مراکشی را در دکوراسیون منزل خود پیاده کنید، تقریبا یکی از گام ها را برداشته اید، زیرا کم خانه ای در ایران پیدا می شود که فرش ایرانی نداشته باشد. سعی کنید از فرش های دارای طرح سنتی استفاده کنید تا تم فضا را به سبک مراکشی نزدیک سازید.

یکی از خصوصیات بارز و مهم سبک مراکشی در دکوراسیون داخلی، استفاده از رنگ های گرم است. خانه های مراکشی به خاطر استفاده از رنگ های گرم در چیدمان خود بسیار گرم و دعوت کننده هستند و فضایی خودمانی و دوست داشتنی دارند. از جمله رنگ هایی که در سبک مراکشی کاربرد دارند می توان به قرمز، زرد، صورتی، نارنجی و قهوه ای اشاره کرد.

البته دو رنگ سفید و آبی را نباید از قلم انداخت، ولی این دو رنگ از رنگ های گرم نیستند و بیش تر در کاشی کاری دیوارها و کفپوش ها به کار می روند. رنگ های گرم کمک می کنند فضایی شاد بسازید و محیط را دلپذیر کنید که جزو ویژگی های سبک ایرانی هم به شمار می رود.

در سبک مراکشی می توان تزیینات زیادی دید که معمولا روی سطوح چوبی انجام می شوند. چوب از جمله متریال های پرکاربرد در این سبک هست و تقریبا در دکوراسیون همه فضاهای خانه به دفعات مورد استفاده قرار می گیرد. چوب از گذشته جزو عناصر اصلی دکوراسیون خانه های مراکشی بوده و امروزه نیز اهمیت خود را حفظ کرده است.

بخش هایی که با استفاده از چوب ساخته می شوند، ستون ها، دیوارها، پارتیشن ها، طاق ها و قوس ها و حتی وسایل منزل هستند. مثلا میز و صندلی ها در یک خانه مراکشی حتما چوبی اند.

در سبک مراکشی، رنگ دیوارها معمولا سفید یا از میان رنگ های روشن انتخاب می شود. در این سبک به خاطر این که رنگ ها و نقش های زیادی کاربرد دارند، استفاده از یک پس زمینه که رنگی جز سفید داشته باشد، باعث می شود دکوراسیون از حد معقول شلوغ تر شود و این خوب نیست.

ممکن است بخش هایی از دیوار به غیر از رنگ سفید دارای رنگ دیگری نیز باشند، اما به طور معمول، سفید به عنوان پس زمینه اصلی خانه های مراکشی انتخاب می شود. انتخاب این رنگ باعث می شود عناصر رنگی و دارای نقش بتوانند خودنمایی بیش تری داشته باشند.

معمولا در خانه های مراکشی، نه یکی و دو تا، بلکه ده ها شمع دیده می شود

یکی از مواردی که در چیدمان خانه های مراکشی به چشم می خورد، شمع است. شمع ها جزو ارکان اصلی این سبک نیستند، اما کمک می کنند جزئیات سبک مراکشی را در دکوراسیون خانه تان پیاده کنید. معمولا در خانه های مراکشی، نه یکی و دو تا، بلکه ده ها شمع دیده می شود که در فضاهای مختلف، روی زمین، روی طاقچه، روی پله ها و هر جایی که فکرش را کنید به چشم می خورند. شمع ها هم می توانند سبک مراکشی را به ویژگی اصلی خود که گرم و پذیرا بودن است، بیش تر نزدیک کنند. معمولا شمع هایی که برای خانه های مراکشی انتخاب می شوند، جاشمعی های رنگارنگ دارند.

استفاده از ظروف زینتی برنجی نیز در دکوراسیون مراکشی مرسوم است

استفاده از ظروف زینتی برنجی نیز در دکوراسیون مراکشی مرسوم است. اگر نگاهی به خانه های مراکشی بیندازید، حتما سینی های کوچک و بزرگی می بینید که همه جنس برنجی دارند. این سینی ها کاربرد خاصی ندارند و بیش تر برای زیبایی دادن به دیوارها به کار می روند. اگر دوست دارید این سبک را به صورت کامل و با جزئیات اجرا کنید، یک ست از ظروف برنجی تهیه کنید و دیوارها را با سینی هایی در چندین اندازه تزیین کنید.

فانوس ها از دیگر لوازمی هستند که بهتر است در اجرای دکوراسیون مراکشی در خانه خود مورد استفاده قرار دهید. اگر یک سرچ کوچک در اینترنت انجام دهید، می فهمید فانوس های مخصوص این سبک دارای چه خصوصیاتی هستند. معمولا فانوس های این سبک دارای بدنه فلزی هستند یا شیشه رنگی دارند. به کار بردن این فانوس ها به جای چراغ و چراغ خواب باعث می شود محیط خانه تان را جذاب و خوش رنگ کنید. البته می توانید این فانوس ها را به عنوان عناصر دکوری استفاده کنید و فقط در زمان پذیرایی از مهمانان روشنشان کنید. همچنین می توانید فانوس ها را از سقف یا دیوار آویزان کنید یا حتی روی زمین بگذارید.

یکی دیگر از خصوصیات سبک مراکشی که می توان گفت از دیگر خصوصیات آن بارزتر است و خیلی بیش تر به چشم می آید، استفاده از کاشی کاری است. کاشی همان طور که در معماری ایرانی کاربرد داشته، در سبک مراکشی نیز بسیار مرسوم بوده است. معمولا کاشی هایی که در این سبک به کار می روند، هندسی بوده و رنگ سفید و آبی دارند. اگر خانه ای مراکشی می خواهید، می توانید به کمک این کاشی ها حال و هوای این سبک را به خوبی ایجاد کنید. شاید ندانید کاشی ها را در کجا به کار ببرید. پیشنهاد ما این است که فقط بخشی از دیوارها را به آن ها اختصاص دهید.

پرده همان طور که در دکوراسیون خانه های ایرانی دارای قدمت است، در سبک مراکشی نیز کاربرد دارد. به همین خاطر نباید آن را فراموش کنید. در خانه های مراکشی از پرده های بلند استفاده می شود که برای حفظ حریم شخصی به کار می روند. جالب است بدانید که پرده ها نه فقط به عنوان پوشش پنجره ها، بلکه برای جداسازی اتاق ها نیز کاربرد دارند.

استفاده از طاق های نوک تیز با فرم مخصوص مراکشی نیز از دیگر خصوصیات این سبک است. طاق های سبک مراکشی به خود این سبک تعلق دارند و با طاق های ایرانی و رومی تفاوت دارند. تقریبا در همه فضاهای یک خانه مراکشی از طاق استفاده می شود. طاق و قوس می توانند در فضای جدا کننده دو اتاق به کار بروند یا روی دیوار اجرا شوند.

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری