زندگی سالم با دکوراسیون سازگار با محیط زیست

زندگی سالم با معماری سازگار با محیط زیست

زندگی سالم با دکوراسیون سازگار با محیط زیست

همه چیز، از هوایی که تنفس می کنیم تا غذایی که می خوریم، باید برای فضایی سالم تر و سازگار با محیط زیست باشد. به همین دلیل محیطی که در آن زندگی می کنیم، یعنی خانه و پناهگاه امن ما نیز باید چنین ویژگی هایی داشته باشد. هر چه خانه ای که در آن زندگی می کنیم دارای دکوراسیون سازگار با محیط زیست باشد، زندگی سالم تری را تجربه خواهیم کرد. اما چگونه می توان به چنین فضایی دست پیدا کرد؟ برای پاسخ به این پرسش با پویانو همراه باشید:

زندگی سالم با دکوراسیون سازگار با محیط زیست

در واقع قوانین بسیار ساده ای برای زندگی کردن در خانه ای وجود دارد که به محیط زیست احترام گذاشته و دوست دار طبیعت است. با توجه و انجام اقداماتی در زمینه های مختلف، از منسوجات گرفته تا مبلمانی که به کار می بریم، از مصرف انرژی برق گرفته تا آب و حتی شرایط نگه داری از مواد غذایی که مصرف می کنیم، شاید به میزان کم، اما می توانیم خانه خود را به مکانی سالم تر تبدیل کنیم.

در واقع قوانین بسیار ساده ای برای زندگی کردن در خانه ای وجود دارد که به محیط زیست احترام گذاشته و دوست دار طبیعت است

  • به موضوع بازیافت توجه داشته باشید

با انتخاب مصالح چینی، شیشه، کلسیم و رزین برای پیشخوان آشپزخانه، می توانید آسیب های ناشی از ضایعات شیمیایی را کاهش داده و با به حداقل رساندن VOC (ترکیبات ارگانیک فرار) از سلامتی خود محافظت کنید.

به موضوع بازیافت توجه داشته باشید

  • دیوار هایی که نفس می کشند!

آیا دچار آلرژي شده اید؟ آیا نفس تنگی دارید؟ و یا به طور خلاصه آیا دیوار ها باعث اذیت شما می شوند؟ اگر این چنین است خیلی سریع رنگ دیوار ها را تغییر داده و رنگ هایی را انتخاب کنید که از مواد طبیعی تشکیل شده و حلال آن ها آب است. با استفاده از رنگ های ارگانیک* به جای رنگ های معمولی، می توانید ضمن محافظت از محیط زیست، در خانه سالم تری زندگی کنید.

دیوار هایی که نفس می کشند!

  • درست مانند کوالا، شما نیز بامبو را انتخاب کنید!

اگر چه بامبو قابل مقایسه با چوب نیست، اما این گیاه طبیعی با ساقه های بلندی که دارد، جایگزین مناسبی برای چوب بوده و از قطع شدن درختان و از بین رفتن جنگل ها جلوگیری خواهد کرد. هم چنین بامبو امتیازات فراوانی نیز دارد؛ برای مثال ماده ای بسیار مقاوم در برابر آب و رطوبت به شمار می رود، هم چنین بسیار مقاوم بوده و به سادگی فرم خود را از دست نمی دهد. می توانید بامبو را در سطوح مختلفی از کفپوش خانه گرفته تا مبلمان، با خیال راحت به کار برده و به مکانی سالم تر دست پیدا کنید.

درست مانند کوالا، شما نیز بامبو را انتخاب کنید!

  • از سلامت سرکه و لیمو در دکوراسیون سازگار با محیط زیست بهره مند شوید

به جای استفاده از مواد شیمیایی، مواد جایگزین دیگری نیز وجود دارند که به راحتی و به سرعت لکه ها را از بین برده و باعث تمیز شدن سطوح مختلف می شوند؛ لیمو و یا سرکه… فقط کافی است که کمی از این مواد را با آب ترکیب کرده، بر روی سطح مورد نظر ریخته و با دستمال نمناک تمیز کنید. با این روش هم مواد شیمیایی کمتری را وارد هوا کرده و هم سلامت خود را تضمین خواهید کرد.

  • ضد عفونی کننده های جدید

آیا برای تمیز کردن خانه به دنبال تمیز کننده ای هستید که صد در صد طبیعی باشد؟ پاسخ شما روغن درخت چای است… در 250 میلی لیتر آب، 8 تا 10 قطره روغن درخت چای ریخته و ترکیب به دست آمده را داخل یک اسپری بریزید. درب آن را بسته و اجازه دهید تا 24 ساعت باقی بماند. سپس تمام سطوح موجود در خانه، حتی صندلی کودک و اسباب بازی های آن ها را نیز با این محلول تمیز کنید. قط کافی است بعد از اسپری کردن محلول، آن را با دست مال خشک پاک کنید.

  • از مواد سالم استفاده کنید

امروزه پلاستیک های قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست به لیست مواد زیست محیطی اضافه شده اند. پلاستیک های سازگار با محیط زیست، که در طیف وسیعی از محصولات از مبلمان گرفته تا کیسه های خرید استفاده می شوند، نوعی پلاستیک هستند که از منابع بیولوژیکی تجدید پذیر تولید شده و توسط ارگانیسم های زنده مانند گیاهان، حیوانات، قارچ ها یا باکتری ها ساخته می شوند. بیو پلاستیک ها و یا پلاستیک های سازگار با محیط زیست حاوی فتالین و بیسفنول نیستند.

  • هنگام خنک کردن، مراقب باشید!

وسیله ای که بیشترین مصرف برق را در آشپزخانه داشته و تمام روز کار می کند، یخچال است. اگر یخچال شما بیش از اندازه معمول انرژي مصرف می کند، ممکن است که پلاستیک های دور آن پوسیده باشند. فراموش نکنید که یخچالی که به درستی بسته نشود، انرژی بیشتری را هدر خواهد داد. دمای یخچال را بر روی 7 و فریزر را بر روی منفی 18 درجه سانتیگراد ثابت کنید و مراقب باشید که 80 درصد یخچال پر باشد. زیرا یخچال خالی برق بیشتری را مصرف می کند.

هنگام خنک کردن، مراقب باشید!

  • آب کمترب مصرف کنید تا زندگی سالم تری داشته باشید

با بازیافت آب باران، می توانید در مصرف آب صرفه جویی کرده و به طبیعت آسیب کمتری بزنید. اگر خانه ویلایی دارید، ساده ترین کار این است که مخازن حاوی فیلتر آب را به ناودان ها نصب کنید. با این روش می توانید آب ذخیره شده را برای مصارف خانگی به کار ببرید.

آب کمترب مصرف کنید تا زندگی سالم تری داشته باشید

یکی از زمان هایی که آب بسیار هدر می رود، هنگام شستن سبزیجات و میوه ها است. برای جلوگیری از این اتفاق، به جای شستن آن ها در سینک، یک ظرف گود را به کار برده و آب موجود در آن را برای کار های دیگری مورد استفاده قرار دهید. این روش در طول روز حداقل مصرف 10 لیتر آب را کاهش خواهد داد.

یکی از زمان هایی که آب بسیار هدر می رود، هنگام شستن سبزیجات و میوه ها است

  • کاهش اشعه های مضر

یکی دیگر از عواملی که سلامتی ما را تهدید می کند، بیش از حد در معرض اشعه قرار گرفتن است. شاید در بیرون از خانه نتوان این موضوع را کنترل کرد، اما در داخل خانه می توان از این اتفاق جلوگیری کرد:

اگر در خانه کار می کنید، فضای مخصوصی را برای کار کردن خود مشخص کنید. زیرا استفاده از کامپیوتر در مناطقی مانند اتاق خواب که در آن نیاز به استراحت کردن و خوابیدن دارید باعث انتشار اشعه می شود، این موضوع نیز کیفیت خواب شما را کاهش داده و حتی باعث کابوس دیدن شما نیز خواهد شد.

کاهش اشعه های مضر

هم از اتاق خواب خود و هم از اتاق خواب کودکان، موبایل، تبلت و کامپیوتر را دور کنید.

از تخت خوابی که دارای پریز برق بوده و یا کاملا با فلز ساخته شده است استفاده نکنید.

به جای استفاده از موبایل و تبلت برای بیدار شدن در صبح، از ساعت های زنگ دار قدیمی استفاده کنید.

تمام سیم کشی خانه را سالی یک بار بازبینی کرده و  آسیب های ایجاد شده را ترمیم کنید.

شب ها تلویزیون را از برق بکشید. زیرا لوازم برقی حتی اگر خاموش باشند، زمانی که به برق متصل هستند به ایجاد میدان های الکترومغناطیسی ادامه می دهند.

*رنگ ارگانیک چیست؟

*رنگ ارگانیک چیست؟

رنگ ارگانیک یک رنگ سالم برای محیط های داخلی است که مبتنی بر آب بوده و به لطف مواد اولیه طبیعی آلی که در اجزای آن وجود دارد، باعث می شود تا سطوحی قابل تنفس، مقاوم در برابر رطوبت و ضد آب ایجاد شوند. هم چنین با ویژگی ضد باکتریایی که دارد، از بروز کپک نیز جلوگیری می کند. پوشش بالا و خشک شدن آسان نیز از خصوصیات دیگر این رنگ ها به شمار می رود. می توان این رنگ را برای حداقل یک سال بدون باز کردن در دمای 30 درجه سانتیگراد نگه داری کرد و در هنگام استفاده از رنگ نیز نیاز به اضافه کردن حلال دیگری ندارد.

گیاه در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون سازگار ما محیط زیست

دکوراسیون داخلی نشیمن

دکوراسیون داخلی نشیمن

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو