16 ترفند ساده برای دکوراسیون خانه های کوچک

16 ترفند ساده برای دکوراسیون خانه های کوچک

16 ترفند ساده برای دکوراسیون خانه های کوچک

خانه های کوچک ، معضل بزرگی برای دکوراسیون داخلی ایجاد می کنند. آپارتمان های کوچک امروزی با فضای بسیار کمی که دارند، طراحی دکوراسیون را برای ما سخت می کنند. نهایتا هم بسیاری از این خانه ها پس از چیدمان وسایل به یک فضای تنگ تبدیل می شوند. متاسفانه برای بزرگ کردن فضای یک خانه کوچک راهی نیست، اما می توان با ترفندهای دکوراسیون داخلی کاری کرد که محیط از چیزی که هست، بزرگ تر جلوه کند. راه های بسیار زیادی وجود دارند که در این رابطه به شما کمک می کنند. کافی است آن هایی که برایتان امکان پذیر هستند را با دقت به اجرا درآورید. برای آشنایی با ساده ترین روش های بزرگ جلوه دادن خانه های کوچک تا پایان این مطلب با پویانو همراه باشید.

ترجیحا از پارتیشن هایی غیر از پارتیشن های صلب استفاده کنید.

یکی از راه های بزرگ جلوه دادن خانه های کوچک این است که دیوارهای غیر سازه ای را حذف کنید. هر دیواری را که در منزل شما نقش باربری ندارد از میان بردارید و ببینید فضا چقدر دلبازتر می شود. تا حدی که می توانید از به کار بردن پارتیشن ها پرهیز کنید و اگر مجبور هستید دو فضا را از هم جدا کنید، ترجیحا از پارتیشن هایی غیر از پارتیشن های صلب استفاده کنید.

پارتیشن ها هم مثل دیوارها فضا را تقسیم و کوچک می کنند، زیرا کار آن ها همین است. فضاهای یک خانه کوچک نباید با به کار بردن چنین عناصری تفکیک شوند. برای جداسازی فضاهای این گونه خانه ها می توان از روش های دیگری کمک گرفت. از جمله این روش ها می توان به اختلاف سطح و انتخاب متریال ها و رنگ های مختلف اشاره کرد. در صورت اصرار به استفاده از پارتیشن، مدل های شیشه ای یا میله ای را انتخاب کنید تا دید فضا به طور کامل بسته نشود.

اگر در کل فضا از یک کفپوش با جنس و رنگ مشابه استفاده کنید،

یک راه حل خوب دیگر برای دکوراسیون خانه های کوچک، استفاده از یک نوع کفپوش است. اگر در کل فضا از یک کفپوش با جنس و رنگ مشابه استفاده کنید، یکپارچگی محیط را بیش تر می کنید و این خود می تواند فضا را بزرگ تر جلوه دهد. زمانی که در هر قسمت از فضا کفپوشی متفاوت به کار می برید، فضا در نظرتان خرد می شود و چند قسمتی به نظر می آید.

در این حالت به جای این که با یک فضای پیوسته و بزرگ رو به رو باشید، فضایی را مقابل خود می بینید که به چندین بخش کوچک تر خرد شده است. این موضوع را جدی بگیرید و سعی کنید یک کفپوش را برای همه بخش های فضا در نظر داشته باشید. پیشنهاد ما این است که رنگ کفپوش ها را هم روشن انتخاب کنید تا فضا دلباز تر شود.

استفاده از رنگ های خنثی

از دیگر ترفندهای دکوراسیون که برای طراحی داخلی خانه های کوچک به کار می آید می توان به استفاده از رنگ های خنثی اشاره کرد. رنگ های خنثی، عمق فضا را بیش تر نشان می دهند. اگر در میان رنگ های خنثی به سراغ آن هایی بروید که روشن تر هستند، می توانید تاثیر آن ها را بیش تر هم بکنید. اگر می خواهید تاثیر رنگ های خنثی را از این هم بیش تر کنید در کنار استفاده از آن ها از نورپردازی با تم خنثی نیز استفاده نمایید. نورپردازی با نور سفید قادر است خانه تان را روشن تر و دلبازتر نشان دهد.

نور طبیعی می تواند خانه شما را بسیار دلبازتر و بزرگ تر از واقعیت جلوه دهد

نور طبیعی می تواند خانه شما را بسیار دلبازتر و بزرگ تر از واقعیت جلوه دهد. احتمالا شما هم خانه هایی را دیده اید که به خاطر بهره نبردن از نور خورشید، دلگیر هستند. اگر خانه کوچکی دارید، نباید بگذارید کمبود نور خورشید به کوچک تر جلوه کردن آن منجر شود. در صورتی که در جبهه نورگیر ساختمان قرار دارید از فرصت استفاده کنید. پرده های نازک به کار ببرید و در صورت امکان، آن ها را کنار بزنید. با به کار بردن رنگ های خنثی و روشن و مبلمانی به رنگ سفید و شیری به بازتابش بهتر نور کمک خواهید کرد.

آینه های بزرگ را به کار بگیرید. می توانید

تقریبا همه افراد با تکنیک استفاده از آینه آشنا هستند. این ترفند از جمله مرسوم ترین اقدامات برای بزرگ جلوه دادن فضاهای کوچک به شمار می رود. به کار بردن آینه در یک فضا باعث می شود عمق، روشنی و وسعت فضا دو برابر به نظر برسد، در حالی که خود واقعی فضا همان اندازه ای است که قبلا بوده است. اگر می خواهید از این تاثیر جادویی آینه به بهترین نحو استفاده کنید، آینه های بزرگ را به کار بگیرید. می توانید آینه را روی تمام سطح یک دیوار اجرا کنید یا از پارتیشن های آینه ای کمک بگیرید. مزیت آینه ها این است که زیبایی دکوراسیون را هم بیش تر می کنند.

اگر فضایی بزرگ و دلباز می خواهید از مبلمان روشن استفاده کنید.

اگر فضایی بزرگ و دلباز می خواهید از مبلمان روشن استفاده کنید. توصیه ما به شما این است که در صورت داشتن خانه کوچک از به کار بردن مبلمان بزرگ که فضای زیادی را اسغال می کنند، پرهیز کنید و به جای آن ها از مبلمان ساده، مینیمال، جمع و جورتر و از همه مهم تر دارای رنگ روشن استفاده کنید. مبلمان به طور کلی فضای زیادی را در منازل اشغال می کنند و به همین خاطر انتخاب صحیح آن ها خیلی مهم است. مبلمان دارای تزیینات و پایه های بیرون زده و بدنه درشت برای خانه های کوچک مناسب نیستند. البته نحوه چیدمان مبلمان هم مهم است.

این مبلمان در عین این که عملکردهای مورد نیازتان را برآورده می کنند، فضای آزاد بیش تری را در اختیارتان می گذارند.

حتما شما هم نام مبلمان چند منظوره یا چند عملکردی را شنیده اید. این مبلمان، همان طور که از اسمشان پیداست، فقط برای یک عملکرد به کار نمی روند و معمولا برای دو یا چند کار مناسب هستند. با استفاده از این مبلمان می توانید فضای بیش تری ذخیره کنید و از حداقل فضا برای قرار دادن وسایلتان بهره بگیرید. کاربرد این مبلمان به این شکل است که با تغییر شکل آن ها می توان کاربردشان را تغییر داد. این مبلمان در عین این که عملکردهای مورد نیازتان را برآورده می کنند، فضای آزاد بیش تری را در اختیارتان می گذارند.

هر چه از فرش های روشن تر استفاده کنید در بزرگ جلوه دادن خانه تان موفق تر خواهید بود.

یک فرش ساده هم می تواند راز بزرگ تر به نظر رسیدن خانه کوچک شما باشد. فرش هایی که طرح های شلوغ و رنگ های مختلف و تند دارند، فضای خانه تان را کوچک می کنند و این چیزی است که شما هرگز نمی خواهید. به جای آن ها از فرش های مدرن و مینیمال استفاده کنید که طرح و رنگ ساده تری دارند. این فرش ها یا تک رنگ هستند یا حداکثر دو یا سه رنگ دارند. همین امر باعث می شود فضای بزرگ تری را تجربه کنید. هر چه از فرش های روشن تر استفاده کنید در بزرگ جلوه دادن خانه تان موفق تر خواهید بود.

کاغذ دیواری ها تاثیر بسیار عجیبی روی دکوراسیون داخلی منازل ما می گذارند

یکی از مهم ترین عناصر دکوری خانه های امروزی، کاغذ دیواری است. کاغذ دیواری ها تاثیر بسیار عجیبی روی دکوراسیون داخلی منازل ما می گذارند و از این رو، انتخاب آن ها حائز اهمیت است. کاغذ دیواری های شلوغ با طرح و نقش زیاد یک گزینه کاملا اشتباه هستند و باعث کوچک و دلگیر شدن خانه تان می شوند. سعی کنید در صورت استفاده از کاغذ دیواری به سراغ مواردی بروید که اولا رنگ های روشن و دلبازی دارند و دوما یا طرح ندارند یا اگر دارند، طرح های بزرگ و ساده ای را دارا هستند.

حتی کوچک ترین وسایل هم اگر زیاد باشند فضا را شلوغ و آشفته می کنند

نکته دیگری که نباید فراموش کنید این است که که یک خانه شلوغ و نامرتب هرگز دلباز و وسیع به نظر نمی رسد. به همین خاطر باید سعی داشته باشید تا جایی که امکان دارد از به کار بردن وسایل اضافه و مواردی که برایتان کاربردی ندارند، دوری کنید. حتی کوچک ترین وسایل هم اگر زیاد باشند فضا را شلوغ و آشفته می کنند. هر چقدر دکوراسیون ساده تری داشته باشید و موارد بی کاربرد و اضافه را حذف کنید، فضای بزرگ تری خواهید داشت. هر چند وقت یک بار برای دور انداختن یا فروش وسایل اضافه اقدام کنید تا از شلوغ شدن خانه تان جلوگیری نمایید.

پرده را از کف تا سقف در نظر بگیرید

یکی دیگر از رازهای بزرگ به نظر رسیدن منازل کوچک که با شما در میان می گذاریم، نحوه نصب پرده است. این ترفند به خصوص برای فضاهایی که سقف کوتاهی دارند به کار می آید. برای این که سقف خانه تان را بلندتر نشان دهید و به این وسیله، خانه تان را بزرگ تر جلوه دهید، می توانید پرده را از کف تا سقف در نظر بگیرید. این ترفند را حتی در صورتی که پنجره تان تا زمین نمی رسد نیز اجرا کنید. پرده هایی که دقیقا از زیر سقف تا کف زمین ادامه دارند، باعث می شوند حس کنید در فضای بزرگ تری قرار گرفته اید.

نحوه انتخاب اکسسوری ها و لوازم دکوری خانه

نکته ای که ممکن است به فکر خیلی ها نرسد و آن قدرها مهم و تاثیرگذار به نظر نیاید، نحوه انتخاب اکسسوری ها و لوازم دکوری خانه است. این را بدانید که برای دکوراسیون یک خانه کوچک، وسایل کوچک و زیاد در مقایسه با وسایل بزرگ و کم اصلا گزینه خوبی نیستند. به عبارت دیگر، اگر مایل هستید خانه تان بزرگ به نظر برسد، نباید برای تزیین دکور خانه به سراغ وسایل کوچک بروید. به عنوان مثال، استفاده از یک تابلوی نقاشی بزرگ به جای چند تابلوی کوچک می تواند ایده بسیار بهتری باشد.

سطوح براقی که دارای رنگ های روشن، مثل سفید، شیری و کرمی هستند

ما پیش تر هم اشاره کردیم که رنگ های روشن برای دکوراسیون خانه های کوچک، ایده آل هستند. حال لازم به ذکر است که استفاده از سطوح صیقلی و براق نیز می تواند در این راستا کمک کننده باشد. همان طور که می دانید، سطوح براق می توانند نور را تا حد زیادی بازتاب کنند و این بازتابش نور به روشن تر به نظر رسیدن فضای خانه شما کمک زیادی خواهد کرد. اگر از سطوح براقی که دارای رنگ های روشن، مثل سفید، شیری و کرمی هستند، استفاده کنید، تاثیر بازتابش نور از آن ها را بسیار بیش تر خواهید کرد.

هرگز برای چیدمان یک خانه کوچک از ترندهای شلوغ استفاده نکنید

نکته دیگری که شایان ذکر است، توجه به ساده نگه داشتن چیدمان فضاست. هرگز برای چیدمان یک خانه کوچک از ترندهای شلوغ استفاده نکنید. به کار بردن چندین مدل مبل، لوازم زیاد و چیدمان درهم و برهم باعث می شود خانه تان کوچک تر شود. شما با استفاده از چند ست مبلمان فقط باعث می شوید فضای بیش تری اشغال شود، در حالی که می توانید این فضا را حفظ کنید. سعی کنید فقط از وسایل مورد نیازتان برای چیدمان استفاده کنید و دیگر موارد را حذف کنید. به عبارت دیگر، دکوراسیون منزل خود را مینیمال اجرا کنید.

فضای زیر تخت و مبل و سبدها

دیگر ترفندی که جا دارد از آن یاد کنیم، استفاده از فضاهای مخفی برای پنهان کردن لوازمی است که نمی خواهیم در معرض دید باشند. همان طور که پیش تر گفته شد، لوازم زیاد باعث شلوغ به چشم آمدن خانه می شوند و این خوب نیست. برای این که چنین مشکلی را رفع کنید، می توانید علاوه بر دور انداختن برخی لوازم بی استفاده، بقیه آن ها را که لازم دارید در یک فضای مخفی جای دهید تا جلوی چشم نباشند. فضای زیر تخت و مبل و سبدها می توانند برای چنین منظوری به کارتان بیایند.

نورپردازی به عنوان یک عامل مهم و تاثیرگذار در طراحی داخلی

اگر سایر مطلب های پویانو را خوانده باشید، احتمالا بارها دیده اید که از نورپردازی به عنوان یک عامل مهم و تاثیرگذار در طراحی داخلی یاد شده است. نورپردازی می تواند تاثیری باور نکردنی روی دکوراسیون منزل شما داشته باشد، حتی اگر متوجه آن نباشید. فضایی که به طور صحیح و طبق اصول، نورپردازی شده باشد، بسیار بزرگ تر از اندازه واقعی خود به نظر می رسد. سعی کنید برای روشن کردن خانه کوچک خود از نور یکنواخت در همه قسمت ها استفاده کنید. نور سفید برای نورپردازی چنین فضاهایی به نور زرد رنگ ارجحیت دارد و فضا را روشن تر نشان می دهد.