دکوراسیون داخلی سوپرمارکت : ۷ اصل برای طراحی یک فضای استاندارد

دکوراسیون داخلی سوپرمارکت : ۷ اصل برای طراحی یک فضای استاندارد

طراحی دکوراسیون داخلی سوپرمارکت به عنوان فضای پر رفت و آمد و پرکاربردی که مدام مورد استفاده قرار می گیرد، باید اصولی باشد. اصولی بودن طراحی چنین فضایی یعنی توجه به نکاتی که برای ایجاد یک فضای عملکردی استاندارد لازم هستند. مسلما زیبایی سوپرمارکت از لحاظ اهمیت در مقایسه با عملکرد مناسب بخش های مختلف آن در رده بعدی قرار می گیرد. یک سوپرمارکت مناسب که به تمام معنا خوب طراحی شده، جایی است که شما می توانید اقلام مورد نیاز خود را به راحتی در فضای آن پیدا کنید. موارد دیگری نیز هستند که باید در طراحی یک سوپرمارکت به صورت استاندارد و اصولی مد نظر قرار بگیرند. در این میان، هفت اصل به عنوان مهم ترین موارد شناخته می شوند که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت. همراه پویانو باشید.

از جعبه های چوبی استفاده کنید

برای این که مواد غذایی را دسته بندی کنید هیچ لزومی ندارد حتما از پارتیشن بندی استفاده نمایید. قفسه های مورد نظر می توانند تعدادی جعبه چوبی باشند. این جعبه ها برای چیدن میوه ها و سبزیجات خیلی مناسب هستند. در صورتی که در سوپرمارکت خود چنین مواردی را نیز برای فروش دارید، می توانید با قرار دادن جعبه های چوبی در کنار هم ترتیب مناسبی به آن ها بدهید. سعی کنید جعبه ها را به صورت شیب دار قرار دهید تا دسترسی به آن ها راحت تر باشد.

به نورپردازی فضا اهمیت دهید

نور فضا از فاکتورهای مهم است. فروشگاهی که نور کافی نداشته باشد، جلوه ای هم ندارد؛ حتی اگر برای دکوراسیون آن طرح فوق العاده ای به اجرا گذاشته باشید و هزینه زیادی هم کرده باشید. گذشته از این، مشتریان باید بتوانند در نور کافی به جستجوی مواردی که نیاز دارند، بپردازند. نورپردازی باید به شکلی صورت بگیرد که همه قفسه ها، یخچال ها و کلیه قسمت هایی که در سوپرمارکت برای چیدن مواد غذایی و سایر اقلام در نظر گرفته شده اند، کاملا روشن باشند.

بخش های مختلف را تفکیک کنید

خیلی مهم است که در یک سوپرمارکت برای هر رده ای از اجناس و مواد یک فضای مشخص در نظر گرفته شود. اگر همه موارد بدون تفکیک در میان هم قرار داشته باشند، پیدا کردن اقلام مورد نیاز برای مشتری سخت خواهد شد و این می تواند روی نظر افراد نسبت به کیفیت طراحی فروشگاه اثر منفی بگذارد. بهتر است قسمت های مختلف با پارتیشن از یکدیگر جدا شوند یا حداقل با یک تابلو یا نوشته از هم تفکیک شوند تا چنین مشکلی ایجاد نشود.

همه طبقه ها را بخش بندی کنید

جدا از این که باید هر قسمت با توجه به مواردی که شامل می شود به خوبی از سایر قسمت ها تفکیک گردد، نیاز است هر قسمت نیز به خودی خود به خوبی بخش بندی شود. این یعنی اگر اقلام در قفسه ها قرار گرفته اند، باید طبقه بندی شده باشند. اقلامی که در یک دسته خاص قرار می گیرند بهتر است در کنار هم باشند. می توان با قرار دادن صفحات جدا کننده در قفسه های یک تکه برای طبقه بندی اقلام اقدام کرد. برچسب ها هم می توانند در این رابطه به کار بیایند.

عرض لاین ها را مناسب لحاظ کنید

یکی از نکاتی که باید در دکوراسیون داخلی سوپرمارکت ها مد نظر قرار داده شود، رعایت کردن عرض مناسب در طراحی لاین هاست. معمولا هر سوپرمارکت با قرار گرفتن قفسه ها و پارتیشن ها به چند لاین تقسیم می شود. این لاین ها با توجه به این که برای تردد مشتریان مورد استفاده قرار می گیرند، باید به اندازه کافی عریض باشند تا حداقل دو نفر بتوانند به راحتی از کنار هم عبور کرده و در صورت نیاز، چرخ دستی ها و سایر موارد مشابه را نیز بدون مشکل در فضا حرکت دهند.

نظم را ملاک چیدمان قرار دهید

سوپرمارکتی که چیدمان قفسه ها و اقلام داخل آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی آن رعایت نشده باشد، مسلما مورد پسند مشتری ها نخواهد بود. مشتری ها می خواهند به راحتی چیزی که لازم دارند را از میان اقلام موجود پیدا کنند. طبیعتا کسی که بارها به یک سوپرمارکت سر می زند با محل قرارگیری اقلام مختلف آشنایی دارد، اما برای کسانی که اولین بار است به سوپرمارکت می آیند، پیدا کردن چیزی که می خواهند به این سادگی نیست. به همین خاطر باید نظم در چیدمان اقلام رعایت شود.

یخچال ها را داخل پارتیشن بگذارید

از لحاظ بصری بهتر است یخچال های بزرگی که در دکوراسیون داخلی سوپرمارکت ها برای نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای در فضا گذاشته شوند که بر زیبایی دکوراسیون تحت تاثیر منفی نگذارند. پارتیشن ها در این مواقع به کار می آیند و به خوبی می توانند یخچال ها را در میان خود بگیرند. دیوارهای کاذب هم می توانند به گونه ای طراحی و اجرا شوند که یخچال ها را در میان خود بگیرند. چنین نکاتی به زیباتر به نظر رسیدن فضای داخلی کمک می کنند.

 

 

 

 

 

دکوراسیون داخلی سوپرمارکت

تحریریه پویانو